Informacje
Łódź: Tramwaj marzeń
Piotr Anuszczyk, Gazeta Wyborcza,
dodane przez MQ
Ma być bezpieczny, szybki i komfortowy. Za 5 mln euro MPK kupi dziesięć nowoczesnych tramwajów. To część projektu "Łódzki Tramwaj Regionalny", współfinansowanego przez UE.
Klimatyzacja, monitoring, telewizory - w nowych tramwajach nie może niczego zabraknąć. Dzięki monitoringowi z pewnością poprawi się bezpieczeństwo. Nad głowami pasażerów znajdą się kamery. Motorniczy na dodatkowym ekranie w kabinie będzie widział, co się dzieje w wagonikach. Gdy zauważy coś niepokojącego, chwyci za radiotelefon i wezwie policję. Siedzenia mają zaś być wykonane z materiału "wandaloodpornego".A jak powinien być wyposażony tramwaj zdaniem łodzian?
- Przede wszystkim latem nie może być duszno: albo duże otwierane szyby, albo klimatyzacja - sugeruje Janusz Pałka. Zdaniem Magdy Stasiak, powinno być dużo miejsc siedzących. - I trzeba by go codziennie czyścić, żeby nie było takiego brudu jak teraz - podkreśla. W utrzymaniu czystości ma pomóc całkowicie płaska podłoga. To również zaleta dla niepełnosprawnych, którzy nie powinni mieć problemów ze wsiadaniem do pojazdu pozbawionego schodków. Podczas podróży możemy pooglądać Łódź lub spoglądać w ciekłokrystaliczne ekrany z reklamami i informacjami.
W ogłoszonym właśnie przetargu znalazł się też zapis o klimatyzacji. MPK chce, by nawet przy 30-stopniowym mrozie w kabinie było plus 10 st. C.
Kto wystartuje z ofertą? Prawdopodobnie o względy łodzian będą rywalizować m.in. koncerny: Alstom, Bombardier, Pesa i Skoda. O przetargu można przeczytać na stronie internetowej MPK i w "Biuletynie zamówień publicznych". Ale tylko po polsku. Czy to dobry sposób na dotarcie do czołowych producentów? - Najwięksi mają w Polsce swoje przedstawicielstwa, więc język nie powinien być problemem. A nasz przetarg to łakomy kąsek. Firmy dzwoniły z pytaniami, kiedy wreszcie się rozpocznie - wyjaśnia rzecznik MPK Bogumił Makowski.
Co ciekawe, MPK zapobiegliwie zamówiło wraz z tramwajem cały pakiet części zamiennych, takich jak zderzaki, szyby i klosze lamp. A nowe pojazdy będą miały dobre przyśpieszenie i prędkość maksymalną aż 70 km/h. Jednak w centrum miasta liczne przystanki na pewno nie pozwolą na jej rozwinięcie. Jak będzie wyglądał nowy tramwaj, jeszcze nie wiadomo, ale przewoźnik zastrzegł sobie wybór kolorystyki.
Oferty producentów mają spływać do 16 maja.
źródło: Gazeta Wyborcza
brak komentarzy