Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

To co ocalało

Maciej Janiak, Głos Szczeciński,

dodane przez Phobos

Powstające w Szczecinie Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki, otrzymało od MZK kawał historii szczecińskich tramwajów: elementy wyposażenia wagonów, sieci trakcyjnej, podstacji zasilających oraz historyczne wagony, m. in. techniczne.
- Mam przed oczami urządzenia, które były, i z których nie wszystko zostało uratowane. Szkoda. Czuję się temu współwinny - mówi Kazimierz Bogacki, wieloletni dyrektor ds. eksploatacji w szczecińskiej firmie tramwajowej.

Do zbiorów muzealnych trafił też zabytkowy mebel, biurko, przy którym urzędował ostatni niemiecki szef tramwajów, a po wojnie pierwszy dyrektor komunikacji już w polskim Szczecinie. Zdaniem miłośników, powinny tam też trafić wspomnienia emerytowanych pracowników komunikacji.

- Zacząłem pracować w sierpniu 1945 roku. Na początku, na działkach, szukaliśmy części, młotków, różnych narzędzi - przypomina Tadeusz Mandes, wieloletni motorniczy i dyspozytor. - Nie było niczego. W tramwajach nie było szyb, jak zaczynało padać, trzeba było zjeżdżać do zajezdni. Pierwszą wypłatę dostałem na Boże Narodzenie. Pracowaliśmy za zupę z kapusty, marmoladę z buraków i czerstwy chleb.

Eksponaty, które wczoraj można było dotknąć, ocalili miłośnicy komunikacji miejskiej oraz pracownicy MZK.

- To było zbierane latami - mówi Jerzy Manduk, dyrektor MZK. - Jest to co jest, ale to dobry początek dla muzeum.

W dawnej zajezdni na Niemierzyńkiej, gdzie działa MTiKZS, stanie 10 tramwajów historycznych (część w depozycie, bo na nich MZK zarabia). Będą trafiały też kolejne.

- Współpraca z MZK jest wzorem do współpracy z innymi przedsiębiorstwami w Szczecinie - zapewnia Stanisław Horoszko, dyrektor muzeum. - Pierwsze kroki już zrobiliśmy, nawiązaliśmy kontakty z firmami autobusowymi.

W kręgu zainteresowań są też PKP i największe przedsiębiorstwa w mieście, które mają długą tradycję. Wczoraj MZK zapowiedziało, że za kilka tygodni na ulice wyjedzie specjalnie wyszykowany muzealny tramwaj.

źródło: Głos Szczeciński

1 komentarz