Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Pół miliona co dzień

Maciej Janiak, Głos Szczeciński,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Sieć tramwajowa nie przystaje do potrzeb mieszkańców, a kilka linii autobusowych można by zamknąć. To niektóre informacje i wnioski wynikające z badań komunikacji w Szczecinie.
Na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego za 180 tys. zł wykonali je krakowscy fachowcy ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Uniwersytet Szczeciński. Najpierw liczeni byli pasażerowie (w dzień powszedni, sobotę i niedzielę), a później odpowiadali na pytania ankietowe m. in. o jakość komunikacji, bilety.

Podstawa do zmian

Wynik badań, to pięć opasłych tomów o liczbie pasażerów, obsłudze komunikacyjnej miasta, biletach oraz jakości komunikacji.

- Nie będąc fachowcem można wyniki badań bardzo różnie odczytywać, również błędnie - mówi Michał Przepiera, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. - Same badania nie mogą być podstawą do zmian układu sieci komunikacji, ale na pewno do racjonalizacji tego, co dziś w Szczecinie mamy, do oszczędności. By zmieniać sieć, trzeba mieć jeszcze dodatkowe badania. Chcemy je zlecić.

Rzadziej tramwajem

Co z badań wynika? Wiadomo, że w dzień roboczy pół miliona pasażerów jeździ komunikacją miejską (w sobotę 295 tys., a w niedzielę 206 tys.), co daje prawie 154 mln w roku. Częściej wybierają autobusy niż tramwaje (14 proc. różnicy). Może to wynikać z tego, co twierdzą fachowcy, że sieć tramwajowa nie odpowiada potrzebom pasażerów. Sugestia jest taka, że trzeba tworzyć trasy do wielu osiedli lub ograniczyć ruch tramwajów. Teraz pasażerowie narzekają na przesiadki.

Skrócić lub zlikwidować

Do komunikacji autobusowej również są zastrzeżenia. Po pierwsze, należałoby zrezygnować z eksploatacji niektórych odcinków tras, bo jeździ nimi zbyt mało pasażerów. Przykłady, to skrócenie trasy autobusu 55 (do Klucza lub Żydowiec), 56 (do dworca w Dąbiu), 75 (do Reduty Ordona), 84 (w szczycie tylko do Bukowego, przez resztę dnia zlikwidować). Kilka linii, zdaniem fachowców, można "skasować" m. in. 55 - bis, 77 - bis, C - bis. Zlikwidować albo utrzymać tylko w szczycie radzą fachowcy linie 109, 111, G. Badania pokazują pory, w których pojazdy komunikacji jeżdżą zbyt puste lub zbyt często. "Ósemka" powinna jeździć rzadziej, ale trójwagonowym składem, 12 tylko rzadziej, za to 11 częściej rano.

- Zdaniem badających zbyt dużo jeździ autobusów przegubowych, to może być wskazówka dla przewoźników, jakie pojazdy kupować - tłumaczy Przepiera.

Nowa linia tramwajowa?

Jest też propozycja nowego tramwaju - nr 10 - ale po innej niż kiedyś trasie, od Dworcowej do Krzekowa.

Wiadomo również, że sporo kosztują ulgi w przejazdach i uprawnieni do przejazdów bezpłatnych (tych w Szczecinie jest najwięcej w Polsce) - kolejno 19 i 9,2 mln. zł.

Z dokumentem mają się zapoznać radni przy udziale tych, którzy badania wykonywali.

źródło: Głos Szczeciński

88 komentarzy