Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Koszmar mieszkańców się skończy

Maciej Janiak, Głos Szczeciński,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Po dziesięciu latach walki o "święty spokój" mieszkańcy Pogodna dopięli swego. Autobusy nie będą jeździły pod ich oknami.
Wąska, jednokierunkowa ul. Reduty Ordona, z wąskimi chodnikami, zabudową jednorodzinną, szkołą podstawową, a po niej jeżdżą cztery linie autobusowe (53, 60, 75 i 521), kilka darmowych, ciężarówki i cysterny. Tylko pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają tędy 285 razy na dobę. Domy stoją w odległości ok. 5 - 8 metrów od jezdni.

- Prawdziwy koszmar - mówią mieszkańcy.

Hałas, prędkość, koleiny

Koszmar ma się skończyć. Jest już podpisana decyzja, która przenosi linie autobusowe na ul. Grota-Roweckiego.

- Przez co najmniej dziesięć lat pojedynczo, jako poszczególni mieszkańcy prosiliśmy i przekonywaliśmy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, m. in. żeby przenieść autobusy na ul. Grota-Roweckiego - wyjaśnia Mirosława Chromińska, mieszkanka ulicy i członek Społecznego Komitetu Protestacyjnego Mieszkańców Reduty Ordona. - I nic.

W 2003 roku zawiązał się komitet, który walczył o wyrzucenie autobusów. Pod petycją podpisało się ponad 260 mieszkańców. Huk przejeżdżających autobusów, prędkość samochodów, sąsiedztwo szkoły przy ulicy, którą ciągle przejeżdża autobus, to argumenty mieszkańców. Kluczowe było jednak to, że za "plecami" protestujący mają wielkie osiedle, do którego nie dojeżdża żaden autobus. Stamtąd pasażerowie przychodzą na przystanki Reduty Ordona.

Mieszkańcy na własną rękę przez dwa miesiące wypytywali ludzi na przystankach.

- Dziewięć na dziesięć osób było z osiedla - tłumaczy Mirosława Chromińska.

Byli przeciwni

Sytuacja na lepsze zmieniła się, kiedy zarządzanie ruchem trafiło do Urzędu Miasta. Wiceprezydent Andrzej Grabiec zlecił wykonanie projektu organizacji ruchu, który rozwiąże problemy protestujących i przeniesie autobusy na ul. Grota-Roweckiego. ZDiTM zgłosił uwagi do projektu, głównym zastrzeżeniem był większy koszt przewozów (o 112 tys. zł w skali rocznej) i wąskie ulice, po których nie przejedzie autobus przegubowy dopóki się ich nie przebuduje.

- ZDiTM wnosił o przejazd próbny autobusem Volvo - mówi Wojciech Ignalewski z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM. - Przejazd się odbył, nie było problemów na łukach, autobusy mogą jeździć proponowaną trasą, przy niewielkich korektach i kosztach. Za ul. Somosierry jest duże osiedle: wieżowce, TBS-y, zabudowa wielorodzinna, za ul. Taczaka powstaje osiedle, podobnie za obiektami wojskowymi na ul. Łukasińskiego.

Policja zaopiniowała stałą organizację ruchu pozytywnie. ZDiTM musi ją wprowadzić od dnia 1 sierpnia 2006 r.

- Jeżeli decyzja będzie zgodna z prawem o ruchu drogowym i jeżeli otrzymamy środki zostanie wprowadzona - mówi Marta Kwiecień - Zwierzyńska z ZDiTM.

W rejonie pięciu skrzyżowań na trasie poprawione będzie bezpieczeństwo, namalowane zostaną zebry, uzupełnione oznakowanie. Będzie też zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniu ulic Witkiewicza i Grota-Roweckiego, tymi ulicami kierowcy pojadą bez stania. Na ul. Reduty Ordona przy ul. Witkiewicza stanie znak "stop".

źródło: Głos Szczeciński

25 komentarzy