Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Tramwaj mocno rozreklamowany

Ewa Podgajna, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Tramwaj reklamujący przyszłoroczny finał regat The Tall Ships' Races wyjedzie dziś [jutro - red.] na ulice Szczecina. Mało brakowało jednak, by musiał pozostać w zajezdni.
Policja zapowiedziała bowiem, że zatrzyma pojazd, jeżeli zobaczy go na ulicy. O co poszło? O sposób, w jaki oklejono tramwaj reklamą.

Reklama zajęła bowiem cały skład tramwaju, także część kabiny motorniczego. Wolne pozostały tylko boczne okienka. Przy obrocie do tyłu patrzący przez folię motorniczy miałby utrudnioną widoczność. - Przepisy wymagają, aby kierujący danym pojazdem miał pole widzenia 180 st. Gdyby policjanci zobaczyli tak oklejony tramwaj na ulicach, musieliby zatrzymać pojazd - potwierdza Artur Marciniak, rzecznik szczecińskiej policji.

- Biuro regat uzgodniło projekt z MZK, które go nie kwestionowało - wyjaśnia Dawid Brzozowski z biura prasowego Urzędu Miasta. - Mieliśmy przecież prawo przypuszczać, że MZK wie, jak okleja się tramwaj. Wykonawstwo należało do nich. Poinformowali nas, że zostanie do tego użyta specjalna folia "one way vision".

Teoretycznie taka folia nie zasłania pasażerom widoku za oknem. W praktyce jednak bardzo go ogranicza, a po zmierzchu prawie całkowicie zasłania.

Po zastrzeżeniach policji pracownicy MZK usunęli wczoraj folię z okien kabiny motorniczego.

- Otrzymaliśmy taką dyspozycję od zleceniodawcy, który po zasięgnięciu opinii policji zlecił usunięcie tej części reklamy - tłumaczy dyrektor Krzysztof Turczyn z MZK.

Tak zwane panoramiczne reklamy można zobaczyć na wielu innych szczecińskich tramwajach i autobusach. Nigdy dotąd jednak policja nie zatrzymała z tego powodu któregoś z nich.

- Ale czy widziała pani tak bardzo oklejony tramwaj, aż na szybie motorniczego? - pyta Artur Marciniak.

Odpowiedzi udzielił nam jeden z motorniczych: - Ja już jeździłem tak mocno oklejonymi tramwajami - mówi pan Mietek, który wczoraj wyprowadzał tramwaj z reklamą regat z zajezdni.

Kilka miesięcy temu, po skargach pasażerów, wiceprezydent Andrzej Grabiec zapowiadał wycofywanie się z reklam na oknach pojazdów komunikacji miejskiej. Jednak nic się nie zmieniło. Zapytany wczoraj o tę deklarację Urząd Miasta milczy - Nie będzie oficjalnego komentarza - mówi Brzozowski.

Dyrektor Turczyn obiecuje jednak: - Od reklam całowagonowych, które od góry do dołu oklejają wagon, będziemy odchodzić. Ale ta reklama jest szczególna, dlatego wyraziliśmy na nią zgodę. Dotyczyła przecież promocji regat, które są największym wydarzeniem od lat w Szczecinie. Na następne reklamy typu całoskładowego na pewno nie będziemy wyrażać zgody.

Tramwaj reklamujący regaty przez dwa dni, w sobotę i niedzielę, w godz. 9-17 będzie kursował na trasie linii 7 według specjalnego rozkładu jazdy. Przez te dwa dni mieszkańcy będą mogli korzystać z niego bezpłatnie. Natomiast od poniedziałku kursować będzie już według normalnego rozkładu. Tramwaj będzie wykorzystywany na różnych liniach do połowy sierpnia przyszłego roku. Na tę reklamę miasto wyda 31 tys. zł.

źródło: Gazeta Wyborcza

Przeczytaj również: Zasłona promocyjna (14.07.2006)

11 komentarzy