Informacje
Warszawa: Warszawa sprowadza wysokopodłogowe tramwaje
Lech Bojarski, Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,
dodane przez MQ; zmodyfikowane
Zakłady Cegielskiego szykują się do testowania nowego wysokopodłogowego tramwaju dla Warszawy. A w poznańskim MPK dziwią się, że stolica sprowadza tak przestarzałą konstrukcję.
Tramwaje buduje Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego w Poznaniu, która wygrała przetarg na dostawę 30 wagonów wysokopodłogowych dla Warszawy. - To dla nas bardzo ważne zamówienie, szansa na pokazanie się w stolicy - mówi Filip Prętki, szef działu marketingu i sprzedaży w Fabryce. Prawie gotowy jest pierwszy tramwaj, który na przełomie sierpnia i września ma być testowany na poznańskich torach. Pierwsze trzy tramwaje zaczną jeździć po Warszawie w październiku. - Cała trzydziestka musi dotrzeć do stolicy do końca czerwca 2007 r. - mówi Wojciech Szydłowski, rzecznik Tramwajów Warszawskich.Konstrukcja tramwajów oznaczonych jako typ 123N nie jest nowa i bazuje na popularnych wagonach typu 105 produkowanych przez 30 lat przez chorzowski Konstal. - Ale nadaliśmy mu nowoczesny wygląd, tak że na pewno będzie się ładnie prezentował. Będzie też poruszał się dużo ciszej i płynniej - zapowiada dyr. Prętki. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od "stopiątek", ale mają być wygodniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów. Przyciemniane szyby zapewnią, że w środku nie będzie ani za ciepło, ani za jasno. Lepsze warunki pracy zyskają też motorniczowie, dla których zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i tzw. panoramiczną zaokrągloną szybą. Wagon ma zabierać 97 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących.
Wielu warszawiaków narzeka jednak, że stolica kupuje mało nowoczesne i niewygodne wagony z wysoką podłogą. Władzom Warszawy dziwią się też w poznańskim Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. - Zakup tego typu wagonów to krok wstecz, a my nie chcemy się cofać - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w poznańskim MPK. - Wszyscy na świecie kupują teraz tramwaje niskopodłogowe. Są bardziej dostępne dla niepełnosprawnych, starszych czy matek z wózkami, a na przystankach stoją krócej, bo pasażerowie szybciej wysiadają.
Tramwaje Warszawskie tłumaczą, że wysokopodłogowe tramwaje są dwa razy tańsze od niskopodłogowych. Urzędnicy obiecują jednak, że następna partia tramwajów będzie już niskopodłogowa. Pierwsze egzemplarze ma w przyszłym roku dostarczyć bydgoska PESA.
źródło: Gazeta Wyborcza
brak komentarzy