z kraju artykuł

Poznań: Tramwaj na Folwarczną? To możliwe, ale nieprędko

Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

MPK chce w 2008 r. rozpocząć budowę torów tramwajowych od os. Lecha na Franowo. Będzie to przedłużenie budowanej już nowej trasy przez most św. Rocha na Rataje. Na tyłach browaru Kompanii Piwowarskiej ma powstać pętla i na wschód od niej zajezdnia. Zdaniem przewoźnika jest szansa, by w 2009 r. tramwaje kursowały już w okolice Centrum Handlowego M1.
Przy okazji dyskusji o przebiegu torów na Franowo w MPK pojawił się pomysł wydłużenia linii w kierunku osiedli PTBS i Przemysława. Trasa nie kończyłaby się co prawda przy samych osiedlach, bo dzieli ją od domów teren zarezerwowany pod budowę obwodnicy (tzw. trzeciej ramy), ale mieszkańcy i tak mieliby stosunkowo blisko (ok. kilkuset metrów) do tramwaju. Szef MPK Wojciech Tulibacki uznał jednak, że 3-4 tys. ludzi z osiedli przy Folwarcznej to zbyt mała liczba potencjalnych pasażerów, by przedłużać dla nich trasę. Tymczasem dr Andrzej Krych z Biura Inżynierii Transportu, jeden z największych poznańskich autorytetów w dziedzinie komunikacji, uważa, że pomysł przedłużenia trasy na Franowo wart jest rzetelnej analizy.

Po tym, jak opisaliśmy tę sprawę w "Gazecie", walkę o tramwaj dojeżdżający w pobliże bloków PTBS i os. Przemysława zapowiedzieli zarządcy tych osiedli oraz radny z rejonu Kobylepola Andrzej Bielerzewski.

Na wywołaną przez nas dyskusję zareagowały także władze miasta. - Jesteśmy gotowi rozważyć propozycję przedłużenia trasy w kierunku osiedli przy ul. Folwarcznej - zapowiada Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania. - Nie ograniczałbym też jej przedłużenia do kilkuset metrów i zakończenia przed trzecią ramą - dodaje.

Zdaniem Kruszyńskiego, należy rozważyć wariant z przejściem torów przez obwodnicę. Gdzie miałaby się więc kończyć trasa? Ma to wykazać analiza. - Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że na razie w hierarchii potrzeb wyżej od wydłużenia torów na Franowo są inne inwestycje tramwajowe - zastrzega wiceprezydent. - Nie chcemy zamykać możliwości późniejszego przedłużenia trasy do osiedli przy Folwarcznej, ale najpierw musimy zbudować trasę na Franowo i zajezdnię. Dalej w kolejce czeka choćby bardzo potrzebny tramwaj na ul. Ratajczaka.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy