Informacje
Szczecin czeka na tatry
ch-T, Kurier Szczeciński,
dodane przez MQ; zmodyfikowane
Do końca wakacji w Szczecinie miały się pojawić 23 używane tramwaje z Berlina, tzw. tatry. Nadal jednak nie wiadomo, kiedy konkretnie zostaną one sprowadzone. Rozmowy z niemieckim przedsiębiorstwem BVG przedłużają się. Według zapewnień MZK - wszystkie pojazdy powinny dotrzeć do naszego miasta do końca br.
Przyjazd używanych przegubowców się opóźnia, ale według dyrektora MZK, Jerzego Manduka - podczas niedawnego posiedzenia w szerszym gronie, w którym wzięli udział przedstawiciele BVG i MZK - wykonano milowy krok. Porozumiano się w większości spornych kwestii. Podczas kolejnego spotkania będą negocjowane m.in. niektóre sprawy finansowe oraz ustalane koszty szkoleń pracowników MZK w Berlinie.- Wcześniej była mowa o leasingu na 8 lat, tramwaje miały się stać naszą własnością po spłaceniu 60 proc. ustalonej ceny - przypomina J. Manduk. - Na to nie zgodziła się firma leasingowa, więc możemy wagony jedynie kupić.
Strona niemiecka zażyczyła sobie jednak odsetek, na co Szczecin nie jest przygotowany. To dodatkowo ok. 1,6 mln zł. By je otrzymać, trzeba pokonać procedury, które trwają miesiącami. O ile zgodę wyraziłyby w ogóle Rada Miasta, Urząd Zamówień Publicznych i Regionalna Izba Obrachunkowa.
- Sądzę, że uda nam się przekonać BVG, by zrezygnowało z odsetek - mówi dyr. Manduk. - Spotkamy się prawdopodobnie 23 sierpnia i mam nadzieję, że uzgodnimy konkretny kształt umowy. Musi powstać do 6 września, by rada nadzorcza BVG zatwierdziła ją na swoim posiedzeniu 27 września.
Jeśli to się nie uda, wizja używanych, ale nowoczesnych tramwajów, mocno odsunie się w czasie. Kolejne posiedzenie RN BVG ma dopiero w grudniu. Sprowadzenie "zaklepanych" od miesięcy 23 przegubowych tatr odsunęłoby się na przyszły rok. Wtedy też będzie można rozmawiać o zakupie lub leasingu kolejnych 29 wagonów, które BVG już szczecińskiemu MZK proponuje.
Tabor w Szczecinie jest w takim stanie, że należałoby go jak najszybciej wymienić. Miasta nie stać jednak na nowe tramwaje. MZK szuka więc używanych wagonów. Dodatkowo cały czas trwają prace nad modernizacją starych pojazdów. Dwa z nich oddano już do użytku. Do stycznia do eksploatacji powinno powrócić kolejnych 5. Rewitalizacji zostanie poddanych dodatkowo 14 składów. Według planów MZK, do końca 2007 roku ok. 130 ze 140 znajdujących się w tej chwili w mieście pojazdów ma być w mniejszym lub większym zakresie odnowionych.
źródło: Kurier Szczeciński