z kraju artykuł

Kraków: Zielona fala dla szybkiego tramwaju w Krakowie już za rok

Bartosz Piłat, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Prace nad systemem regulującym ruch szybkiego tramwaju są na półmetku. Za rok szybki tramwaj nie będzie stał na czerwonym świetle, a pasażerowie będą wiedzieli, kiedy pojawi się na przystanku.
Firma Siemens zaprezentowała w piątek pierwsze efekty swojej pracy nad systemem sterującym światłami na skrzyżowaniach i systemem nadzorującym ruch tramwajów w Krakowie.

Oprogramowanie jest już gotowe, a wiosną przyszłego roku na przystankach wzdłuż linii szybkiego tramwaju Siemens rozpocznie montaż 44 elektronicznych tablic informacyjnych. Będą na nich wyświetlane informacje o tym, kiedy na przystanku pojawią się trzy najbliższe tramwaje i jakich linii.

- Tramwaje w Krakowie będą połączone drogą radiową ze stworzonym przez nas systemem, który prześle informacje o tramwaju do wyświetlaczy - wyjaśnia Leszek Stasto, kierujący realizacją projektu. - To, gdzie tramwaj się znajduje i z jaką prędkością się porusza, system ustali za pomocą nawigacji satelitarnej.

Oprócz czasu oczekiwania na tramwaj na tablicy może się również pojawić informacja o przyczynie spóźnienia. - Jeśli dojdzie do wypadku i torowisko będzie zablokowane, czekający na przystanku będą mogli o tym przeczytać na tablicy. W ten sposób nie będą marnowali czasu - podaje przykład Leszek Stasto.

Tablice informacyjne będą rzucającym się w oczy elementem systemu, ale nie najważniejszym. Głównym zadaniem jest takie regulowanie światłami na wszystkich skrzyżowaniach w centrum miasta (wewnątrz tzw. drugiej obwodnicy), żeby linie szybkiego tramwaju zawsze miały zielone światło - dotyczy to 35 skrzyżowań.

- Tramwaj musi być na skrzyżowaniu najważniejszy. Bez tego szybki tramwaj nigdy nie będzie szybki - mówi wiceprezydent miasta Tadeusz Trzmiel. - Krótki czas podróży jest największą zachętą dla pasażerów, a Kraków, tak jak większość miast europejskich, chce postawić na komunikację zbiorową.

Oprócz kierowania ruchem tramwajowym Siemens przygotowuje też oprogramowanie do sterowania światłami dla samochodów. Tym systemem będzie objęty cały obszar wewnątrz drugiej obwodnicy, włącznie z alejami Trzech Wieszczów czy rondem Matecznego - będzie to ponad 80 skrzyżowań. Dodatkowo światła na skrzyżowaniach wokół II obwodnicy będą tak ustawione, żeby ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających w jej obręb. Ma to usprawnić poruszanie się po ścisłym centrum.

W komputery konieczne do współpracy z systemem będzie wyposażonych 196 składów tramwajowych. Centrum zarządzania powstanie w budynkach MPK przy ul. św. Wawrzyńca.

Jako pierwszy taki system w Polsce ma w pełni działać do końca 2007 roku. Później jeszcze przez rok pracownicy Siemensa będą go nadzorować i regulować niedociągnięcia. Zajmą się również wyszkoleniem obsługi. Miasto zapłaci za realizację projektu ok. 43 mln zł.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy