z kraju artykuł

Olsztyn: Tramwaje czy autobusy?

tk, woj, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Ratusz zleci w przyszłym tygodniu przygotowanie analizy, która odpowie na pytanie, czy przywrócenie w Olsztynie tramwajów jest opłacalne.
Urząd Miasta o powrocie do komunikacji tramwajowej myśli od kilku miesięcy. Urzędnicy złożyli już w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego wniosek o wpisanie planów rozwoju komunikacji publicznej w Olsztynie do programu Polska Wschodnia. Plany zakładają także budowę tras dla tramwajów i zakup taboru. Według przygotowanych przez ratusz koncepcji tramwaje miałyby jeździć spod dworca PKP na Jaroty, druga linia tramwajowa łączyłaby Jaroty z Kortowem.

Temat tramwajów wywołał gorące dyskusje wśród mieszkańców miasta: jedni pomysł krytykują, mówiąc, że jest nierealny, inni są nim zachwyceni.

Miasto po niedzieli ogłosi przetarg na wykonanie analizy, która wykaże, czy inwestycja w tramwaje się opłaci. - Od tego dokumentu zależy przyszłość komunikacji miejskiej w Olsztynie. Okaże się, czy postawić na tramwaje czy na inne, bardziej klasyczne rozwiązanie - tłumaczy Piotr Grzymowicz, wiceprezydent Olsztyna.

Wybrana firma zrobi projekty koncepcyjne dla trzech rodzajów transportu: autobusów, trolejbusów i tramwajów. - Analiza ma zawierać propozycje budowy i przebudowy linii autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych w mieście. Sprawdzane będą także preferencje mieszkańców jeśli chodzi o wybór środka transportu - mówi wiceprezydent. - Opracowanie ma powstać w ciągu pół roku. Jeśli okaże się, że budowa linii tramwajowej ma sens, już w 2008 roku mogłyby powstać projekty techniczne torowisk, a pierwsza linia byłaby gotowa w 2010 roku.

Według projektu modernizacja komunikacji miejskiej w Olsztynie miałaby kosztować ponad 317 mln zł. Około 100 mln z tej kwoty miałby stanowić koszt pierwszej linii tramwajowej. Program zakłada także zakup nowych autobusów, budowę zatok i wydzielonych pasów ruchu dla komunikacji miejskiej.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy