z kraju artykuł

Radom: Pierwsze wnioski po liczeniu pasażerów

Grzegorz Stępień, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Rewolucji nie będzie, ale niewykluczone jest utworzenie nowej linii, która połączyłaby Wólkę Klwatecką z Malenicami - takie są pierwsze wnioski płynące z liczenia pasażerów w autobusach komunikacji miejskiej.
Badania dotyczące natężenia podczas poszczególnych kursów i o określonych porach odbyły się prawie dwa miesiące temu. Aby mieć ścisłe dane, Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zaangażował do przedsięwzięcia kilkudziesięciu studentów Politechniki Radomskiej, którzy w wybrane dni liczyli pasażerów na wszystkich liniach, od pierwszego do ostatniego kursu. W połowie października specjalne formularze trafiły do naukowców z Wydziału Transportu Politechniki Radomskiej, którzy na ich podstawie opracowali wnioski dotyczące optymalizacji układu komunikacyjnego w Radomiu.

Dwa opasłe tomy przygotowane przez dr. inż. Andrzeja Szymanka oraz Marzenę Dębowską-Mróz i Bogusława Mroza trafiły właśnie na biurko Zbigniewa Ostrowskiego, zastępcy dyrektora MZDiK. - Opracowania są obszerne, ale bardzo pomocne. Oczywiście potrzeba czasu, aby szczegółowo się z nimi zapoznać, ale już teraz wiadomo, że pewne korekty w układzie komunikacyjnym trzeba wprowadzić. Choćby dlatego, że poprzednie takie badania i wiążące się z nimi zmiany miały miejsce pięć lat temu - przypomina Ostrowski.

Zdaniem zastępcy dyrektora MZDiK liczenie pasażerów wykazało, że kierunek zmian w komunikacji przeprowadzony w 2001 roku jest słuszny. - Nadal najważniejszymi liniami w Radomiu pozostają 7 i 9, w których poziom zapełnienia w szczycie sięga nawet 80 procent. Najwięcej osób, w granicach 1600-1800, w ciągu doby wsiada na przystanku przy dworcu. Mniejsza, ale w miarę stała liczba pasażerów utrzymuje się o innych porach dnia, co oznacza, że z miejskiej komunikacji ludzie korzystają dość chętnie. Przesunął się natomiast tzw. szczyt szkolny, który obecnie mieści się w godz. 7.15-7.40 - wylicza Ostrowski.

Badania wykazały konieczność zwiększenia częstotliwości linii nr 18. Być może powstanie też całkowicie nowa linia, która kursowałaby z Wólki Klwateckiej przez centrum miasta do Malenic. - W obu przypadkach wynika to z rozwoju tych dzielnic Radomia. Na dodatek z Malenicami nie ma obecnie żadnego połączenia i mieszkańcy muszą chodzić do autobusu do ul. Słowackiego nawet ponad 2,5 km - argumentuje Ostrowski.

Na temat jakości usług miejskich przewoźników mogli wypowiedzieć się również sami zainteresowani w specjalnie do tego celu przygotowanej ankiecie. - Podróżni chwalili tabor, jakim dysponujemy. Narzekali natomiast na ceny biletów, co jest trochę niezrozumiałe, bo podwyżek nie było od pięciu lat. Wszystkie sugestie weźmiemy jednak pod uwagę, bo uwagi naszych klientów są dla nas niezwykle cenne - podkreśla Ostrowski.

Gdzie liczyli?

Studenci Politechniki Radomskiej liczyli na przystankach przy dworcu PKP oraz na ulicach: Kozienickiej, Warszawskiej, Przytyckiej, Jana Pawła II, Kieleckiej, Maratońskiej, Wierzbickiej, Słowackiego, 25 Czerwca, Żeromskiego, Zbrowskiego, Chrobrego, Wernera, Malczewskiego, Okulickiego, Limanowskiego, Struga, 1905 Roku i Grzecznarowskiego.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy