z kraju artykuł

Wrocław: Tramwaj z Wrocławia dla Wrocławia

Marek Szempliński, Gazeta Wyborcza,

dodane przez leks; zmodyfikowane

Nowy, trójczłonowy tramwaj wyprodukowany we Wrocławiu już za kilka dni wyjedzie na nasze ulice.
Przegubowiec powstał w spółce Protram, która w 1999 r. wydzieliła się z MPK i dotąd zajmowała się remontami i modernizacją tramwajów. W zeszłym roku jej pracownicy skonstruowali dwuwagonowy tramwaj 204WrAs.

Jego następca, 205 WrAs, ma prawie 30 metrów długości i 37 miejsc siedzących w trzech połączonych przegubami częściach. W części środkowej jest niskopodłogowy, łatwiej będzie do niego wsiadać pasażerom niepełnosprawnym.

Głównym konstruktorem nowego tramwaju jest Mieczysław Kosiński. Wcześniej zdobywał doświadczenie przy produkcji autobusów w Jelczu: - Najtrudniej jest pogodzić ograniczenia techniczne z wymogami klienta. Każdy chciał, by drzwi były jak najszersze, żeby pojazd był energooszczędny, z dobrym przyspieszeniem, krótką drogą hamowania, odporny na wandali, tani, ładny. No i może nam się udało.

Równocześnie przyznał, że wie, co w tej wersji pojazdu można poprawić. We wtorek, w czasie premierowego pokazu tramwaju, zgodził się z niepełnosprawnymi, że warto dostosować go jeszcze do potrzeb niewidomych.

- Możliwe jest zainstalowanie odpowiedniego urządzenia. Ulepszenie wprowadzimy od razu w tym wozie - zapowiedział.

Kosiński uważa, że protramowskie tramwaje przeszły już najtrudniejsze testy. - Nasza konstrukcja nawiązuje do wozów, które wcześniej remontowaliśmy, i jest na bazie wyprodukowanego przez nas dwuwagonowego tramwaju 204 WrAs. Codziennie obserwujemy je w eksploatacji. Bardzo lubię dojeżdżać nimi do pracy.

Atutem wrocławskiego pojazdu jest cena - są nawet o 70 proc. tańsze od renomowanej konkurencji.

Protram do 2009 roku ma wyprodukować dla miasta 19 trójczłonowych tramwajów. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że już trwają prace nad ich następną generacją - 207 WrAs.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona