z kraju artykuł

Poznań: Kupimy tramwaje

Józef Djaczenko, GLOS.com,

dodane przez MQ

Pięć nowoczesnych wagonów trafi na ulice Poznania. Powstanie nowych tras tramwajowych za unijne pieniądze, to okazja do pozyskania nowego taboru.
Budowa trasy tramwajowej przez most św. Rocha na Rataje już ruszyła. Przesądzone jest jej przedłużenie do Franowa. Właśnie tam znajdzie się zajezdnia tramwajowa, która zastąpi przeznaczony do likwidacji stary obiekt przy ulicy Gajowej. Wniosek o unijne dofinansowanie tej inwestycji jest w przygotowaniu. Elementem kosztów są tramwaje obsługujące nową trasę.

- Liczymy, że w ramach całej inwestycji uda się pozyskać pięć nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów - mówi Jan Firlik, wiceprezes MPK.

Za unijne pieniądze

Szansą na kupno za unijne pieniądze tramwajów jest też budowa następnych tras, takich jak do Naramowic. W tym przypadku przygotowania są jednak znacznie mniej zaawansowane. Budowa trasy przez most św. Rocha nie przyniesie pełnej poprawy komunikacji w centrum, jeżeli nie zostanie zbudowana linia prowadząca przez ulicę Ratajczaka.

- Czekają na nią mieszkańcy Wildy, zmuszeni do podróżowania okrężną drogą przez ulicę Strzelecką - podkreśla Firlik.

Wiceprezes MPK apeluje do radnych, by jak najszybciej w planach finansowych uwzględnili budowę torów na ulicy Ratajczaka.

- Jeżeli tego nie zrobią w pierwszym roku kadencji, potem będzie coraz trudniej się na to zdecydować. Radni będą brali po uwagę protesty mieszkańców - twierdzi Firlik.

Pierwsze efekty we wrześniu

Zaznacza, że protesty te nie są uzasadnione. Nowoczesne torowiska i wagony nie stwarzają uciążliwości dla mieszkańców. Tramwaje wjeżdżają do centrów dużych europejskich miast, poruszają się deptakami dla pieszych.

Starając się o dofinansowanie do budowy trasy przez ulicę Ratajczaka można w koszty wliczyć co najmniej dwa nowoczesne tramwaje. Sytuacja jest jednak nietypowa, bo po zbudowaniu torów będzie potrzeba nie więcej, ale mniej wagonów. Skróci się przecież jazda. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji poczyni oszczędności. Dlaczego więc występować o nowoczesne tramwaje?

- Choćby dlatego, że przez ulicę Ratajczaka będą jeździć wagony najnowsze, komfortowe, poruszające się bardzo cicho - informuje wiceprezes Firlik.

Efekt oszczędności w finansowaniu komunikacji po zbudowaniu nowej trasy będzie widoczny już we wrześniu. Tramwaje na Rataje nie będę już z centrum jeździć przez ulicę Strzelecką i most Królowej Jadwigi, lecz krótszą trasą - przez most św. Rocha. Pasażerowie pojadą szybciej, mniej będzie potrzeba tramwajów i motorniczych, zmniejszy się zużycie prądu.

Nie ma alarmu

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji nie narzeka obecnie na brak tramwajów i gdyby nie budowa nowych tras, nie planowałby zakupów. Przydadzą się jednak te nowocześniejsze i najbardziej niezawodne. Dobiega końca modernizacja wagonów typu combino. Siemens musi naprawić jeszcze trzy z czternastu sztuk.

źródło: GLOS.com

brak komentarzy