Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

W końcu zmiany w komunikacji miejskiej

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MaTe; zmodyfikowane

Po 12 latach "dwójka" wróci na Basen Górniczy, tak jak postulowali czytelnicy "Gazety".
To jedna ze zmian, która zostanie wprowadzona na podstawie przeprowadzonych badań komunikacji miejskiej. Kiedy? Najpóźniej we wrześniu.

Połączenie pl. Rodła z Basenem Górniczym to powrót do starej, sprawdzonej trasy. "Dwójka" kursowała na Basen Górniczy przez 12 lat. Ostatni raz pojechała tam 30 czerwca 1995 r. "Gazeta" proponowała pozostawienie jednego tramwaju na tej trasie po zakończeniu budowy ul. Krzywoustego. ZDiTM wtedy nie zdecydował się na taki ruch. Teraz zmiana jest już praktycznie przesądzona.

- Chcemy "dwójkę" puścić na Basen Górniczy - potwierdza Włodzimierz Szarafiński, zastępca dyrektora ZDiTM. - Stanie się to najpóźniej we wrześniu, a być może jeszcze wcześniej.

To nie wszystko. Inne niemal pewne zmiany to skrócenie linii nr 6 do stoczni; wydłużenie linii nr 11 do Gocławia; utworzenie nowej linii nr 10 z Gocławia do ul. Potulickiej przez pl. Rodła.

- Okazuje się bowiem, że mieszkańcy północnych dzielnic miasta wcale nie potrzebują bezpośredniego połączenia z Dworcem, jakie oferuje im "szóstka". Chcą jeździć do centrum - mówi Marek Kośla, kierownik działu planowania komunikacji miejskiej w ZDiTM.

Niemal pewne jest ograniczenie kursowania "ósemki" z Gumieniec na Basen Górniczy. ZDiTM zapewnia jednak, że nie oznacza to rzadszych połączeń Gumieniec z centrum, bo część "ósemek" jeździć będzie na skróconej trasie do dworca.

Autorzy badań proponują także takie rewolucyjne zmiany, jak skrócenie trasy linii 75 do pl. Kościuszki (obecnie jeździ do Dworca, z czego na trasie pl. Zwycięstwa - Dworzec niemal pusta), a linii 61 i 81 do pl. Szyrockiego.

Proponowane zmiany powstały na podstawie badań przeprowadzonych jesienią ubiegłego roku (kosztowały ponad 70 tys. zł). Ankieterzy zatrudnieni przez krakowskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Miejskiej przepytali 100 tys. pasażerów w szczecińskich autobusach i tramwajach. Ankiety wypełniane były w dni powszednie, soboty i niedziele. Opracowanie trafiło już do ZDiTM.

- To jest trochę model idealny, bo naukowców z Krakowa nie interesowało np. to, że w rejonie pl. Kościuszki autobusy nie mają gdzie stać, a właśnie w tym miejscu miałaby się kończyć spora część linii - mówi Włodzimierz Szarafiński.

Naukowcy z SITK - zgodnie zresztą z wieloletnim planem rozwoju komunikacji miejskiej w Szczecinie - przyjęli założenie, że podstawowym środkiem komunikacji powinny być tramwaje, a autobusy mają uzupełniać sieć i dowozić do tramwaju.

- Badania dowodzą, że głównym celem podróży pasażerów komunikacji jest centrum miasta skoncentrowane w trzech miejscach: pl. Rodła, Brama Portowa i pl. Kościuszki - dodaje Marek Kośla. - Teraz pracujemy nad wymyśleniem rozwiązania będącego kompromisem pomiędzy tym, co wskazują wyniki i naszymi możliwościami.

W lutym z propozycjami zmian mają się zapoznać radni.

źródło: Gazeta Wyborcza

216 komentarzy