Informacje
Latem będą zmiany
Maciej Janiak, Głos Szczeciński,
dodane przez MQ
Będą zmiany w trasach oraz kursowaniu tramwajów i autobusów. Mają przynieść oszczędności, bo komunikacja jest droga w utrzymaniu.
Warianty zmian w trasach i ilości pojazdów komunikacji są trzy. Dwa z nich przygotowane były wspólnie przez krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP i Uniwersytet Szczeciński.Mniej autobusów, więcej przesiadek
- Pokazujemy dwa warianty - mówi Piotr Dera z SITK. - Jeden, który nie wyróżnia komunikacji szynowej i drugi, który zakłada, że będzie ona podstawową, a autobusy ją uzupełnią. Ten pierwszy zapewnia wyższy standard obsługi, ale trzeba nań wyłożyć więcej pieniędzy. Drugi o standardzie jeszcze przez pasażerów akceptowalnym, a dla miasta oznaczający mniejsze koszty.
Wariant najbardziej drastyczny zakłada m. in. całkowitą likwidację ośmiu linii autobusowych (55bis, 70, 77bis, 84, B, Cbis, E, F [G - red.]) i skrócenie trasy nr 75 z os. Zawadzkiego do pl. Kościuszki. Tam, gdzie tramwaje mogą zabrać pasażerów, autobusów by nie było. Dzięki tym zmianom autobusy pokonywałyby rocznie 20 proc, kilometrów mniej, a tramwaje 4 proc. więcej.
- Jest dużo połączeń bezpośrednich, ludzi nie zmusza się do przesiadek - tłumaczy fachowiec SITK.
ZDiTM też ma plan
Zdaniem specjalistów z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego drugi wariant, to wyciśnięcie ze szczecińskiej komunikacji maksymalnych oszczędności.
- Musimy brać pod uwagę jeszcze aspekt społeczny, żeby stan komunikacji nie został gwałtownie zmniejszony - uważa ZDiTM.
Dlatego na podstawie dwóch wariantów ZDiTM opracował własne propozycje.
- Ograniczyliśmy autobusy o sześć procent, a w tramwajach nie proponowaliśmy ograniczenia ze względu na stan torowisk - tłumaczy Marek Kośla z ZDiTM.
W grę wchodzi m. in. zmiana trasy "dwójki" z Dworca Niebuszewo do Basenu Górniczego, "szóstki" z Pomorzan do Ludowej, linii 11 z Gocławia na Pomorzany. Do tego jest pomysł, by uruchomić nowy tramwaj 8bis, który jeździłby z Dworcowej na Gumieńce. ZDiTM nie myśli o skracaniu linii 75, choć zmiany proponowane w komunikacji autobusowej, to przede wszystkim skracanie lub zmiana tras.
Na razie nie wiadomo kiedy i jakie zmiany będą, ale najlepsza okazja nadarzy się przy wprowadzaniu letniego rozkład jazdy. Wszystkie zaczęłyby obowiązywać we wrześniu. Ostateczna propozycja zmian, nad którymi będą dyskutować radni, ma być gotowa za kilka tygodni.
źródło: Głos Szczeciński
Przeczytaj również: Znamy szczegóły reformy (22.03.2007)