z kraju artykuł

Warszawa: Tramwaje ominą korki na Trasie W-Z

Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Bauer

Na zablokowanym przez samochody moście Śląsko-Dąbrowskim wreszcie powstanie pas tylko dla komunikacji miejskiej. Najpierw pojadą nim tramwaje, a jesienią także autobusy.
Te rewolucyjne udogodnienia dla pasażerów, o które od dawna zabiegaliśmy w "Gazecie", wiążą się z remontem torów tramwajowych na innej przeprawie przez Wisłę. Dokładnie za miesiąc zacznie się prawdziwa gehenna wszystkich, którzy jeżdżą Al. Jerozolimskimi. Z powodu remontu torowiska od pl. Zawiszy do ronda Waszyngtona do końca września nie będą kursować tramwaje. O jeden pas ma być też zwężona jezdnia Alej. Najgorzej będzie na moście Poniatowskiego, gdzie zostanie tylko jeden pas, na którym będą musiały się zmieścić i autobusy, i prywatne samochody. Roboty są po to, by jesienią tramwaje mogły zacząć jeździć ciszej i szybciej.

Żeby zmniejszyć spodziewane problemy, Zarząd Transportu Miejskiego uznał, że trzeba wprowadzić ułatwienia na innych mostach. Część tramwajów zostanie przeniesiona z Al. Jerozolimskich na Trasę W-Z i dlatego urzędnicy zdecydowali, że trzeba wreszcie wprowadzić tam udogodnienia dla komunikacji publicznej. Zamiast tkwić w korkach, pojadą wydzielonym tylko dla nich pasem. Oznacza to, że samochody będą musiały się zmieścić na drugim. - Policja ma pilnować, żeby kierowcy nie blokowali przejazdu tramwajom - zapowiada szef ZTM Leszek Ruta. Propozycję wstępnie poparł miejski inżynier ruchu Janusz Galas. - Remont spowoduje gigantycznie utrudnienia. Dlatego uprzywilejowanie komunikacji miejskiej wydaje się dobrym rozwiązaniem - zaznacza. Wczoraj potwierdziliśmy, że zgodził się nawet na przywrócenie zawieszonej kilka lat temu czwórki, która w drodze z Wyścigów na Stalową z pl. Bankowego skręcała na Trasę W-Z.

Równocześnie ZTM chce wycofać z mostu Śląsko-Dąbrowskiego część linii autobusowych (np. 160 i 192) i przenieść je na sąsiedni most Świętokrzyski. Liczy też na lepsze wykorzystanie kolei. Część autobusów będzie dowozić pasażerów do Dworca Wschodniego i stacji Stadion. Miasto chce wynająć kilka składów od kolei, które jeździłyby wahadłowo od Dworca Zachodniego do Wschodniego.

Dyrektor Ruta planuje, że po zakończeniu remontu w Al. Jerozolimskich wydzielony pas dla komunikacji na Trasie W-Z będzie działać nadal. Wtedy oprócz tramwajów będą nim jeździć także autobusy.

O taki korytarz dla transportu zbiorowego od wielu lat walczyli specjaliści od komunikacji. Według obliczeń podróż tramwajem lub autobusem z Dworca Wileńskiego do pl. Bankowego w szczycie zamiast 18 min - jak teraz - zajęłaby tylko 5 min.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona