Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Kraków: Hala w Czyżynach czy szybki tramwaj?

Bartosz Piłat, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark 

Czy za półtora roku wreszcie pojedziemy Krakowskim Szybkim Tramwajem? Wiele zależy od środowego głosowania radnych. Zdecydują, czy pieniądze, za które miała powstawać hala sportowa w Czyżynach, oddać na budowę tunelu dla KST.
Na dzisiejszej sesji radni będą głosować, co zrobić z 25 mln zł przeznaczonymi w tym roku na budowę hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. To już prawie pewne, że tych pieniędzy nie uda się już wydać w tym roku, bo inwestycja nie ma jeszcze nawet pozwolenia na budowę, a na dodatek wykonawca chce zmienić umowę, podnosząc cenę.

Są pieniądze, nie ma projektu

Postawieniem hali zajmuje się konsorcjum firm Budimex-Dromex i greckiej Decathlon. Za 212 mln zł miało ją zaprojektować, zdobyć niezbędne pozwolenia i wybudować. Według kontraktu sprzed dwóch lat jesienią tego roku hala miała być skończona. Do tej pory udało się jednak ustalić zaledwie, jak będzie wyglądał budynek - problemem był m.in. mało wytrzymały dach, niedostosowany do polskich zim. Wykonawca chce teraz zmienić umowę, głównie ze względu na wzrost cen na rynku budowlanym. Kiedy skończą się negocjacje - jeszcze nie wiadomo.

Już w zeszłym roku 30 mln zł przeznaczone na pierwszy etap budowy hali musiano wydać na inną inwestycję. Wybór padł na estakadę nad rondem Polsadu. W tym roku magistrat chce, by 19 z 25 mln zł trafiło na wykończenie tunelu dla szybkiego tramwaju, który biegnie pomiędzy rondem Mogilskim a ul. Pawią. - Resztę chcemy wydać na pierwsze prace przy budowie hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. Pod warunkiem, że dojdzie do porozumienia z konsorcjum - wyjaśnia Dariusz Pasek z magistrackiego biura inwestycji, które nadzoruje budowę hali.

Bez tunelu nie ma szybkiego tramwaju

Budowa tunelu jest teraz zdaniem magistratu pierwszoplanowym przedsięwzięciem, bo bez niego szybki tramwaj nadal pozostanie na papierze. A wówczas żadna z realizowanych obecnie inwestycji, ściśle związanych z KST, nie wpłynie na poprawę komunikacji w mieście. Np. tramwaje z Krowodrzy Górki nie pojadą szybciej, mimo że będą miały nowe torowisko do pętli przy Kamiennej, bo i tak utkną w centrum. Również nowe torowisko od ronda Mogilskiego do Grzegórzeckiego nie na wiele się przyda. I wreszcie - w ogóle nie będzie mógł zadziałać miejski system sterowania światłami dla tramwajów i samochodów.

Magistrat szuka pieniędzy na tunel, bo opóźnienie prac przy rondzie Mogilskim spowodowało, że pożyczka, którą kilka lat temu wzięło miasto, już nie wystarcza na całość inwestycji. W ciągu trzech lat jej koszt wzrósł dwukrotnie.

- Mamy wszystkie niezbędne dokumenty i wykonawcę wyłonionego w przetargu, ale w budżecie miasta zagwarantowano na tunel 98 mln zł, natomiast wykonawcy chcą za prace 164 mln zł - informuje Marek Firlit z Agencji Rozwoju Miasta, która buduje KST w imieniu miasta.

Magistrat sobie poradzi

Wydawałoby się więc, że rada nie powinna mieć wielkiego dylematu, czy zrezygnować z finansowania w tym roku z budowy hali w Czyżynach. Tymczasem na wczorajszym posiedzeniu komisja budżetowa negatywnie zaopiniowała pomysł przesunięcia pieniędzy z hali na tunel.

- Jeśli zgodzimy się, by te pieniądze trafiły na budowę tunelu, będzie to milcząca zgoda na zaniechanie negocjacji z wykonawcą hali i prosta droga do zerwania z nim umowy. A wtedy hali nie doczekamy się przed końcem naszej kadencji - wyjaśnia swoją decyzję radny PO Grzegorz Stawowy, który głosował przeciw przesunięciu pieniędzy. - Gdy jesienią okaże się, że prac nie uda się jednak rozpocząć, to wtedy zgodzę się na przesunięcie. Myślę, że magistrat jakoś sobie poradzi - dodaje.

- Umowa z Budostalem 5 i ZUE, które wygrały przetarg na tunel, powinna zostać jak najszybciej podpisana, bo na roboty przewidziano 14 miesięcy. Chodzi o to, by tunel oddano razem z rondem Mogilskim. Wtedy pierwsza linia szybkiego tramwaju będzie kompletna już jesienią przyszłego roku - wyjaśnia Firlit.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona