Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Lekcje na torach

ToT, Kurier Szczeciński,

dodane przez X; zmodyfikowane

Na szczecińskie ulice znów wyjechały tramwaje z tablicami "Nauka jazdy". Szkolenie rozpoczęły 23 osoby, które w drugiej połowie lipca przystąpią do egzaminu. W MZK praca czeka, wolnych etatów jest więcej niż chętnych.
- Na kurs zgłosiło się więcej osób, ale nie wszyscy pozytywnie przeszli przez obowiązkowe badania - tłumaczy Zbigniew Dąbrowski, rzecznik prasowy MZK Szczecin. - Egzamin teoretyczny zdało 23 kandydatów na motorniczych. - Teraz rozpoczynają jazdy, po których czeka ich egzamin.

Najpierw ok. 20 lipca tzw. wewnętrzny, a po blisko dwóch tygodniach państwowy. Potem kompletują dokumenty i mogą przystąpić do pracy. W MZK czekają na nich wolne etaty. Dziś brakuje przynajmniej 25 motorniczych, ale kolejni wciąż rezygnują z pracy, wybierając np. Niemcy czy Norwegię. Dlatego każdy nowy pracownik jest na wagę złota.

- Najpierw jednak muszą zaliczyć przynajmniej 60 godzin jazdy po mieście - tłumaczy Julita Werner, instruktorka. - W tym czasie poznają trasy, obsługę wagonu, zwrotnic, muszą się nauczyć zachowań w ruchu miejskim.

Będą się też uczyć łączenia wagonów, usuwania drobnych usterek, poznawać tajniki zawodu. Mimo że w Szczecinie nie ma nocnych tramwajów, przynajmniej cztery godziny lekcji muszą się odbyć w nocy.

Od instruktora zależy, czy kursant zostanie dopuszczony do egzaminu. Po zdobyciu uprawnień przez pierwsze 10 dni świeżo upieczony motorniczy jeździ w towarzystwie tzw. patrona. Bardziej doświadczony kolega to zabezpieczenie na wszelki wypadek. Reaguje w sytuacjach awaryjnych, pomaga też oswajać się z pracą pod presją czasu, dostosowywać się do rozkładów jazdy, a także uczy, jak reagować na różne zachowania pasażerów.

Zdobycie uprawnień motorniczego nie jest więc proste i nie jest też tanie. Kurs kosztuje ok. 5 tys. zł. W tym roku MZK Szczecin po raz pierwszy finansuje część kosztów. W zamian kursanci podpisują zobowiązanie pracy nawet na 3 lata - dzięki temu MZK ma zapewnioną na pewien okres kadrę.

źródło: Kurier Szczeciński

7 komentarzy