Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Za wysokie progi

Jarosław Spirydowicz, Kurier Szczeciński,

dodane przez MQ

W Szczecinie powinno jeździć 17 niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej. Kolejne 20 powinno kursować przed końcem roku na liniach obsługiwanych przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W praktyce oznacza to, że na niektórych liniach autobusy niskopodłogowe nie pojawiają się w ogóle.
- Na przystanku przy sanktuarium czekałam wraz z osobą niepełnosprawną na jakikolwiek autobus niskopodłogowy w kierunku Zdrojów - pisze nasza Czytelniczka. - Z 13 autobusów, które przyjechały, ani jeden nie był niskopodłogowy. A z dwóch pytanych kierowców żaden nie potrafił powiedzieć, kiedy taki autobus przyjedzie. Czy na tym polega integracja?

Niestety, wiemy tylko, że było to w dzień powszedni. Czytelniczka nie podała, o jakie godziny chodzi. A bez tego nie da się sprawdzić, czy opisana sytuacja to norma, czy zbieg okoliczności. Na przystanku przy sanktuarium (domyślamy się, że chodzi o ten określany przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego mianem "Wiosenna") zatrzymują się autobusy linii zwykłych nr 66, 71, 73, 77 i 79 oraz pospiesznych B, D i G. Na liniach 66, 71, 77 i D autobusy niskopodłogowe nie jeżdżą w ogóle. Na linii 79 pojawiają się jedynie w dni świąteczne i wówczas, gdy obowiązuje specjalny rozkład. Pozostają linie 73, B i G. Na linii 73 autobus niskopodłogowy w dni powszednie pojawia się co 2 i pół godziny. Na linii B mniej więcej co godzinę i 20 minut. Linię G powinny obsługiwać tylko autobusy niskopodłogowe - ale mają przerwę pomiędzy 9.23 a 13.57. Zaś ostatni kurs jest o 16.57. Z analizy rozkładów tych trzech linii wynika, że jeśli Czytelniczka pojawiła się na przystanku "Wiosenna" np. o godz. 17.00, to na najbliższy autobus niskopodłogowy musiałaby poczekać do godz. 18.23...

- Zgodnie z obowiązującymi od 1 czerwca 2007 roku umowami na wykonywanie usług przewozowych w zakresie przewozu osób na liniach autobusowych w komunikacji miejskiej, Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie" powinno ekspediować dziewięć autobusów niskopodłogowych dziennie, a Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" osiem - wyjaśnia Marta Kwiecień-Zwierzyńska, rzecznik ZDiTM. - Autobusy niskopodłogowe przypisane są do linii 55, 56, 59, 64, 65, 73, 79, 80, 82, 84, 87, A, B i G, do określonych kursów.

Nieco inaczej jest w przypadku tras obsługiwanych przez SPPK - czyli tych łączących Szczecin i Police. Tu autobusy niskopodłogowe nie są przypisane do konkretnych kursów i linii, przewoźnik ma w tym zakresie swobodę.

- Umowa zawarta ze Szczecińsko-Polickim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym określa, iż wykonawca przewozów zobowiązany jest do końca bieżącego roku ekspediować 20 autobusów niskopodłogowych dziennie - tłumaczy Marta Kwiecień-Zwierzyńska. - Od roku 2008 na liniach obsługiwanych przez SPPK 70 proc. kursujących pojazdów powinny stanowić autobusy niskopodłogowe.

Ale problemem jest nie tylko brak odpowiednich pojazdów. Sporo do życzenia pozostawia informacja. W przypadku linii obsługiwanych przez SPPK trudno oczekiwać umieszczania adnotacji w rozkładach, skoro przewoźnik nie ma obowiązku do tego się dostosować. Ale skoro na pozostałych trasach autobusy niskopodłogowe są przypisane do konkretnych kursów, informacja o tym powinna być dostępna na przystankach. A tej brakuje. Na szczęście jednak już się to zmienia.

- W rozkładach jazdy umieszczonych na stronie internetowej ZDiTM pasażerowie uzyskają pełną informację, które kursy danej linii obsługiwane są taborem niskopodłogowym - wyjaśnia Marta Kwiecień-Zwierzyńska. - Są one podkreślone. Takie informacje można również uzyskać przez całą dobę pod numerem 091-48-00-403 w Centrali Ruchu ZDiTM. Rozkłady jazdy na słupkach przystankowych z zaznaczonymi szarym kolorem kursami obsługiwanymi taborem niskopodłogowym znajdują się na wszystkich przystankach dla linii autobusowych A, B, 82 i 87. Pozostałe rozkłady jazdy na przystankach wymieniane są sukcesywnie.

źródło: Kurier Szczeciński

6 komentarzy