z kraju artykuł

Poznań: W połowie sierpnia ruszy tramwaj na Rataje

Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Już 14 sierpnia nową trasą tramwajową pojadą pierwsi pasażerowie. - Czas podróży z Rataj do centrum miasta skróci się o 25 proc. - zapowiada MPK. Przez most św. Rocha kursowały będą tramwaje linii 5, 13 i 16.
Dobiega końca budowa pierwszej nowej trasy tramwajowej w Poznaniu od czasu oddanej do użytku 10 lat temu "Pestki". O wygodny skrót z Rataj do centrum apelowała "Gazeta". Zebraliśmy ponad 3,5 tys. podpisów pod petycją do władz miasta w tej sprawie. Dzięki naszej akcji planowaną przez lata trasę zaczęto w końcu budować.

- Tak naprawdę ruszyliśmy z budową w 2002 r. od rozbiórki starego mostu św. Rocha - przypomina Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. - W 2004 r. oddaliśmy nowy most z torowiskiem, a potem etapami budowaliśmy kolejne odcinki. Roboty w centrum potrwają jeszcze do końca lipca, a na 14 sierpnia planujemy uroczyste otwarcie - obwieszcza. Dla poznaniaków MPK i drogowcy przygotowują już z tej okazji wielką paradę tramwajową.

- To będzie najnowocześniejszy odcinek torowiska w Poznaniu, a nawet - nie boję się tego powiedzieć - także w Polsce - ocenia nową trasę Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK. Drogowcy ułożyli bowiem na ul. Piotrowo, moście św. Rocha oraz na ul. Dowbora-Muśnickiego i Podgórnej tzw. ciche tory. - Kładziemy szyny w gumowej obudowie, dzięki czemu drgania i hałas nie przenoszą się na otoczenie - tłumaczy Kazimierz Skałecki, wiceszef ZDM ds. inwestycji.

Nową trasą już za miesiąc pojadą tramwaje trzech linii: "piątka", "trzynastka" i "szesnastka". Zmiana przebiegu linii 5 i 13 polega na tym, że zamiast ul. Królowej Jadwigi pojadą przez most św. Rocha. Od hałasu odetchną więc nieco mieszkańcy ul. Strzeleckiej, z której znikną dwie z czterech linii (pozostaną 2 i 9). W przypadku linii 16 w grę wchodzi natomiast wydłużenie trasy. Tramwaj, który dziś zawraca na Al. Marcinkowskiego, pojedzie dalej Podgórną i nową trasą do pętli na os. Lecha.

"Trataj", bo tak podczas naszej akcji ochrzciliśmy tramwaj na Rataje, ma jeździć przez centrum szybko i bez opóźnień. - Na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną będzie miał pierwszeństwo - zapewnia dyr. Firlik. Dziś zgodnie z rozkładem jazdy tramwaj z os. Lecha do Al. Marcinkowskiego jedzie 15 minut. Dzięki nowej trasie czas ten skróci się o 4-5 minut. To dla komunikacji miejskiej bardzo dużo.

MPK liczy, że nowe połączenie będzie bardzo popularne, dlatego planuje już zmiany w układzie linii autobusowych na Ratajach. Od września połączone zostaną linie 76 i 90. Autobus z Dębiny na os. Jana III Sobieskiego pojedzie niemal po linii prostej z południa na północ, umożliwiając pasażerom przesiadki niemalże "drzwi w drzwi" z tramwajami kursującymi po osiach Królowej Jadwigi i Kórnicka-Podgórna. Sprawniej mają kursować także autobusy linii pospiesznej A, które będą kursowały na stałe ul. Królowej Jadwigi i al. Niepodległości, zatrzymując się dodatkowo na mniejszej liczbie przystanków.

Nowa trasa tramwajowa diametralnie zmienia też warunki ruchu samochodowego w centrum. Ulice Podgórna (od Szkolnej w dół) oraz Dowbora-Muśnickiego nie będą już przejezdne dla aut.

Co zrobić z "trójką"?

Zmiana trasy linii 5 i 13 oznacza, że pasażerowie korzystający z przystanku przy ul. Serafitek stracą bezpośrednie połączenie z centrum. Dlatego MPK rozważa zmianę trasy linii 3, tak by tramwaj ze Starołęki pojechał do ronda Rataje i dalej ul. Królowej Jadwigi oraz Strzelecką przez centrum na Wilczak. Czekamy na Państwa opinie w tej sprawie: e-mail: czytelnicy@poznan.agora.pl.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy