Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

"Dwójka" na Basen Górniczy od października

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez leks; zmodyfikowane

Od września szczecińskie tramwaje i autobusy wrócą do powakacyjnych rozkładów jazdy. A za miesiąc zmienią się trasy kilku linii.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego chciał wprowadzić nową, zmienioną siatkę połączeń wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Nie uda się to. Zmianom nie sprostał Miejski Zakład Komunikacyjny.

- Zmieniona więźba oznacza potrzebę wypuszczenia na miasto trzech pociągów więcej - wyjaśnia Marek Kośla, kierownik działu planowania komunikacji miejskiej w ZDiTM. - Okazuje się, że MZK nie ma motorniczych, by obsłużyć dodatkowe składy.

Motorniczowie mają pojawić się w październiku, bo MZK szkoli grupę kandydatów. Za miesiąc mają być gotowi do jazdy.

O planach wprowadzenia korekt "Gazeta" pisała już wiosną. Zmiany wynikają z analizy badań komunikacji miejskiej. Badania przeprowadzone były jesienią ub. roku. Kosztowały ponad 70 tys. zł. Ankieterzy zatrudnieni przez krakowskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Miejskiej przepytali 100 tys. pasażerów w szczecińskich autobusach i tramwajach. Na podstawie badań ZDiTM otrzymał odpowiedzi skąd i dokąd szczecinianie jeżdżą, a co za tym idzie - jak miasto powinno budować optymalną sieć połączeń. Badania dowiodły, że głównym celem podróży pasażerów komunikacji jest centrum miasta, a przede wszystkim pl. Rodła, Brama Portowa i pl. Kościuszki.

Opierając się tylko na suchych wynikach naukowcy zalecali m.in., by autobusy linii 75 czy 61 kończyły trasy w rejonie pl. Kościuszki, bo dalej w kierunku dworca przewożą zbyt mało ludzi.

- To jest trochę model idealny, bo naukowców z Krakowa nie interesowało to, że w rejonie pl. Kościuszki autobusy nie mają gdzie stać - komentował zalecenia Włodzimierz Szarafiński, zastępca dyrektora ZDiTM.

ZDiTM przedstawił dwa modele rozwiązań komunikacyjnych. Pierwszy - ostre cięcia - był zbliżony do sugestii naukowców. Drugi, to więźba będąca kompromisem pomiędzy wynikami badań i możliwościami przewozowymi miasta. Po konsultacjach m.in. na komisjach Rady Miasta, zdecydowano się wprowadzić drugi wariant.

Jedną ze zmian, jakie wprowadzone zostaną w październiku będzie uruchomienie bezpośredniego połączenia tramwajowego przez pl. Rodła do Basenu Górniczego. "Gazeta" proponowała jego utworzenie po zakończeniu przebudowy ul. Krzywoustego. ZDiTM wtedy nie zdecydował się na taki ruch. Teraz zmiana nastąpi.

- Na Basen Górniczy pojedzie "dwójka" - informuje Kośla.

To powrót do starej, sprawdzonej trasy. Tramwaje tej linii kursowały na Basen Górniczy przez 12 lat. Ostatni raz - 30 czerwca 1995.

"Ósemka" będzie podzielona na dwie odrębne trasy. Część wozów będzie kursować z Gumieniec do Basenu Górniczego, a część - do Dworca Głównego.

- Zmienione będą też rozkłady jazdy wszystkich linii pospiesznych i polickich oraz linii 55, 64, 66 i 55 bis [zmieni numer na 85 - przyp. red.]. Linia 56 będzie jeździła na wydłużonej trasie do os. Kasztanowego - wylicza Kośla. - Już skróciliśmy trasę autobusów kursujących poza szczytem na linii 67 - jeżdżą do stoczni. Wprowadziliśmy też ograniczenia w kursowaniu autobusów: 53, 60 i 75.

Możliwe są też korekty w rozkładzie autobusów 61 bis jeżdżących do Uniwersytetu Szczecińskiego przy ul. Cukrowej. Jeśli będzie potrzeba, zostaną one "dostrojone" do dzwonków na zajęcia.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona