Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Poznań: Moderus Gamma - tramwaj dla Poznania?

Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark 

Moderus Gamma - tak nazywa się nowy niskopodłogowy tramwaj, który swoją premierę będzie miał w 2009 r. Taki pojazd będzie prawdopodobnie woził poznaniaków, bo wyprodukuje go spółka córka MPK.
W ciągu najbliższych kilku lat Poznań planuje zakup aż 50 niskopodłogowych tramwajów. Do walki o część tego tortu włącza się teraz także spółka córka MPK - firma Modertrans Poznań, która dotąd zajmowała się głównie remontami i serwisem pojazdów używanych przez naszego przewoźnika. Ostatnio firma coraz odważniej zabiera się również za produkcję tramwajów. Za kilka tygodni na ulice Poznania wyjedzie wysokopodłogowy tramwaj Moderus Alfa (głęboko zmodernizowany wagon 105N, w którym zmieniono m.in.: czoło, ściany boczne, okna i napęd). Kolejnym krokiem będzie Moderus Gamma - zupełnie nowa niskopodłogowa konstrukcja, której produkcja ruszy na przełomie 2008 i 2009 r. - W 2009 r. planujemy premierę na poznańskich torach - zapowiada Jarosław Bakinowski, dyrektor ds. pojazdów szynowych w Modertrans Poznań.

Przestarzały tabor chcą wymieniać również inne miasta. Nie dziwi więc, że na krajowym rynku tramwajowym panuje w tej chwili spore ożywienie. Obok firm takich jak bydgoska PESA, które sprzedają już swoje modele niskopodłogowych tramwajów, kolejni producenci proponują swoje pojazdy tego typu. A Poznań staje się powoli istnym tramwajowym zagłębiem. Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego walczy już o zamówienia ze swoją Pumą, a Solaris z podpoznańskiego Bolechowa projektuje niskopodłogowego Gekona.

MPK może zamawiać produkcję tramwajów w swojej spółce bez przetargu. Czy to oznacza, że konkurencyjne Puma, czy Gekon stoją w Poznaniu na straconej pozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze w przypadku zakupów finansowanych z budżetu miasta lub funduszy unijnych przetarg i tak musi się odbyć. Po drugie sam szef MPK Wojciech Tulibacki zastrzega: - Na pewno nie będziemy kupować niczego w ciemno, a póki co Moderus Gamma istnieje tylko na papierze. Mimo to przynajmniej jeden Moderus Gamma - prototypowy - na pewno pozostanie w barwach MPK i będzie woził poznaniaków.

Czego możemy oczekiwać od nowego tramwaju? W całości niskopodłogowa Gamma będzie się składała z pięciu członów o łącznej długości 29,5 m. - Jeśli jednak kupiec sobie zażyczy, tramwaj może być krótszy - 20-metrowy lub dłuższy - do 32,5 m. Pojazd nie musi być także w pełni niskopodłogowy - zastrzega Bakinowski. Tramwaj o długości 29,5 m pomieści ponad 200 pasażerów. Na dachu nad mocno pochylonym czołem pojazdu zamontowana będzie charakterystyczna dla Poznania okrągła elektroniczna tablica świetlna z numerem.

Na prezentowanej przez nas ilustracji Moderus Gamma pomalowany jest już w barwy poznańskiego MPK. Jest to jednak na razie tylko propozycja producenta. - Dynamiczne kształty na bocznych ścianach mają uatrakcyjnić pojazd. Malowaniem można wiele zdziałać, nie zapominajmy, że tramwaje są dziś wizytówką miasta - tłumaczy dyrektor Bakinowski.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona