Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

GOP: Chcą kupić tramwaje i trolejbusy przed Euro

purz, pap, Gazeta Wyborcza,

dodane przez X

Miasta skupione w Górnośląskim Związku Metropolitalnym, kosztem ponad 120 mln euro, chcą zmodernizować infrastrukturę komunikacji publicznej w regionie przed piłkarskimi mistrzostwami Europy Euro 2012
To pierwszy projekt powołanego jesienią ubiegłego roku związku, skupiającego 14 śląskich i zagłębiowskich miast. GZM powstał m.in. po to, aby realizować wspólne, istotne dla całej aglomeracji przedsięwzięcia. Pierwsze ma dotyczyć właśnie infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej. Stworzony przez GZM projekt trafił już do Ministerstwa Infrastruktury.

Na projekty w zakresie transportu publicznego dla sześciu obszarów metropolitalnych w Polsce, zaproszonych do składania wniosków, ministerstwo zarezerwowało 600 mln euro. Projekt GZM ubiega się o piątą część tej kwoty.

W przedsięwzięciu mają uczestniczyć: spółka Tramwaje Śląskie, Urząd Miasta w Tychach (to jedynie miasto w regionie, gdzie jeżdżą trolejbusy) oraz KZK GOP największy organizator komunikacji publicznej w regionie.

Aglomeracja katowicka ma skorzystać na przygotowaniach do Euro 2012, choć wciąż nie jest przesądzone, czy Stadion Śląski w Chorzowie ostatecznie będzie areną piłkarskich zmagań. Walczą o to władze województwa. Do końca marca w regionie spodziewana jest wizyta inspektorów UEFA, do której będą należeć decyzje.

Śląski projekt zakłada m.in. zakup nowoczesnego taboru (50 tramwajów i 15 trolejbusów) oraz budowę dwóch wielopoziomowych parkingów dla aut osobowych i autokarów. W kluczowych miejscach mają powstać węzły przesiadkowe typu "Parkuj i jedź" oraz infrastruktura rowerowa. Ma to pozwolić na sprawną komunikację uczestników sportowych imprez i mieszkańców regionu.

Inwestycja obejmie też modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów, a także przebudowę ponad 40 km sieci trakcji trolejbusowej w Tychach. Ma również powstać nowy odcinek sieci trakcyjnej dla trolejbusów.

źródło: Gazeta Wyborcza, 18.01.2008

brak komentarzy