Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Czy będą pieniądze na tory i tramwaje?

Maciej Janiak, Głos Szczeciński,

dodane przez Wojtek

W ciągu najbliższych lat miasto zamierza wydać kilkaset milionów złotych na gruntowne przebudowy torów i zakup nowych tramwajów.
Najpierw trzeba jednak zdobyć na to przynajmniej połowę pieniędzy z Unii Europejskiej.

Wydanie tak wielkich pieniędzy na komunikację zagwarantowałaby pasażerom jazdę nowoczesnymi tramwajami.

- Tramwaje są coraz lepsze i trudno temu zaprzeczyć - uważa Piotr Trociński, pasażer. - Niestety, to wciąż nie są warunki podróżowania na poziomie europejskim, czy nawet porównywalne do tych, które mają pasażerowie w większych miastach Polski. Obok wyremontowanych, bardzo dobrych niemieckich wagonów jeżdżą stare wysłużone tramwaje, w których latem kaloryfery dogrzewają pasażerów, a zimą jest zimno.

W magistracie urzędnicy od gospodarki komunalnej i pozyskiwania funduszy przygotowują właśnie wniosek o unijne pieniądze. Jego wartość, to na razie 240 mln zł. W budżecie miasta na najbliższe lata na potrzeby jego realizacji jest już zabezpieczone ok. 120 mln zł.

- Jednak chcemy zwiększyć jego wartość do około 400 milionów - mówi jeden z miejskich urzędników. - Trzeba korzystać z szansy, która daje program "Infrastruktura i środowisko”.

O pieniądze, o które Szczecin chce powalczyć, będzie się starała większość miast w Polsce, które mają tramwaje, trolejbusy. Także Warszawa ze swoim metrem.

- Przy takiej konkurencji trzeba napisać wniosek tak dobry, żeby wygrał konkurs - mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w magistracie. - Gdybyśmy dostali te pieniądze, to szczecinianie mieliby komunikację tramwajową na bardzo dobrym poziomie. Później zajmowalibyśmy się regularnym odnawianiem taboru.

Wniosek, który powstaje, zakłada przebudowę istniejących torowisk w mieście od podstaw i kupowanie nowych tramwajów, w większości niskopodłogowych. Chodzi o ok. 20 wozów.

Miasto zakłada, że w pierwszej kolejności przebudowane będą tory. Termin rozpoczęcia tych prac przewidziany jest na ten rok. Wszystko powinno być skończone w 2015 roku. Długość nowoczesnych tras ma się wydłużyć o 26,5 km.

- Gdy tych pieniędzy nie dostaniemy, będziemy musieli poprawiać komunikację tramwajową w o wiele mniejszym zakresie, korzystając z funduszy budżetu miasta - wyjaśnia Michał Przepiera.

źródło: Głos Szczeciński

8 komentarzy