Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Poznań: Unia daje na tramwaje

Lech Bojarski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark 

Blisko pół miliarda złotych unijnych dotacji pozwoli wybudować w Poznaniu kilka nowych tras tramwajowych, dworców i kupić aż 60 niskopodłogowych tramwajów. Komunikacja miejska zyska nową jakość.
Aż dziesięć lat musieli czekać poznaniacy na otwarcie kolejnej po Pestce nowej trasy tramwajowej - na Rataje. Ile poczekają na kolejne nowe tory w mieście? Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej na pewno znacznie krócej. Miastu i MPK udało się bowiem wykroić z tortu unijnych dotacji blisko 500 mln zł na komunikację miejską. To oznacza, że w najbliższych latach czeka nas budowa jednocześnie kilku tras tramwajowych w różnych częściach miasta. Poza tym powstaną nowe dworce autobusowo-tramwajowe oraz wyremontowane zostaną istniejące torowiska.

Od dziś w "Gazecie" prezentujemy projekty komunikacyjne, na które dostaliśmy pieniądze z UE. Zaczynamy od wielkich zakupów i małej rewolucji na Junikowie.

Wniosek MPK o dotację na nowe tramwaje dotyczył 40 pojazdów, ale przewoźnik ma już poważniejsze plany. Chce kupić aż 60 nowych niskopodłogowych tramwajów! - Po wakacjach ogłaszamy przetarg na 40 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 20, jeśli będziemy mieli pieniądze - mówi Wojciech Tulibacki, szef MPK. Nowe tramwaje wyjadą na ulice Poznania w latach 2010-2011.

Dziś MPK dysponuje 214 maszynami, z których tylko 24 mają niską podłogę. Po zakupie 60 nowoczesnych pojazdów MPK wycofa ok. 50-60 najstarszych tramwajów holenderskich i niemieckich. - Zrobimy to po Euro 2012, bo na mistrzostwa na pewno będziemy potrzebowali sporo tramwajów - zastrzega Jan Firlik, dyrektor pionu przewozów tramwajowych w MPK.

A być może już w przyszłym roku ruszy inny unijny projekt: "Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją Euro 2012 w Poznaniu". Pod tą ogólną nazwą kryje się kilka bardzo konkretnych usprawnień komunikacji w naszym mieście. Najważniejsza będzie przebudowa pętli tramwajowej na Junikowie. - Jednocześnie z budową dworca zlikwidowana zostanie pętla przy Budziszyńskiej, gdzie dziś zawracają "szóstka" i "piętnastka" - mówi Tulibacki. Obie linie będą brały swój początek z nowego dworca. A to oznacza, że z Junikowa w kierunku centrum pojadą tramwaje aż czterech linii 1, 6, 13 i 15. Po co tyle tramwajów na ul. Grunwaldzkiej? Z nowego dworca do centrum będą jeździć nie tylko poznaniacy, ale i przyjezdni z autobusów komunikacji podmiejskiej z Dopiewa, Dąbrówki, Skórzewa, Sierosławia czy Palędzia.

Za pieniądze, którymi sypnęła UE, uda się także wyremontować prawie 6 km torowisk. Nowe szyny ułożone zostaną na ul. Grunwaldzkiej od ul. Roosevelta do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego (łącznie z rondem) oraz od Bułgarskiej do pętli na Junikowie.

Tramwaje przyspieszą także na ul. Przybyszewskiego (odc. Grunwaldzka-Dąbrowskiego) oraz na ul. Dąbrowskiego.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona