Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin z wizytą w…

Z wizytą na Bornholmie

DamTram,

dodane przez DamTram; zmodyfikowane

W przedostatnim tygodniu wakacji odbyłem podróż promem na najdalej wysuniętą na wschód wyspę Danii – Bornholm, słynącą z bardzo ciekawej i urozmaiconej sieci ścieżek rowerowych, które miałem przyjemność w pewnej części przejechać. Ze względu na niezbyt ciekawą pogodę w czasie pobytu mogłem zainteresować się tamtejszą komunikacją.
Organizatorem komunikacji na tej 43 tysięcznej wyspie jest „Bornholms Amts Trafikselskab”, w skrócie BAT. Siedziba firmy znajduje się przy ulicy Snellemark 30 w Rønne, stolicy wyspy. Przewoźników jest natomiast dwóch – „Iversen” i „Ostbornholms Lokaltrafik”. Autobusy na wyspie goszczą od 1905 roku.

Linie



Na wyspie jest 9 linii regionalnych (międzymiastowych), oznaczonych numerami od 1 do 9 oraz 5 linii typowo miejskich w Rønne, oznaczonych numerami od 21 do 25. Siedem linii regionalnych startuje ze stolicy i rozjeżdża się po całej wyspie.

  • Linia 1 z Rønne do zamku w Hammershus, wzdłuż zachodniego brzegu wyspy przez Hasle, Rutsker, Olsker, Allinge i Sandwig. W drodze powrotnej autobus pomija miejscowości Rutsker i Olsker. W dni powszednie kursuje co 30 minut przez cały dzień, w soboty i niedziele co 1,5 godziny.

  • Linia 2 z Rønne także do zamku w Hammershus w głębi lądu przez Nyker, Klemenskler, Rø, Tejn, Allinge i Sandwig. W dni powszednie kursuje co godzinę, w dni świąteczne do południa co godzinę, później co około 2.

  • Linia 3 z Rønne do Gudejem przez Årsballe i Østerlars, kursująca co około 2 godziny.

  • Linia 4 z Rønne na północny-wschód do Svaneke przez Vestermarie, Østermarie i Bølshavn. W dni powszednie kursuje średnio co godzinę, w soboty i niedziele w sezonie turystycznym co 2 godziny, poza sezonem 6 kursów w każdą stronę na dobę.

  • Linia 5 z Rønne do Nexø przez Vestermarie, Aakirkeby i Bodilsker. W dni powszednie w sezonie turystycznym kursuje co 2 godziny, po sezonie turystycznym w porannym i popołudniowym szczycie co 30 minut, poza szczytem co godzinę. W dni świąteczne kursuje co 2-4 godziny.

  • Linia 6 z Rønne do Svaneke przez Nylars, Lobbæk, Aakirkeby Pedersker, Nexø i Aarsdale. W dni powszednie kursuje co godzinę, w soboty i niedziele wykonuje 10 kursów w każdą stronę.

  • Linia 7 z Rønne do Hammershus przez Arnager, Pedersker, Snogebæk, Balka, Nexø, Brændesgårdshaven, Svaneke, Bølshavn, Saltuna, Gudhjem, Tejn, Allinge i Sandwig. Najdłuższa linia na całej wyspie. Trasa w około 75% wiedzie wzdłuż brzegu i niemalże okrąża wyspę. Dodatkowo w połowie trasy znajduje się park rozrywki „Joboland”. Jest to linia bardzo specyficzna i nie można określić jej taktu.

  • Linia 8 z Hasle do Aakirkeby przez Klemensker, która jest aktualnie zawieszona.

  • Linia 9 z Aakirkeby do Helligdommen ( do muzeum Bornholmu) przez Almindingen, Østermarie, Østerlars i Gudhjem. Linia ta poza sezonem jest praktycznie zawieszona, z powodu małej ilości turystów i wykonuje zaledwie 4 kursy na dobę.


zdjęcie
"Siódemka" charakteryzuje się na wyspie najdłuższą trasą z największą ilością wariantów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Oprócz standardowych linii BAT oferuje również specjalne wycieczki po wyspie. Każda z nich trwa około 5 godzin i rozpoczyna się przy siedzibie głównej przedsiębiorstwa w Rønne w określone dni tygodnia. Aby wziąć udział w wycieczce należy posiadać bilet 1, 5 lub 7-dniowy. Możemy skorzystać z:

  • Kunsthåndværkerbussen – wycieczka szlakiem pracowni artystycznych.

  • Havebussen – wycieczka do najciekawszych ogrodów.

  • Veteranbussen – podróż w czasy dziadków wykonywana zabytkowym autobusem.

  • Den regionele Fødeverbus – wycieczka poświęcona regionalnym wyrobom kulinarnym na wyspie.
zdjęcie
Takie widoki nie należą do rzadkości
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Taryfa



Wyliczanie ceny biletu na wyspie oparte jest na odległości pomiędzy najdalszą strefą na trasie, a strefą, w której zaczyna się podróż. Mapę stref można znaleźć na wszystkich przystankach autobusowych. Strefa początkowa (ta, w której się znajdujesz) zawsze jest oznaczona na mapie na czerwono. Kolejne strefy są odpowiednio oznaczone kolorami pomarańczowym, żółtym, zielonym i niebieskim. Łącznie jest 5 stref głównych (dzięki nim wylicza się cenę biletu), a dodatkowo wyróżnione jest 17 podstref. Strefy te są „płynne” i zależą od miejsca, z którego się startuje, dlatego też, jeśli przystanek docelowy znajduje się na pograniczu 2 stref, przyjmuje się strefę korzystniejszą dla pasażera.

zdjęcie
Wnętrze jednego z Mercedesów O550
Przejazdy ulgowe (50%) obowiązują osoby powyżej 65 roku życia i dzieci do 15 roku życia włącznie. Każda osoba dorosła, która kupiła bilet może bezpłatnie zabrać ze sobą 2 dzieci do 12 lat, natomiast każde dziecko lub osoba starsza, która zapłaciła za bilet ulgowy może zabrać jedno dziecko.

Na wyspie można podróżować na różnych typach biletów:

Bilety jednorazowe (kontantbilleter) - ich cenę wylicza się na podstawie ilości przejechanych stref. Za każdą przejechaną strefę płaci się 11 DKK (ok. 5zł). Bilety tego typu można kupić tylko u kierowcy autobusu, który drukuje je na drukarce ręcznej (urządzenie podobne do maszyn do pisania). Bilet na przejazd w jednej strefie ważny jest przez 30 minut. W każdej kolejnej strefie ważność biletu przedłuża się o 15 minut.
zdjęcie
Pulpit kierowcy w Mercedesie O550


Bilety wieloprzejazdowe (raBATkort) – Istnieje 6 rodzajów biletów wieloprzejazdowych. Na takim bilecie możesz przejechać do 10 stref. Cenę takiego biletu kierowca autobusu określa indywidualnie. W porównaniu do poruszania się na biletach jednorazowych oszczędza się 10-30% w zależności od rodzaju. Z tego typu biletów może korzystać więcej niż jedna osoba. Bilet można nabyć tylko u kierowcy, który osobiście go stempluje, a następnie kasuje zgodnie z obowiązującą taryfą.

zdjęcie
Najnowsze nabytki na wyspie podczas krótkiego postoju przy brzegu morza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Bilet 1-dniowy (1-dags kort) – można go nabyć także u kierowcy. Kosztuje 140 DKK (około 63zł). Bilet ten upoważnia do podróżowania przez 24 godziny, od momentu skasowania, komunikacją BAT-u na całej wyspie.

Bilet 5-dniowy (5-dags kort) – upoważnia do 5x24 godzinnych podróży bez ograniczeń. Należy go kasować każdego dnia przy wsiadaniu do pierwszego autobusu. Z biletu tego nie trzeba korzystać przez 5 dni pod rząd i jest dostępny u kierowcy w cenie 460 DKK (ok. 207zł).
zdjęcie
Każdy autobus na wyspie posiada specjalny stelaż do przewozu rowerów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Poza tymi podstawowymi biletami można nabyć bilet 7-dniowy w cenie 5-dniowego w biurach podróży i punktach sprzedaży BAT-u, bilety grupowe, oraz miesięczny, którego cena zależy od tego w ilu strefach jest ważny.

Przystanki



zdjęcie
Tak wyglądają słupki przystankowe na Bornholmie. Na "rolkach" rozpisane są rozkłady, podział stref oraz taryfa biletowa
Zanim przejdę do przejazdu autobusami powiem słów kilka o przystankach. Prawie na każdym z nich usiąść możemy w czystej zadbanej i schludnej wiacie, nawet tej „w szczerym polu”. Dzięki zastosowaniu wąskiego wejścia wiaty naprawdę chronią przed deszczem i wiatrem. Nawet od dołu nic nie podwiewa, ponieważ wiaty są postawione na solidnych fundamentach, a nie tak jak u nas na 4 „nóżkach”. Nad wejściem jest duży i czytelny napis z nazwą przystanku. Na każdym przystanku znajdziemy aktualne, czytelne i czyste rozkłady jazdy.
zdjęcie
Jeden z nielicznych już DAB-ów na uboczu głównej pętli w Rønne
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Przejazd



Do autobusów na Bornholmie wchodzi się tylko pierwszymi drzwiami. Na liniach regionalnych można spotkać Mercedesa O550, Volvo B12M-60 Aabenraa, Scanię IL94IB lub DAB-a 07-1200L, natomiast w Rønne na liniach miejskich spotkać można dodatkowo Mercedesa O520. Każdy autobus wyposażony jest z tyłu w specjalny stojak mieszczący do 5 rowerów. Wewnątrz autobusy bardziej przypominają autokary turystyczne. Wszystkie wyposażone są wewnątrz w wyświetlacz sterowany ręcznie z pulpitu kierowcy, pokazujący aktualny numer strefy. Praktycznie wszystkie przystanki są na żądanie, jednak autobus na prośbę zatrzyma się w każdym miejscu, w jakim sobie pasażer zażyczy. Część autobusów wyposażonych jest w klimatyzację, a te które takowej nie posiadają mają wydajny nawiew i nawet w gorące dni jedzie się naprawdę komfortowo. Autobusy są czyste, ciche i dynamiczne nawet tymi starszymi modelami jeździ się przyjemnie. W każdym pojeździe można znaleźć aktualny rozkład jazdy wraz z instrukcjami podróżowania autobusami na wyspie, w różnych językach, w tym także po Polsku!
zdjęcie
Główna pętla w Rønne - tu swój bieg zaczyna aż siedem z dziewięciu linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Epilog...



Jeżeli jesteś fanem zarówno dwóch kółek jak i MKM-em, szukasz ciekawych motywów i super zdjęć to właśnie miejsce wypoczynku dla Ciebie. Byłem zaskoczony kulturą mieszkańców, taborem autobusowym i różnorodnością tras (zarówno rowerowych jak i tych autobusowych). Kierowcy autobusów są kulturalni zarówno dla pasażerów jak i dla innych uczestników ruchu drogowego, będąc najmniej uprzywilejowanymi pojazdami na drodze. Na skrzyżowaniach puszczają wszystkich, a przed wszystkim rowerzystów! Jest to miejsce na urlop naprawdę godne polecenia.

możliwość komentowania została wyłączona