Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin z wizytą w…

Z wizytą w Toruniu

Kamil Stochmal,

dodane przez stoch; zmodyfikowane

Dzień po obchodach 80-lecia komunikacji autobusowej w Szczecinie udałem się na wycieczkę do Torunia - miasta o średniej wielkości, ale z dość dobrze funkcjonującą komunikacją miejską. Oto kilka godnych uwagi informacji, które warto zapamiętać.

Tramwaje w Toruniu



W Toruniu podobnie jak i w Szczecinie na ulice jako pierwsze wyjechały tramwaje. 16 sierpnia 1890 roku została zawarta umowa między ówczesnym niemieckim zarządem twierdzy Toruń a prywatną firmą "Havestadt Contag" w Berlinie na ułożenie toru o prześwicie 1000 mm i eksploatowanie tramwaju konnego w mieście na trasie Bydgoskie Przedmieście - Dworzec Toruń Miasto.

Tramwaje ciągnięte przez konie wyjechały na ulice Torunia już 16 maja 1891 roku. Zajezdnia tramwajowa, mieszcząca się do dnia dzisiejszego przy ulicy Sienkiewicza, wyposażona została w warsztaty do konserwacji i remontu wozów oraz w stajnie dla koni. Przedsiębiorstwo posiadało wówczas 27 koni, 6 wozów zamkniętych, 7 otwartych oraz 2 otwarte omnibusy. Personel zakładu komunikacji składał się wówczas z 20 osób: inspektora ruchu, kowala podkuwacza, pomocnika podkuwacza, 6 konduktorów, 6 woźniców, głównego stajennego, 2 zwykłych stajennych, nocnego robotnika i dróżnika.

Pierwsze tramwaje elektryczne wyruszyły na wyżej wspomnianej linii 1 lutego 1899 roku. Aktualnie, po 115 latach latach eksploatacji tramwaju, długość tras tramwajowych wynosi 22 kilometry. Pięć linii tramwajowych (w tym jedna nocna) o łącznej długości 33,5 km obsługują mieszkańców miasta na trasach:

Linia 1: Merinotex - Olimpijska
Linia 2: Merinotex - Elana
Linia 3: Plac Rapackiego - Elana
Linia 4: Reja - Olimpijska
Linia 1N: Reja - Olimpijska

Ilostan taboru tramwajowego to:
- 55 wagonów typu 805Na
- 2 wagony techniczne
- 1 wagon turystyczny

Tym ostatnim jest Konstal 5N, który jest atrakcją dla mieszkańców i turystów odwiedzających Toruń. Wykonany został w 1993 roku przez pracowników zakładu. Obecnie stoi on przy ulicy Szerokiej (naprzeciwko pomnika Mikołaja Kopernika).

W 2007 roku zaczęto przebudowę pierwszych wagonów tramwajowych typu 805Na. Odnowiono dwa o numerach bocznych 230 i 231. Wagony zyskały zupełnie nowy wygląd zewnętrzny. Wymieniono wszystkie istniejące elementy wyposażenia, zainstalowano monitoring, diodowe tablice informacyjne i automat do sprzedaży biletów. Do końca 2008 roku mają być zmodernizowane kolejne cztery takie wagony.

Autobusy w Toruniu



Ważniejsze daty w historii toruńskiej komunikacji autobusowej to między innymi:

  • 16 sierpnia 1924 roku - uruchomienie pierwszej linii autobusowej na trasie Dworzec Toruń Miasto - Dworzec Toruń Główny. Linia ta była obsługiwana autobusami marki "Ford".
  • 1925 i 1926 rok - wydłużenie linii do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia, a potem jej zawieszenie.
  • 1940 rok - przywrócono komunikację autobusową. Okupant niemiecki, nie mogąc odbudować zniszczonej linii tramwajowej przez most drogowy do Dworca Głównego, zakupił 9 nowych autobusów marki "Gräf Stift" i 11 przyczepek. Autobusy te początkowo napędzane były benzyną, później przystosowano je na napęd ropny, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno.
  • 19 lutego 1946 roku - uruchomienie pierwszej powojennej linii autobusowej.
  • 1 sierpnia 1946 roku - uruchomienie drugiej linii kursującej w nocy na tej samej trasie co linia w/w.
  • 4 listopada 1946 roku - uruchomienie trzeciej linii kursującej na trasie Podgórze - Plac Rapackiego.

  • 1952 rok - wprowadzenie do eksploatacji autobusów Ikarus 30.
  • 1953 rok - wprowadzenie do eksploatacji autobusów Magirus oraz Mavag.
  • 1955 rok - wprowadzenie do eksploatacji autobusów Star 52.
  • 1958 rok - dysponowano czternastoma autobusami, które obsługiwały linie łączące Podgórz, Rudak i Bielany.
  • Lata 60-te - eksploatacja autobusów marki San i Jelcz.
  • W latach siedemdziesiątych liczba linii wzrasta do ośmiu:

    - Linia 10 Plac Rapackiego - Glinki
    - Linia 11 Grudziądzka - Czerniewice
    - Linia 12 Plac Rapackiego - Rudak
    - Linia 13 Czerniewice - Osiedle Młodych
    - Linia 14 Chrobrego - Okólna
    - Linia 15 Okrężna - Rubinkowo
    - Linia 16 Wrzosy (Bielany) - Rubinkowo I i II
    - Linia 17 Okrężna - Zjednoczenia.
  • 1976 rok - budowa zajezdni przy ulicy Legionów.
  • 1983-84 rok - modernizacja zajezdni przy ulicy Legionów.
  • W latach osiemdziesiątych uruchomiono następujące linie dzienne:

    - Linia 18 Reja - Tomiwor
    - Linia 19 Plac Teatralny - Rubinkowo I i II
    - Linia 20 Metalzbyt - Rubinkowo I i II
    - Linia 21 Rubinkowo II - Elektrociepłownia
    - Linia 22 Na Skarpie - Dworzec Główny
    - Linia 23 Plac Świętej Katarzyny - Złotoria
    - Linia 24 Dworzec Wschodni - Grębocin
    - Linia 24 Bis Dworzec Wschodni - Rogówko
    - Linia 25 Dworzec Wschodni - Rogówko

    oraz linie nocne:

    - Linia 31 Kluczyki - Rubinkowo II
    - Linia 32 Okrężna - Na Skarpie
    - Linia 33 Wrzosy I - Dworzec Główny.
  • 1977 rok - odnotowano ponad 50% udział przewozów autobusowych w całości przewozów. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie ilości autobusów.
  • 1976 rok - na ulicach Torunia pojawiły się autobusy marki Autosan 9-35.
  • 1978 rok - na ulice miasta wyjechały Jelcze Berliety PR110.
  • 1992 rok - wyjechał na ulice kolejny typ Jelcza - 120M posiadający turbodoładowanie silnika.
  • 1993 rok - zakupiono dwa autobusy o małej pojemności (Autosan H 6-20) służące do obsługi linii o małym natężeniu ruchu, głównie na trasie osiedle Brzezina - plac Teatralny.
  • 1999 rok - w celu ograniczenia niekorzystnego wpływu autobusów na stan środowiska, na ulicach Torunia pojawił się autobus Jelcz 120M/3 z silnikiem ekologicznym polskiej produkcji - Wytwórni Silników "PZL - Mielec".
  • 2000 rok - zakupiono 3 Jelcze M081MB oraz 8 sztuk Jelczy 120M/3.
  • 2003 rok - zakupiono pierwsze 3 autobusy marki MAN NL283.
  • 2004 rok - zakupiono 4 autobusy MAN NL283, w celu zwiększenia bezpieczeństwa w autobusach montuje się system monitoringu.
  • 2005 rok - zakupiono 8 autobusów MAN NL283, pojawiły się pierwsze audiowizualne zestawy wyświetlające pasażerom spoty reklamowe, jak również film o historii i zabytkach Torunia.
  • 2006 rok - zakupiono w ramach projektu o nazwie Odnowa infrastruktury transportu publicznego w Toruniu w latach 2005-2006 10 autobusów niskopodłogowych MAN Lion's City z klimatyzacją kabiny kierowcy. W tym samym roku dokupiono kolejnego MAN-a z całkowitą klimatyzacją przedziału pasażerskiego.
  • 2007 rok - MZK wzbogacił się o kolejnych 9 MAN-ów Lion's City wyposażonych w automaty do sprzedaży biletów jednorazowych.
  • 2008 rok - zakupiono po 2 sztuki MAN NL273 Lion's City i MAN NG313 Lion's City G. Te dwa ostatnie autobusy są jak na razie jedynymi przegubowymi w Toruniu.


Bilety



W Toruniu stosuje się następujący podział na strefy:

- w strefie administracyjnej bilet na linię zwykłą kosztuje 2.10 zł (ulgowy - 1/2 ceny normalnego)
- w strefie administracyjnej bilet na linię nocną kosztuje 4.20 zł (ulgowy - 1/2 ceny normalnego)
- przejazd poza strefą administracyjną kosztuje 2.10 zł (ulgowy 1/2 ceny normalnego)
- przejazd strefa + poza strefą kosztuje 4.20 zł (ulgowy 1/2 ceny normalnego)

Ciekawostką jest to, iż bilet normalny jest jednocześnie biletem dwuprzejazdowym ulgowym, to jest: jeżeli osoba dorosła jedzie linią zwykłą to musi bilet skasować z obu stron, uczeń zaś tylko z jednej lub skasować bilet za 1.05 zł.

możliwość komentowania została wyłączona