Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin z wizytą w…

Z wizytą w Augsburgu

Kajetan Szmuciński,

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane

Jako, że cały lipiec 2008 roku spędziłem w krainie preclami i piwem płynącej, a mianowicie Bawarii, nie omieszkałem odwiedzić najbliżej Monachium leżące miasto z tramwajami, a mianowicie Augsburga. Zapraszam do lektury.

Augsburg jest o tyle ciekawym miastem, gdyż w eksploatacji znajdują się czterdziestoletnie GT4, jak i nowoczesne ośmioosiowe Combino. Całość dopełniają tramwaje GT8, M8C i GT6M. Tramwaje kursujące w Augsburgu są wąskotorowe na rozstaw wynoszący 1000 mm. Mimo iż siec tramwajowa nie jest zbyt wielka warto ją odwiedzić ze względu na tą dość niespotykaną jak na małą sieć różnorodność typów tramwajów.

Historia

zdjęcie
Wyjazd ze strefy bezsamochodowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1879 roku pomiędzy Augsburgiem, a panami Charles de Féral i Emilem v. Pirch podpisano umowę na budowę tramwaju konnego. Dodatkowo tramwaje miały docierać do leżących ówcześnie miejscowości podmiejskich. 19 sierpnia 1880 roku król Ludwig II Bawarski udzielił koncesję na eksploatację i budowę tramwajów konnych w Augsburgu, a jego pierwsze wyjechały 15 listopada 1880 roku. Co ciekawe tramwaje konne kursowały po torowiskach o rozstawie wynoszącym 1435 milimetrów. Inna ciekawą rzeczą jest to, że Augsburg w trakcie eksploatacji tramwajów konnych posiadał… dwie sieci tramwajowe, gdyż ze względu na spadek na jednej z linii tramwaje konne nie miałyby szans podjechania.

zdjęcie
Augsburski tramwaj GT6M
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niektóre trasy okazywały się być nierentowne i musiały zostać zawieszone tuż po swoim otwarciu. Pierwszy taki przypadek miał miejsce 1 grudnia 1881 roku. Ogólnie koszty utrzymania stale rozrastającej się sieci tramwajów konnych z wieloma wzniesieniami stały się bardzo drogie. Nie pomogło jej uszczuplenie o 12,3 kilometrów. Jeden z obywateli Augsburga złożył propozycję zastąpienia tramwajów konnych tramwajami o napędzie gazowym, jednak jego prośba przeszła w magistracie bez echa. 12 września 1886 roku na jedną z tras wprowadzono tramwaje parowe. Do tego celu wypożyczono 3 małe lokomotywy, jednak z powodu nadmiernej ilości pary wodnej na ulicach, sadzy i hałasu 15 czerwca 1887 zakończono eksploatację tramwajów parowych.

zdjęcie
Augsburski tramwaj z rodziny Combino
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niestety tramwaje konne były dla przedsiębiorstwa horrendalnie kosztowne. 1 lipca 1891 roku tramwaje przejęło nowe przedsiębiorstwo, które zakupiło nowe wagony. Jednak ten zabieg nie polepszył stanu komunikacji tramwajów konnych w Augsburgu, a kolejne cięcia stawały się nieuniknione, jednak i one nie przynosiły oszczędności. W 1895 roku tramwaje przejęła firma „Schuckert & Co.”, która rozpoczęła elektryfikację sieci. Począwszy od maja 1897 roku rozpoczęto przekuwanie rozstawu torów z 1435 milimetrów na 1000 milimetrów. Równolegle przebudowano istniejące doczepne tramwaje konne i sprowadzono wozy elektryczne. 1 września 1898 roku ruszyły w Augsburgu pierwsze tramwaje elektryczne.

zdjęcie
Strefa bezsamochodowa - wokół rowery, a pośrodku tramwaj
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zmiana rozstawu z normalnotorowego na wąskotorowy została wymuszona przez wąskie zakręty w Augsburgu, oraz masę nowosprowadzonych tramwajów elektrycznych. Co prawda prędkość handlowa pierwszych tramwajów elektrycznych w Augsburgu nie przedstawiała się zbyt ciekawie, bo wynosiła 10,5 km/h, zaś tramwajów konnych 8 km/h, jednak ilość przewiezionych pasażerów w ciągu dwóch lat po elektryfikacji potroiła się. Umożliwiło to rozwinięcie sieci tramwajowej w Augsburgu. Oszczędności spowodowane eksploatacją tramwajów elektrycznych spowodowała również budowę drugiego toru w wielu miejscach. Następne lata to lata rozwoju sieci w Augsburgu. Ale tylko do czasów II wojny światowej, kiedy to we wrześniu 1939 roku zawieszono kursowanie dwóch linii. Nasilające się na przełomie 1944 i 1945 roku naloty zniszczyły wiele torowisk w centrum miasta. Po zakończeniu działań wojennych tramwaje wyjechały na miasto 6 czerwca 1945 roku.

zdjęcie
Czerwone ex-struttgardzkie tramwaje w strefie wolnej od samochodów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po drugiej wojnie światowej tramwaje dość szybko odzyskiwały swoją świetność. Niestety pod koniec lat 40-tych XX wieku jeden odcinek został zastąpiony przez trolejbusy, a po ich likwidacji przez komunikację autobusową. Wiele innych odcinków również uległo likwidacji na korzyść autobusów. Renesans tramwajów Augsburskich nastąpił w latach 70-tych XX wieku, kiedy to przebudowany główny węzeł tramwajowy jakim jest „Königsplatz”, od którego zbudowano trasę tramwajową do dworca głównego. Następnie do lat 90-tych modernizowano istniejące trasy, oraz dokonywano zakupów nowych tramwajów. W latach 90-tych zabrano się na dobre za wydłużanie tras, oraz zakup nowego taboru jakim są wozy GT6M, oraz ośmioosiowe Combino, które dotarły już w XXI wieku. Obecnie po mieście kursują 4 linie tramwajowe.

Spotkanie z miłośnikami

zdjęcie
Tramwaj w tym miejscu to tak jak na skręcie na placu Rodła w kierunku Stoczni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Chciałbym opowiedzieć tutaj o moim spotkaniu z miłośnikami tramwajów jakie miało miejsce w Augsburgu właśnie. Udawało mi się spotykać na takich jak my zapaleńców w rozmaitych miastach i porównywaliśmy własne doświadczenia. Jak w Szczecinie pada pytanie o nicka na Komisie, tak w Niemczech byłem zawsze pytany o nicka na Drehscheibe Online. Idąc w Augsburgu z aparatem i kamerą na szyi spotkałem dwóch facetów w wieku około 40 lat zajmujących się fotografowaniem tramwajów. Podszedłem do nich i się zapytałem czy są miłośnikami tramwajów. Po udzieleniu przez nich odpowiedzi twierdzącej przedstawiłem się, że jestem miłośnikiem ze Szczecina, jeden z nich, który był z Frankfurtu nad Menem zapytał mnie się o losy tramwajów l i m w Szczecinie. Ucieszył się, ze jeden z wozów l zostanie zachowany jako historyczny, po czym opowiedział mi o swojej wizycie w Szczecinie w 1999 roku w zajezdni Golęcin. Jego kolega pochodzący z Augsburga przedstawił mi za to stan obecny komunikacji tramwajowej w Augsburgu. Obydwoje za to pytali się o GT6, oraz tramwaje z Berlina. Muszę przyznać, że mieli dużą wiedzę na ten temat. Taka rozmowa zobrazowała, że niemieccy miłośnicy szerzej patrzą na kwestię tramwajów i nie są tylko zamknięci na swoim podwórku – w przypadku naszego serwisu – Szczecinie. Warto też wiedzieć co poza naszym miastem się dzieje.

zdjęcie
Augsburski tramwaj GT8
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po krótkiej rozmowie zaproponowali mi pójście z nimi. Razem zwiedziliśmy taką trasę, gdzie tylko tego jednego dnia, gdzie byłem jeździły tramwaje zjeżdżające do zajezdni. Normalnie zjeżdżają inną trasą. Było to naprawdę ciekawe, gdyż na trasie przejazdu stało też wielu innych zapaleńców. Po zakończeniu zdjęć wymienialiśmy jeszcze się doświadczeniami.

Tramwaje dzisiaj

zdjęcie
Augsburski tramwaj M8C
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie w Augsburgu występuje mnogość tramwajów. Po torowiskach poruszają się GT8, M8C, niskopodłogowe GT6M, Combino i używane tramwaje ze Stuttgartu – GT4. Takiej mnogości nie było w większych przedsiębiorstwach jakie zwiedziłem, czyli Norymberga i Monachium, z usług którego tramwajów korzystałem codziennie przez okres miesiąca. Podobnie jak w Norymberdze tramwaje nie posiadały nazwy typu. Nazwa typu zaczęła się pojawiać w nowszych tramwajach.

Tramwaje konne i doczepne tramwaju parowego

Zakres numerów taborowych Producent Lata eksploatacji Uwagi
? 1880 1880 – ? bardzo mało wiadomo o tych wagonach. Wiadomym jest, że takowe.. były
61 – 76 ? 1881 - 1949  

Tramwaje motorowe

Zakres numerów taborowych Producent Lata eksploatacji Uwagi
1 – 40 MAN 1898 – 1919 muzealny: 14
41 – 58 MAN 1909 – 1950  
101 – 110
137 – 156
MAN 1913 – 1961 muzealny: 101
127 – 136 MAN 1918 – 1950  
157 – 174 MAN 1926 – 1969 muzealny: 165
175-188 MAN 1936 – 1969 muzealny: 179
189 – 192 Miani & Silvestro 1946 – 1949 z Genui i z powrotem wszystkie przekazane do Genui; rok produkcji 1920
130” – 134”
136”
MAN 1945 – 1950 z Landshut; rok produkcji 1912
141
143
146
149
158
160 – 161
164
168
170
Rathgeber 1946 – 1964 na podwoziach zniszczonych wozów o identycznych numerach
501 – 510 Fuchs 1948 – 1973 KSW; muzealny: 501
511 – 521 MAN 1956 – 1969 na GT5
511 – 552 MAN 1964 – 2000 GT5; muzealne: 520, 535
401 – 410 Talbot 1973 – 1977 z Akwizgranu; eksploatowane jako wzmocnienia; rok produkcji: 1951; muzealny: 403
401 – 412 MAN od 1976 GT8
8001 – 8002 MAN, Düwag od 1985 M8C
401 – 420
451 – 470
Maschinenfabrik Esslingen od 1991 GT4; ze Stuttgartu; lata produkcji 1959 - 1963
601 – 611
601”
MAN, AEG, Adtranz od 1993 GT6M
821 – 836
841 – 865
Siemens od 2000 Combino

Tramwaje doczepne

Zakres numerów taborowych Producent Lata eksploatacji Uwagi
77 – 85
91
MAN 1911 – 1955 z motorowych serii 1 – 40
86 – 90 HAWA 1917 – 1956  
201 – 210 MAN 1920 – 1964  
211 – 220 MAN 1928 – 1964  
221 – 244 MAN 1936 – 1972 muzealny: 224
245 – 262 Rathgeber 1947 – 1969  
128 – 129 MAN 1950 – 1964 z motorowych serii 41 – 58
130 – 134
136
MAN 1950 – 1964 Z motorowych serii 130 – 134 i 136
263 – 273 MAN 1956 – 1969 Na GT5

Ciekawostki

zdjęcie
Takiego widoku w Stuttgarcie już się nie zobaczy - stuttgardzkie GT4 w Augsburgu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trolejbusy - Pierwsza linia trolejbusowa została oddana do eksploatacji 28 października 1943 roku na trasie o długości 2,7 kilometrów obsługiwaną przez dwa trolejbusy. W 1947 roku przedłużono ją o 1,3 kilometra, zakupiono kolejne dwa trolejbusy i dwie doczepy do nich. To były ostatnie zakupione trolejbusy zakupione przez Augsburg. Ostatnie trolejbusy wyjechały na trasę 17 marca 1959 roku.

zdjęcie
Mały tramwaj na dużej górce
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
S-Bahn - począwszy od 27 kwietnia 2006 roku planowane jest uruchomienie w Augsburgu sieci S-Bahnu. Z końcem 2007 roku na niektórych kolejowych liniach podmiejskich wprowadzono takt 15-minutowy przygotowując je do obsługi kolei miejskiej. Zgodnie z planem pierwsze pociągi kolei miejskiej mają już kursować w 2011 roku. Ciekawostką może być planowana linia S2, która będzie kursować do Mammendorfu, gdzie będzie można będzie się przesiąść w monachijską linię S4 S-Bahnu.

zdjęcie
Wbrew pozorom przód tramwaju jest po drugiej stronie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Centrum obsługi klienta - Centrum obsługi klienta augsburskiego przewoźnika mieści się na Königsplatz i jest przyozdobione plakatami przedstawiającymi historię komunikacji miejskiej w Augsburgu, a w środku oprócz sprzedaży biletów można zaopatrzyc się w ulotki przedstawiające szczegółowy przebieg tras linii tramwajowych i autobusowych.

Źródło:
Höltge Dieter, Kochems Michael “Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland Band 10: Bayern”, EK—Verlag GmbH, Freiburg 2006
Waßner Herbert "100 Jahre Augsburger Nahverkehrfahrzeuge im Bild", Freunde der Augsburger Straßenbahn e.V., Augsburg 1998

1 komentarz