Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

"Swing" zabrał pierwszych pasażerów

Mateusz Burdziński, Stetinum.pl,

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane

Szczecinianie odwiedzali dziś Zajezdnię Pogodno by oglądać pierwszy w Szczecinie niskopodłogowy tramwaj. Pierwsze metry "Swingiem" firmy PESA przejechał prezydent Piotr Krzystek. Tramwaj trafi na ulice na przełomie grudnia i stycznia.
- Jak porówna się nowy tramwaj z tymi, które stoją obok, to są to dwa różne światy - mówił Piotr Krzystek. Jakie były wrażenia prezydenta Szczecina po przejechaniu pierwszych metrów "Swingiem"? - Wystarczy ruszyć joystick i się jedzie. Do tego pełna informacja dla motorniczego na ekranie, to znacznie ułatwia pracę - zapewniał Krzystek.

Przez cały czas mieszkańcy Szczecina ustawiali się w kolejce, aby usiąść na chwilę w fotelu motorniczego. Oglądali również wnętrze 32-metrowego pojazdu. - Pierwsze wrażenie jest takie, że tramwaj jest bardzo długi. Zastanawiam się, czy wszystkie przystanki są wystarczająco długie - mówi pan Marek, który wraz z dziećmi przyszedł zobaczyć "Swinga". - Ciekawy jest rozkład foteli, oszczędza to sporo miejsca.

Do dyspozycji zainteresowanych byli pracownicy bydgoskiej PESY, którzy odpowiadali na pytania. - Podstawowe pytanie dotyczyło tego, czy ten tramwaj powstał w Polsce. Podkreślamy, że w całości został zbudowany w naszej fabryce w Bydgoszczy - mówi Marcin Jędryczka z PESY. - Szczecinianie pytają również, czym różnią się tramwaje produkowane dla Szczecina od tych, które wykonujemy dla Warszawy czy Gdańska. Przede wszystkim wasz jest dłuższy i bardziej pojemny. Jest też inny układ siedzeń, jest ich więcej, ale miejsca na przejście nadal jest sporo.

Na pierwszy tramwaj niskopodłogowy Szczecin czekał bardzo długo. Pierwszy przetarg rozstrzygnięto w marcu ubiegłego roku. Od tego czasu procedurę powtarzano kilka razy. Ostatecznie umowę podpisano w lipcu tego roku. - Warto było czekać, bo chcieliśmy, aby był to pojazd sprawdzony, żebyśmy nie musieli doświadczać "błędów młodości" wykonawcy - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich. - Tramwaj jest drogi, ale jego żywotność to 25 lat.

Tramwaj wyjedzie na ulice miasta pod koniec grudnia lub na początku stycznia (pierwszy na linię 8). W styczniu dostarczony będzie kolejny z sześciu zamówionych tramwajów niskopodłogowych. - Pojazdy składane są modułowo. Uruchomiliśmy cykl produkcyjny i teraz co szósty produkowany przez nas tramwaj będzie przeznaczony dla Szczecina, tak aby wszystkie sześć dostarczyć do końca marca - zapowiada Jędryczka.

Szczeciński "Swing" w liczbach:
Długość: 32 metry
Liczba miejsc: 211 (w tym 61 siedzących)
Maksymalna prędkość: 70 km/h
W tramwaju pracuje 21 komputerów
Urządzenia są połączone kablami o łącznej długości 20 km.

źródło: Stetinum.pl

5 komentarzy