Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin nasz serwis

Serwis KOMIS ma 6 lat

Maciej Kubień,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

11 grudnia jest dla nas datą szczególną. To właśnie tego dnia w 2004 roku pod adresem www.mkm.szczecin.pl pojawił się serwis Komunikacja Miejska Szczecin, znany szerzej jako Serwis KOMIS. Od tego też dnia w tym właśnie miejscu w Sieci znajdujecie codzienną porcję informacji o szczecińskiej komunikacji miejskiej.
Historia serwisu sięga jednak grudnia 2001 roku. To wtedy stworzony przez Marcina Stefanowicza serwis dla szczecińskich MKM-ów po raz pierwszy ujrzał światło dzienne. Od tamtego czasu strona zaliczała wzloty i upadki, zmieniała "miejsce zamieszkania", a we wrześniu 2003 roku została zlikwidowana (patrz: Rok czy cztery lata?). Powróciła do Sieci nieco ponad rok później i trwa do dziś.

My jednak powróćmy do teraźniejszości. Zapraszamy na

Komunikacyjne podsumowanie roku



Grudzień. Gorącym tematem grudnia była chęć uczestnictwa przez Dolnośląskie Linie Autobusowe w zorganizowanych przez ZDiTM przetargach na obsługę autobusowych linii dziennych i nocnych. Ostatecznie DLA nie złożyły oferty, ale temat jeszcze długo wzbudzał zainteresowanie mediów.

24 grudnia Serwis KOMIS zyskał nowy layout, nawiązujący do marki Szczecina "Floating Garden 2050".

Styczeń upłynął pod znakiem walki o sfinalizowanie przetargu na zakup sześciu niskopodłogowych tramwajów. Na początku miesiąca Sąd Okręgowy w Szczecinie odrzucił skargę Tramwajów Szczecińskich na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej, co oznaczało konieczność ponownego ocenienia ofert, również tej, która została złożona przez "Cegielskiego". Mimo to TS ponownie wybrały ofertę bydgoskiej "Pesy". Oferta FPS została odrzucona ze względu na niespełnianie wymogów SIWZ, jednak "Cegielski" uznał takie postępowanie za bezzasadne.

Luty. Ciężkie zimowe warunki spowodowały duże problemy z dostępnością miejsc parkingowych dla samochodów. To z kolei sprawiło, że kierowcy zaczęli parkować swoje pojazdy gdzie popadnie, często uniemożliwiając ruch tramwajowy. Jednakże nie codzienne problemy z przejazdem tramwajów były najważniejszym tematem miesiąca, lecz blokująca budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju willa Grüneberga w Zdrojach, która doczekała się serii artykułów w szczecińskich mediach.

Marzec przyniósł informację o podpisaniu umowy na dostawę kolejnych 31 używanych Tatr z Berlina. Po raz kolejny powrócił też temat przetargu na niskopodłogowe tramwaje. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała ponowną ocenę złożonych ofert, z uwzględnieniem oferty złożonej przez "Cegielskiego". Także w marcu sąd zadecydował o rozwiązaniu zawartej z SPPK w 2006 roku 10-letniej umowy na świadczenie usług przewozowych.

Kwiecień. Tramwaje Szczecińskie po raz kolejny wybierają ofertę "Pesy", a oferta złożona przez FPS w ogóle nie zostaje wzięta pod uwagę. Decyduje o tym niedopatrzenie poznańskiego producenta. Ostatecznie, pod koniec miesiąca "Cegielski" składa broń.

Maj. ZDiTM zawrze z SPPK nową umowę przewozową.

Czerwiec. Kolejny odcinek szczecińskiej "Mody na Sukces". Kontrola przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (która miała być jedynie formalnością przed podpisaniem umowy z bydgoską "Pesą") wykazała naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych.

Lipiec. Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała Szczecin za słaby rozwój komunikacji miejskiej, jednak urzędnicy przekonują nas, że nie jest źle. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła zastrzeżenia Tramwajów Szczecińskich do wyników kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP. Pozwoliło to na zakończenie wieloletniej batalii i podpisanie umowy z "Pesą". Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchylił decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o odmowie wpisania do rejestru zabytków willi Grüneberga.

Sierpień. ZDiTM ogłosił przetarg na wdrożenie systemu zarządzania komunikacją miejską. W ramach systemu m.in. na wybranych przystankach uruchomione zostaną wyświetlacze podające rzeczywisty czas do najbliższych odjazdów.

Wrzesień. Po raz pierwszy szczecińska komunikacja miejska przyłączyła się do świętowania Europejskiego Dnia bez Samochodu. Tego dnia przejazdy komunikacją miejską były bezpłatne. Hitem września była impreza komunikacyjno-kolejowa związana z obchodami 65-lecia powojennej komunikacji miejskiej oraz 100-lecia linii kolejowej do Trzebieży.

Październik. Otwarte zostaje Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki.

Listopad. Podpisano umowę na wdrożenie systemu zarządzania komunikacją miejską. Do zajezdni Pogodno z bydgoskiej "Pesy" dotarł pierwszy niskopodłogowy tramwaj 120NaS, a policka zajezdnia autobusowa pogodziła się z faktem pojawienia się w jej taborze nowej marki i podpisała z Solarisem umowę na dostarczenie 13 niskopodłogowych autobusów.

Garść statystyk



W ciągu ostatniego roku opublikowaliśmy w serwisie 1684 informacje, a w galerii pojawiły się 543 zdjęcia. Nasza encyklopedia wzbogaciła się o 14 haseł, jednak największy ruch panował na forum. W tym okresie założono 719 wątków oraz napisano 11760 postów. Każdego miesiąca notujemy około 35 tysięcy wizyt, a zużywany przez nas transfer waha się między 35 a 40 GB. Liczba zarejestrowanych użytkowników jest mniej więcej stała i wynosi nieco ponad 300 osób. W kwietniu pojawiliśmy się na portalu Facebook i od tego czasu pozyskaliśmy ponad 90 fanów.

Jedni w górę, drudzy w dół



Rocznica strony to dobra okazja na przeprowadzenie kolejnej sesji awansowej. Dziś w gronie redaktorów witamy użytkowników paki i volvob10ma, a w gronie współpracowników - użytkowników ADIK, Bodek, (użytkownik usunięty), mxk, wolvo1565 i zack1989. Ponadto pełny dostęp do systemu informacji otrzymuje moderator BatiX , a redaktor Jasiek - możliwość samodzielnego dodawania informacji. Oprócz tego kilka osób straciło swoje uprawnienia, jednak mamy nadzieję, że wkrótce ponownie powitamy ich w gronie aktywnych użytkowników.

Podziękowania



Serwis KOMIS nie byłby tym, czym jest, gdyby nie Wy, Drodzy Użytkownicy. Dlatego w imieniu Administracji dziękuję Wam za Wasze poświęcenie, za zgłaszanie do Newsroomu obserwacji i prasówek, za wykonywanie wielu zdjęć dokumentujących codzienne funkcjonowanie szczecińskiej komunikacji miejskiej, za uzupełnianie bazy danych, a także za zgłaszanie błędów w funkcjonowaniu serwisu. To dzięki Wam każda osoba zainteresowana komunikacją znajdzie tu coś dla siebie. W tym miejscu chciałbym także zachęcić młodych stażem użytkowników do odkrywania zakamarków serwisu i do angażowania się w jego powstawanie.

Osobno chciałbym podziękować za wkład w tworzenie serwisu użytkownikowi LLUZNIAK, który tworzy grafiki do systemu malowania autobusów. Już teraz można przy niektórych pojazdach prześledzić historię malowań.

Tradycyjne podziękowania należą się również Marcinowi Stefanowiczowi (Phobos), bez którego nie miałbym teraz gdzie pisać tych słów, a także firmie PROSCAPE - Netlook.pl, która od lat nieodpłatnie zapewnia nam dodatkowy miesięczny transfer.

6 komentarzy