Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin humor

Rewolucja w komunikacji miejskiej (Prima Aprilis)

Redakcja Serwisu KOMIS,

dodane przez djdark ; zmodyfikowane

Jak udało nam się ustalić w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Szczecin, czeka nas kolejna rewolucja w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Obecnie trwają starania o pozyskanie środków unijnych na wdrożenie II etapu systemu zarządzania komunikacją miejską, przy zastosowaniu systemów telematycznych. Przypomnijmy, że realizacja I etapu CSZKM trwa obecnie, co można zobaczyć m.in. po zainstalowanych na wybranych przystankach tablicach elektronicznych, które już wkrótce będą prezentowały rzeczywiste czasy odjazdów autobusów i tramwajów. Dokładne sygnały o lokalizacji pojazdów będą przesyłane do tablic za pomocą zainstalowanych nadajników GPS. Tablice prezentować będą również zapowiedzi głosowe, uruchamiane przyciskiem lub pilotem. Przewiduje się rozbudowę systemu do 200 tablic. W siedzibie ZDiTM zamontowany został monitor centralny o przekątnej 140", na którym prezentowane będzie położenie i ruch wszystkich pojazdów.

Dodatkowo w ramach funduszy pomocowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będą remontowane torowiska tramwajowe wraz z siecią trakcyjną (otwarcie ofert w ramach przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji nastąpiło w marcu bieżącego roku), a wszystko w celu poprawy komfortu podróży.

Ale to nie wszystko, otóż trwają analizy dotyczące efektywności ekonomicznej powołania jednej spółki przewozowej, powstałej z połączenia obecnych spółek: Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie", Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica", Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz Tramwajów Szczecińskich. Proponowana nazwa nowej spółki to Komunikacja Szczecin (KS Sp. z o.o.). Działanie to miałoby na celu skonsolidowanie majątku własnego oraz osiąganie lepszych wyników finansowych, co umożliwiłoby zakupy większych partii fabrycznie nowego taboru, także przez wykorzystanie w większym stopniu funduszy unijnych. Ponadto dzięki decyzjom jednego zarządu, tabor spółki byłby ujednolicony pod względem wyposażenia oraz wyglądu.

Dla zmniejszenia kosztów stałych rozważane jest utrzymanie dwóch zajezdni autobusowych oraz dwóch tramwajowych. Zajezdnia Pogodno w wyniku przebudowy zostanie dostosowana do taboru niskopodłogowego i będzie posiadała tor testowy, nowoczesną myjnię tramwajów wraz ze stanowiskiem do ich suszenia. Zostanie wyposażona również w nowoczesny system zarządzania zajezdnią (BMS), który znalazł zastosowanie m.in. w zajezdni tramwajowej w Karlsruhe. Centralne urządzenie sterujące będzie sprawdzać dopuszczenie każdego pojazdu do eksploatacji na linii, zgłoszenie wyjazdu, zgłoszenie zjazdu oraz przebieg kursów w poszczególnych segmentach kontroli. Wprowadzenie systemu pozwoli na ograniczenie kosztów operacyjnych, a także na optymalizację wykorzystania taboru i zatrudnienia.

Założenie jest takie, aby nowa spółka KS Sp z o.o. zajmowała się tylko obsługą linii komunikacji miejskiej oraz eksploatacją taboru. Natomiast obecny wydział infrastruktury torowo-sieciowej w Tramwajach Szczecińskich zostałby włączony do jednej z jednostek budżetowych, powstałych z kolei z podziału Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. W wyniku podziału ZDiTM funkcjonowałyby następujące mniejsze jednostki:
- ZDiTM - Drogi i Torowiska;
- ZDiTM - Energetyka;
- ZDiTM - Dworce i Przystanki;
- ZDiTM - Informatyka i Telekomunikacja.

Zarząd spółki Komunikacja Szczecin stanowić będzie:
- Prezes Zarządu;
- Zastępca prezesa ds. technicznych, któremu będzie podlegała specgrupa ds. informacji niejawnych;
- Zastępca prezesa ds. eksploatacji.

Dla miłośników historii mamy też dobrą wiadomość, a mianowicie w ramach tegorocznego budżetu Gminy Miasto Szczecin została zaplanowana kwota w wysokości 237 260 zł, która to zostanie przeznaczona na remont zabytkowej wiaty przystankowej zlokalizowanej w pobliżu pętli tramwajowej "Las Arkoński".

źródło: za UM

7 komentarzy