Szczecin artykuł

info Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 1: Grudziądz

Jacek Kalicki, 25.07.2011

dodane 25.07.2011, godz. 11:13 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ; zmodyfikowane 25.07.2011, godz. 11:25

Na przełomie maja i czerwca zrobiłem wycieczkę po kilku sieciach tramwajowych w Polsce. W programie znalazły się m.in. wszystkie miasta w województwie kujawsko-pomorskim posiadające tramwaje. Będzie to zatem opowieść w odcinkach.
Grudziądz jest miastem, które ma najmniejszą samodzielną sieć tramwajową. Składa się ona z 2 linii i liczy 9 km. Ale MZK Grudziądz nie jest najmniejszym przedsiębiorstwem w Polsce eksploatującym tramwaje. Na stanie przewoźnika jest 29 wagonów, z czego 13 wagonów 805Na (w tym 6 zmodernizowanych w ostatnich dwóch latach), 6 wagonów 805Nb oraz 10 wagonów GT8.

Gruntowna modernizacja, wykonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, to wynik realizacji projektu unijnego "Modernizacja taboru tramwajowego w Grudziądzu". Najbardziej widocznymi zmianami są 3-drzwiowe pudła, wychylne drzwi, urządzenie zapowiadające przystanki, nowe siedzenia, tylne pulpity manewrowe. 4 wagony pozostały wagonami motorowymi, natomiast 2 przebudowano na doczepy. Wagony otrzymały nawet nowe numery boczne - motorowe 89, 91, 93 i 94, a doczepy 90 i 92. Jako baza do modernizacji posłużyły wagony o numerach kolejno 55, 37, 41, 58, 59 i 47.

Wagony GT8 sprowadzone zostały w 2010 roku z Krefeld. Wyprodukowano je w latach 1972-76. Ich dostawa pozwoliła na wycofanie starszych i krótszych GT6, które zostały sprzedane do najmniejszego polskiego przewoźnika tramwajowego, jakim są Tramwaje Podmiejskie w Łodzi. Wagony GT8 otrzymały numery z zakresu 79-88. Pomimo, że od dostawy minął ponad rok (pierwszy przybył 26.03.2010), to jeszcze nie wszystkie wagony kursują liniowo. Wagonu 84 jeszcze nie uruchomiono, a 85 służy na razie tylko jako wóz szkoleniowy. Tramwaje pozostały w barwach w jakich były w Niemczech. 80, 83 i 84 są żółto-szare, 82 biało-niebieski, zaś pozostałe biało-czerwone.

Jak już wspomniano, grudziądzka sieć składa się z 2 linii. Linia 1 kursuje z Dworca Głównego do Tarpna. Obsługiwana jest dwoma pojedynczymi 805-tkami. Od 1.04.2011 linia ma znikome znaczenie w układzie komunikacyjnym, ponieważ części linii autobusowych zmieniono trasę tak, że dojeżdżają do dworca kolejowego, zaś na odcinku wspólnym z linią 2 tramwaje jeżdżą parami, co jest wymuszone przez układ mijanek. Wskutek tego rozkład "jedynki" został mocno okrojony. Obecnie kursuje ona tylko w dni powszednie w godzinach 6-18 co 24 minuty. Oznacza to, że wieczorem oraz w dni wolne od pracy komunikacja tramwajowa pod dworcem ogranicza się do kursów wyjazdowych i zjazdowych linii 2.

Linia 2 obsługuje trasę Tarpno - Rządz i kursuje znacznie częściej niż linia 1. W dni powszednie tramwaje pojawiają się na przystankach co 8 minut, zaś wieczorem co 16. W soboty w godzinach 9-19 "dwójka" kursuje co 12 minut, poza tymi godzinami co 20 minut, natomiast w niedziele w godzinach 10-16 co 16 minut, zaś w pozostałych godzinach co 20 minut. W dni powszednie zatrudnienie znajduje nawet 9 brygad obsługiwanych bądź to przegubowym GT8, bądź składem 805-tek. Pojemność taboru oraz częstotliwość kursowania powoduje, że w grudziądzkich tramwajach nie ma tłoku.

Dla miłośnika niewątpliwą gratką są jednotorowe linie na Starym Mieście, gdzie tramwaje przeciskają się wąskimi uliczkami, częstokroć jadąc pod prąd.

Źródła:
www.mzk.grudziadz.pl
www.wikipedia.org
www.grudziadz.twoje-miasto.pl
phototrans.eu
konsultacja merytoryczna: Marcin Klassa

1 komentarz