Szczecin artykuł

info Z wizytą w Wiedniu

Bukowy, 3.05.2012

dodane 3.05.2012, godz. 3:00 przez Bukowy

Wiedeń jest stolicą oraz jednocześnie największym miastem w Austrii. Liczba mieszkańców znacznie przewyższa - bo aż prawie trzykrotnie - ludność Szczecina, co powoduje, że również sieć komunikacji miejskiej jest znacznie większa.

Krótka historia



Już w 1865 roku uruchomiono pierwszą linię tramwaju konnego, która ponad 20 lat później doczekała się elektryfikacji. Nieco później, jednak również wcześnie, uruchomiono metro wiedeńskie, które pierwszych pasażerów przewiozło jeszcze w XIX wieku - w 1898 roku.

Organizacja



Za obsługę linii tramwajowych, autobusowych oraz metra odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo Wiener Stadtwerke, w skład którego wchodzą poszczególne spółki, m.in. Wiener Linien, która obsługuje zarówno linie tramwajowe, jak i popularną kolej podziemną. Łącznie siatka połączeń komunikacji miejskiej wynosi niespełna 1000 kilometrów, na co składa się 5 linii metra, 28 linii tramwajowych oraz 83 linie autobusowe. Obecnie szynowa część wiedeńskiej komunikacji korzysta z tradycyjnego rozstawu szyn 1435 mm.

Komunikacja tramwajowa



Wspomniałem już wyżej pokrótce o historii sieci, w tym także i sieci tramwajowej. Aktualnie Wiedeń posiada torowiska tramwajowe o łącznej długości około 225 kilometrów (dla porównania sieć tramwajowa Szczecina wynosi około 110 km), po których kursuje 28 linii tramwajowych oznaczonych wybranymi liczbami od 1 do 71 oraz dwoma literami: D i O. Na stanie wiedeńskich zajezdni znajdują się raptem trzy rodzaje pojazdów.

Wspomniane wyżej tramwaje to:
  • SGP E1 - produkowane w zakładach Rotax i Simmering-Graz-Pauker w latach 1966-1976, będące w całości pojazdami wysokopodłogowymi,
  • SGP E2 - będące następcą wspomnianego wyżej modelu, produkowane w latach 1978-1990,
  • Siemens ULF - produkowane obecnie, będące jedynym niskopodłogowym taborem stacjonującym w Wiedniu.

Podróż dwoma pierwszymi wagonami przypomina tę, która jeszcze do niedawna była dla nas codziennością, czyli wagonami 102Na czy GT6. Liczba pojazdów niskopodłogowych eksploatowanych w Wiedniu wynosi w dużym przybliżeniu około 40% całego taboru. Warto wspomnieć również o tutejszym muzeum tramwajów, niestety otwartym w niezbyt przystępnych godzinach.

Metro i S-Bahn



Całkowita długość linii wynosi około 75 kilometrów, w skład czego wchodzi 5 linii przewożących średnio niecałe 1,4 miliona pasażerów dziennie. Łącznie pociągi metra zatrzymują się na 101 stacjach. Czas przejazdu najkrótszej linii (U2) to 17 minut, najdłuższej (U6) - 36 minut. Częstym zjawiskiem w pojazdach podziemnej kolei jest kontrola biletów, lecz tutaj należy zauważyć, że każdy z kontrolujących jest ubrany w kamizelkę z napisem "Schaffner".

Komunikacja autobusowa i wąskotorowy Prater



Jedną z głównych atrakcji Wiednia jest park rozrywki "Prater", w skład którego wchodzi również trasa wąskotorowej kolejka o rozstawie 381 mm i długości około 4,5 kilometra, przebiegająca od wesołego miasteczka do stadionu miejscowej drużyny piłkarskiej. W składzie taboru kursującego po wąskich torach można znaleźć zarówno pojazdy spalinowe, jak i lokomotywy parowe.

Omawiając temat wiedeńskiej komunikacji autobusowej, należy zaznaczyć, że z punktu widzenia turysty nie odgrywa ona dużej roli ze względu na możliwość dotarcia do głównych atrakcji turystycznych tramwajem czy metrem, dzięki czemu autobusy pełnią raczej funkcję uzupełniającą.

Podsumowanie



Wiedeń posiada bardzo rozbudowaną sieć komunikacji miejskiej. W planach władz na najbliższe lata jest rozbudowa siatki połączeń o kolejne linie (m.in. brakującą U5), dzięki czemu stolica Austrii stanie się dla miłośnika jeszcze ciekawszym miejscem.

8 komentarzy