Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Jest przetarg na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez Korczian; zmodyfikowane

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku wydawało się, że Szczeciński Szybki Tramwaj nie ma szans na szybką realizację. Jednak korzystna dla miasta decyzja konserwatora zabytków otworzyła ścieżkę dla budowy nowej linii tramwajowej. Miasto właśnie rozpisało przetarg na realizację inwestycji.
Przypomnijmy - konflikt o budowę SST rozgorzał po tym, jak okazało się, że trasa będzie przechodzić bardzo blisko zabytkowej Willi Grüneberga. W ramach inwestycji budynek zostanie przesunięty i odrestaurowany, jednak jego właściciele uważali, że trzeba go zachować w obecnym kształcie - wraz z zabudowaniem warsztatowym oraz otoczeniem. Wojewódzki Konserwator Zabytków nie zgodził się z taką interpretacją uznając, że cennym zabytkiem jest tylko sama willa. To pozwoliło miastu kontynuować przygotowania do inwestycji. Właśnie rozpoczął się najważniejszy etap - wybór wykonawcy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

Firmę, która zbuduje SST poznamy najwcześniej we wrześniu, ponieważ otwarcie ofert zaplanowano na połowę tegoż miesiąca. Jedynym kryterium, które przesądzi o wyborze wykonawcy jest cena. W ramach zadania będzie on musiał wykonać kilkadziesiąt zadań. Są to m. in.: roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie wspomnianej Willi, oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa.

Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych, oraz zbudować nowe ciągi pieszo-rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich - Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi. Kolejnym elementem inwestycji będzie przebudowa istniejącej i budowa nowej kanalizacji i przepompowni.. Konieczna będzie też przebudowa sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej.

Trasa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju ma być przedłużeniem linii tramwajowej na prawobrzeże. Od Basenu Górniczego trasa ma być bezkolizyjna - będzie przebiegać częściowo w wykopie oraz po estakadach. W pierwszym etapie inwestycji tramwaj pojedzie trasą o długości 4 kilometrów do pętli przy ul. Turkusowej. Miasto planuje rozpoczęcie inwestycji jesienią tego roku. Tramwajem na osiedle Słoneczne mamy pojechać jeszcze w 2014 roku - na oddanie inwestycji wykonawca będzie miał dwa lata od podpisania umowy. Koszt budowy SST wyniesie około 230 mln zł, z czego 100 mln zł. ma pochodzić z POIiŚ. Wniosek o dofinansowanie analizuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

źródło: Rynek Kolejowy

15 komentarzy