Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin nasz serwis

Serwis KOMIS skończył 8 lat

Maciej Kubień,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

11 grudnia jest ważną datą w historii Serwisu KOMIS. To właśnie tego dnia w 2004 roku pod adresem www.mkm.szczecin.pl pojawił się serwis "Komunikacja Miejska Szczecin". Od 8 lat jesteśmy z Wami, codziennie dostarczając Wam informacji o szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej. Dziękujemy, że Wy wciąż jesteście z nami, przesyłając newsy, zdjęcia i filmy, uzupełniając księgę taborową czy dyskutując na forum.
Tradycją stało się, że w tym dniu podsumowujemy mijający rok. Zapraszam zatem na subiektywny przegląd wydarzeń ostatnich dwunastu miesięcy, a także na pierwszą część opowieści o jednej z zachodnioeuropejskich sieci komunikacyjnych, która została przygotowana przez twórcę Serwisu KOMIS - Marcina Stefanowicza. Ten artykuł opublikujemy w godzinach popołudniowych.

W grudniu 2011 szczecińscy radni uchwalili podwyżkę cen biletów, jednocześnie zmieniając okresy ich ważności. Bilet 20-minutowy został zastąpiony dwoma innymi: na 15 i 30 minut. Nowe ceny obowiązują od 1 marca 2012. Również w grudniu spółka Tramwaje Szczecińskie podpisała z Bankiem Millennium umowę na udzielenie kredytu, która pozwoli na zakup 22 nowych niskopodłogowych wagonów tramwajowych.

Styczeń zaczęliśmy od informacji o tym, że miasto postawiło wszystko na jedną kartę i złożyło wniosek o dofinansowanie budowy I etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, mimo nierozstrzygniętego sporu o tzw. willę Grüneberga w Zdrojach. Pod koniec miesiąca Wojewódzki Konserwator Zabytków odmówił wpisania do rejestru zabytków otoczenia budynku wilii. Także pod koniec stycznia Tramwaje Szczecińskie ogłosiły przetarg ograniczony na dostawę 22 niskopodłogowych tramwajów.

W lutym ze stanowiskiem dyrektora ZDiTM pożegnał się Paweł Tarczyński, który stał na czele tej instytucji od 2003 roku. Jego miejsce zajęła Elżbieta Ostatek.

Na początku marca Ministerstwo Transportu uznało, że nie ma powodów do wstrzymywania oceny wniosku o przyznanie dotacji na budowę SST. Kolejną dobrą informacją w pierwszym tygodniu miesiąca było to, że wbrew wcześniejszym deklaracjom miasto postanowiło wyremontować pętlę tramwajową "Las Arkoński". W połowie miesiąca pierwsze nowe "termometry" zagościły w autobusach SPPK. To element wdrażania marki "Floating Garden" w informacji pasażerskiej. Z kolei pod koniec miesiąca poznaliśmy organizację prac podczas jednej z najważniejszych inwestycji w 2012 roku, czyli przebudowy torowisk na placu Brama Portowa. Marzec był także miesiącem, w którym rozpoczęła się kilkumiesięczna przygoda szczecińskich przewoźników z autobusami hybrydowymi.

W kwietniu poznaliśmy wyniki pomiarów potoków pasażerskich, które były przeprowadzane w październiku i listopadzie 2011. Na kwiecień planowano także ogłoszenie przetargu na budowę SST.

W maju na przebudowywanych przystankach przy Bramie Portowej rozpoczął się montaż nowoczesnych wiat Open.

Czerwiec przyniósł ogłoszenie przetargu na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu przy budowie SST. Z kolei zaskakujące rozstrzygnięcie miał ogłoszony wcześniej przez SPA Dąbie przetarg na dostawę trzech autobusów hybrydowych - Solaris źle podsumował wartość złożonej oferty. Przetarg unieważniono, a temat pojazdów hybrydowych odłożono do lamusa.

W lipcu pojawiła się informacja o zainteresowaniu Tramwajów Szczecińskich zakupem kolejnych wagonów Tatra KT4Dt. W lipcu ogłoszono także przetarg na budowę I etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

Sierpień rozpoczęliśmy od (terminowego!) oddania do użytku przebudowanego skrzyżowania przy Bramie Portowej. Sierpień to także rozpoczęcie tematu buspasa na ulicy Energetyków i moście Długim. Buspas został wytyczony tymczasowo na czas przebudowy Bramy Portowej, jednak po jej zakończeniu postanowiono go nie likwidować. Rozpoczęło to wielotygodniową kampanię zwolenników i przeciwników tego rozwiązania. Decyzji o jego dalszej przyszłości wciąż nie podjęto, a tymczasem jadące od strony prawobrzeża autobusy linii pospiesznych zaczęły zatrzymywać się na przystanku "Wyszyńskiego" na torach tramwajowych. Pojawiły się również pierwsze informacje, że ustawione na Bramie Portowej nowoczesne wiaty niezbyt dobrze chronią przed deszczem. Pod koniec miesiąca rozpoczął się montaż na przystankach pierwszych tabliczek rozkładowych zgodnych z marką "Floating Garden".

3 września nastąpiły dwie istotne zmiany na sieci komunikacyjnej - na tory po raz pierwszy od 20 lat wyjechały tramwaje linii 10, natomiast autobusy linii 70 zaczęły obsługiwać gminę Kołbaskowo. W tym czasie dyskusja o buspasie na Energetyków trwała w najlepsze. A 22 września do ruchu oddano torowisko tramwajowe w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej.

W październiku jeden z kierowców SPPK wezwał policję z powodu awanturujących się pasażerów. Policjanci awanturników nie zastali, zastali za to pijanego kierowcę. 17 października, wobec braku możliwości polubownego załatwienia sprawy, odbyła się eksmisja mieszkańców tzw. willi Grüneberga, stojącej na przeszkodzie budowy SST. Tego samego dnia ZDiTM postanowił zabrać głos w sprawie buspasa na ulicy Energetyków, wykazując zalety tego rozwiązania. Październik obfitował w wydarzenia. 22 października z bydgoską Pesą podpisano umowę na dostawę 22 niskopodłogowych tramwajów. A pod koniec miesiąca do polickiej zajezdni dotarły pierwsze fabrycznie nowe autobusy MAN Lion's City. Tym samym firma MAN złamała wieloletni monopol Solarisa w dostarczaniu fabrycznie nowych pojazdów szczecińsko-polickim przewoźnikom.

W listopadzie, po wielokrotnej zmianie terminu, otwarto oferty złożone w przetargu na budowę I etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Ponieważ najtańsza z nich opiewała na kwotę ponad 30 mln zł, pojawił się pomysł wykorzystania zaoszczędzonych pieniędzy na budowę innych, od lat planowanych torowisk.

7 komentarzy