Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Tramwaj: nowe wyzwanie

ToT, 24Kurier,

dodane przez MQ

Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, za ok. 5 miesięcy na szczecińskie tory wyjedzie nietypowy tramwaj. Będzie to wagon częściowo niskopodłogowy, złożony od podstaw w Szczecinie. We wtorek podpisano umowę pomiędzy spółką "Tramwaje Szczecińskie" i firmą Modertrans Poznań sp. z o.o. Umowa warta jest 4 501 950 zł brutto.
- Pamiętam szczecińskie opóźnienia pod względem inwestycji w tabor jeszcze sprzed kilku lat, teraz mogę powiedzieć, że to nie to samo miasto - mówił przed podpisaniem umowy Andrzej Bręczewski, Prezes Modertrans Poznań sp. z o.o. - Inwestuje w nowy tabor, ale także w używany i modernizuje go.

Współpraca z "Modertransem" zaowocowała już m.in. 14 wagonami Moderus Alfa, które można spotkać m.in. na liniach 5 i 11. To wagony z najpopularniejszej w Polsce rodziny 105N, zbudowane niemal od podstaw. Powstały w warsztatach przy ul. Klonowica z części dostarczonych właśnie przez poznańskiego producenta.

- Teraz przed nami nowe wyzwanie, chcemy własnymi siłami zmontować wagon częściowo niskopodłogowy - tłumaczy prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - To będzie test naszych możliwości i umiejętności. Ale bardzo nam będzie zależało także na opiniach pasażerów.

Jeśli będą pozytywne, miasto chce w nowej perspektywie unijnego dofinansowania zakupić 10 wagonów całkowicie niskopodłogowych i 30-40 właśnie takich, jaki zamówiono w "Modertransie". Także one mogłyby powstać w Szczecinie, dając zatrudnienie ok. 70 osobom.

- Takie tramwaje są o połowę tańsze, niż wagony w pełni niskopodłogowe - dodaje Krystian Wawrzyniak, prezes "TS". - W dodatku mogą kursować na wszystkich liniach.

Dlatego w przeciwieństwie do niskopodłogowych Swingów będą mogły kursować m.in. al. Piastów, która prawdopodobnie już za miesiąc będzie wyremontowana. Wagon z niskopodłogowym środkowym członem bez trudu powinien sobie poradzić nawet na takiej pętli, jak "Pomorzany".

Moderus Beta, bo pod taką nazwą tramwaj występuje, będzie miał 28,25 m długości i będzie ważył niemal 40 t. Pomieści 206 pasażerów, w tym 62 na miejscach siedzących. W części niskopodłogowej oprócz miejsca dla inwalidów czy matek z wózkami będzie 6 miejsc siedzących i biletomat.

Wagon w częściach ma być dostarczony w ciągu 60 dni. "Tramwaje Szczecińskie" zakładają, że montaż potrwa 2-3 miesiące.

źródło: 24Kurier

17 komentarzy