Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin tramwaj

Historia kołem się toczy, kolejny zabytek w Szczecinie

STMKM,

dodane przez PiotrSzczecin; zmodyfikowane

Powiększyła się kolekcja zabytkowych tramwajów w Szczecinie. Po kilku latach starań członkowie Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej pozyskali unikatowy wagon, który po wyremontowaniu może stać się atrakcją przejazdów okolicznościowych i linii turystycznej.

– Jego historia jest dość nietypowa, można powiedzieć, że zatoczyła koło – opowiada Damian Damljanović, prezes Zarządu STMKM. – Został wyprodukowany w 1961 roku i początkowo trafił do Warszawy. Gdy stolica odnawiała swój tabor, starsze tramwaje trafiały do innych miast. Ten konkretny został przydzielony do Szczecina.

W naszym mieście był eksploatowany do początku lat 90. ubiegłego wieku. Po wycofaniu z ruchu wraz z kilkoma innymi tramwajami w 1997 roku został zakupiony przez Tramwaje Warszawskie i na kolejne lata wrócił do stolicy.

Część wagonów zakupionych w Szczecinie została odrestaurowana, przerobiona na wagony techniczne lub trafiła do innych miast. Inne, w tym sprowadzony właśnie ponownie do Szczecina wagon, stały przez lata, w razie potrzeby wykorzystywano ich części do napraw innych zabytków będących w eksploatacji.

– Nasz wagon udało się zachować w oryginalnej wersji. Oczywiście wymaga remontu i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie uda się nam go rozpocząć – mówi prezes STMKM. – To jeden z ostatnich tego typu tramwajów ze szczecińską historią.

To wagon doczepny, czyli bez silnika. Podobne w większości trafiły na złom. Wagon typu 4ND po odbudowaniu może kursować w składzie jako doczepka z doskonale znanymi szczecinianom odbudowanymi przed laty wagonami typu N o numerze bocznym 167H oraz 4N o numerze 216H. Będzie jedyną doczepą dwukierunkową z ręcznie otwieranymi drzwiami i z pewnością stanie się atrakcją turystyczną. W zasobach spółki Tramwaje Szczecińskie jest tylko jeden wagon doczepny, który czasem również cieszy oczy szczecinian i turystów. To jednak mocno zmodernizowana wersja z lat 90. ubiegłego wieku – jednokierunkowa i z automatycznymi drzwiami. Wagon, który w Szczecinie kursował z numerem bocznym 369 po wyremontowaniu pozwoli przenieść się pasażerom o około 60 lat wstecz i poczuć klimat podróżowania z tamtej epoki.

Do czasu rozpoczęcia remontu dzięki uprzejmości prezesa Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, pana Włodzimierza Sołtysiaka wagon będzie stacjonował na terenie zajezdni autobusowej przy ulicy Struga.

3 komentarze