Forum

System zarządzania flotą komunikacji miejskiej

No no tablice na przystankach miodzio .Takie ogłoszenia się miło czyta.
10231024 napisał(a):

> No no tablice na przystankach miodzio .Takie ogłoszenia się > miło czyta.

Wprawdzie szału nie ma bo to tylko - a może i aż - 15 tablic. Niemniej jednak idzie ku lepszemu i właściwie to się ceni.

-- "Już sobie wyobrażam - Heniu Zagozda i H9 z kleksem na oknie :D" (c) Mareczek


"W Szwecji jest tyle samo samobójstw co w Polsce, bo tam jest ciemno" (c) Piotr Szumlewicz
Słuchaj, zawsze jest to jakiś początek. Ciekawe gdzie będą stały?
> Słuchaj, zawsze jest to jakiś początek.

Racja.

> Ciekawe gdzie będą > stały?

Pewnie na ważniejszych węzłach przesiadkowych: Kołłątaja, plac Rodła, plac Kościuszki, Basen Górniczy i Brama Portowa.

-- "Już sobie wyobrażam - Heniu Zagozda i H9 z kleksem na oknie :D" (c) Mareczek


"W Szwecji jest tyle samo samobójstw co w Polsce, bo tam jest ciemno" (c) Piotr Szumlewicz
X napisał(a):

> Pewnie na ważniejszych węzłach przesiadkowych: Kołłątaja, > plac Rodła, plac Kościuszki, Basen Górniczy i Brama Portowa.

Dodałbym jeszcze Wyszyńskiego i Niepodległości (ew. plac Żołnierza Polskiego). Osobiście widziałbym takie tablice też na pętlach Pomorzany, Police Rynek i może jeszcze Zdroje Krzyżówka, ale w ustawienie ich w tych lokalizacjach raczej wątpię.

-- - Do wentylatora przetwornicy statycznej wlazł mały kotek i nie może wyjść.
- Spoko, zamontujemy ją w tramwaju i włączymy, to stamtąd wyfrunie.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

> Dodałbym jeszcze Wyszyńskiego i Niepodległości (ew. plac > Żołnierza Polskiego). Osobiście widziałbym takie tablice też na > pętlach Pomorzany, Police Rynek i może jeszcze Zdroje Krzyżówka, > ale w ustawienie ich w tych lokalizacjach raczej wątpię.

Przy 15 tablicach to ciężko sensownie obstawić poprzednie propozycje. Powiem tylko że sam pl Rodła aby miało to ręce i nogi pochłonąłby 8 tablic w wersji minimalistycznej przy jednoczesnym zignorowaniu 70'ki.

Swoją drogą to brakuje mi u nas czegoś takiego: http://hotfile.com/dl/64356512/1504a0d/ue_1003112_leasing70bus_siwz_zal_012.pdf.html A już na pewno punktów 1.1.2, 1.1.4, 1.2.2, 1.2.3, 1.3.2 (swoją drogą to ostatnio padło tu pytanie o takie wyświetlacze), 2.1.1.3, 2.1.6, 2.1.9, 2.1.10 i 2.1.11, a także wszystkie odpowiadające im punkty w innych działach. Swoją drogą to w kontekście nowych zamówień SPAD ciekawym wydaje się być punkt 2.3 (błędnie oznaczony w powyższym dokumencie jako drugi punkt 2.1). Według mnie ZDiTM powinien opracować analogiczny dokument o zbliżonym poziomie dokładności i wprowadzić go w życie wśród SPAK, SPAD, SPPK i TS - czy to na drodze negocjacji, czy też przy najbliższej umowie. Na początku wymagałbym tego od wszystkich nowych wozów (ale nowych na stanie, a nie fabrycznie nowych, tak aby używki też się łapały), a z czasem po jakimś tam okresie przejściowym (5 lat?) od wszystkich pojazdów.
X napisał(a):

> Wprawdzie szału nie ma bo to tylko - a może i aż - 15 > tablic. Niemniej jednak idzie ku lepszemu i właściwie to się > ceni.

No ja też się bardzo cieszę. W końcu będzie namiastka nie tyle Europy co cywilizowanego polskiego miasta :). Ciekawe czy dobrze rozumiem stwierdzenie "dynamicznej informacji pasażerskiej" Czy to oznacza, że dane będą na bieżąco uaktualniane, tzn. opóźnienia itd. W jaki sposób będzie to działało? Jakiś GPS czy coś? Czy też będzie to zwyczajny rozkład w formie elektronicznej?
leks napisał(a):

> Czy to oznacza, że dane będą na bieżąco > uaktualniane, tzn. opóźnienia itd. W jaki sposób będzie to > działało? Jakiś GPS czy coś? Czy też będzie to zwyczajny > rozkład w formie elektronicznej?

Nie sądzę żeby było to uaktualniane w czasie rzeczywistym. Żeby tak było wszystkie autobusy musiałyby mieć zamontowany GPS (bo przecież np na danej linii nie zawsze jeżdżą te same autobusy) a do tego musiałoby to być sprawne techniczne, co znając realia takie oczywiste nie jest. :)
swiderski napisał(a):

> Nie sądzę żeby było to uaktualniane w czasie rzeczywistym. Żeby > tak było wszystkie autobusy musiałyby mieć zamontowany GPS (bo > przecież np na danej linii nie zawsze jeżdżą te same autobusy) > a do tego musiałoby to być sprawne techniczne, co znając realia > takie oczywiste nie jest. :)

Nie do końca - widziałem rozwiązania opierające się na nadajnikach umieszczonych na dachu i czujnikach znajdujących się po drodze na podobnej wysokości. Prawdopodobnie działa to w oparciu o sygnał radiowy czy inną podczerwień. Tyle że w tym wypadku wiąże się to ze zrobieniem instalacji czujników stacjonarnych.
swiderski napisał(a):

> Nie sądzę żeby było to uaktualniane w czasie rzeczywistym. Żeby > tak było wszystkie autobusy musiałyby mieć zamontowany GPS (bo > przecież np na danej linii nie zawsze jeżdżą te same autobusy) > a do tego musiałoby to być sprawne techniczne, co znając realia > takie oczywiste nie jest. :)

Przepraszam, że pytam, ale przeczytałeś chociaż informację, pod którą napisałeś komentarz? Bo tam nie ma mowy o postawieniu dla szpanu paru tablic gdzieś na mieście, tylko o budowie systemu zarządzania komunikacją miejską, który m.in. polegał będzie na tym, że każdy pojazd będzie można w czasie rzeczywistym zlokalizować.
10231024 napisał(a):

> No no tablice na przystankach miodzio .Takie ogłoszenia się > miło czyta.

Wypada pogratulować Zditm tej decyzji i dodać nareszcie. :D
Jasiek napisał(a):

> Wypada pogratulować Zditm tej decyzji i dodać nareszcie. :D

Jest tyle do nadrobienia że jest to naprawdę mega plus.
10231024 napisał(a):

> No no tablice na przystankach miodzio .Takie ogłoszenia się > miło czyta.

Mnie martwi jedno: Przetarg obejmuje także m.in. dostawę 15 tablic przystankowej informacji pasażerskiej LED

O ile się nie mylę chcą zwykłe wyświetlacze składające się z diod LED? Wydaje mi się że lepszym rozwiązaniem jest stosowanie monitorów LCD...

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> Wydaje mi się że lepszym rozwiązaniem jest > stosowanie monitorów LCD...

Ja tam się pewnie nie znam, ale widziałem oba systemy "w akcji" i wyświetlacze LED są zdecydowanie lepiej widoczne z większej odległości. Poza tym trochę ciężko mi sobie wyobrazić np. coś takiego w postaci ekranu LCD:

http://img830.imageshack.us/img830/3727/img2350a.jpg (foto chyba wykonane przez DamTrama)
mkubien napisał(a):

http://img830.imageshack.us/img830/3727/img2350a.jpg > (foto chyba wykonane przez DamTrama)

Jakoś wątpię, że takie duże tablice będą w Szczecinie. Raczej spodziewałbym się takich tablic jak we Wrocławiu, gdzie wyświetlane jest tylko 4 lub 5 najbliższych odjeżdżających linii:

http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2008/1220785123.jpg

Niemniej jednak, również popieram LED-ówki. LCD są mniej odporne na zniszczenia (wandalizm) i gorzej widoczne pod ostrzejszym kątem i z dużej odległości.

-- - Do wentylatora przetwornicy statycznej wlazł mały kotek i nie może wyjść.
- Spoko, zamontujemy ją w tramwaju i włączymy, to stamtąd wyfrunie.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

> Jakoś wątpię, że takie duże tablice będą w Szczecinie.

A szkoda, bo taka by była idealna na Basenie Górniczym. To, co jest na zdjęciu, to zbiorcza tablica dla zespołu przystanków pod dworcem głównym w Poczdamie, ale na każdym peronie jest jeszcze oddzielny wyświetlacz.

> Raczej spodziewałbym się takich tablic jak we Wrocławiu, gdzie > wyświetlane jest tylko 4 lub 5 najbliższych odjeżdżających > linii: >  > http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2008/1220785123.jpg

Do dzisiaj nie wiem, po co te tablice w środku dnia pokazują jakieś wieczorne kursy. Podają zresztą chyba tylko czas rozkładowy, a sądzę, że nam chodzi o informacje aktualizowane w czasie rzeczywistym.
mkubien napisał(a):

> Do dzisiaj nie wiem, po co te tablice w środku dnia pokazują > jakieś wieczorne kursy. Podają zresztą chyba tylko czas > rozkładowy, a sądzę, że nam chodzi o informacje aktualizowane w > czasie rzeczywistym.

Tak właśnie było, że wyświetlały czas rozkładowy. Z czasem miało się to zmienić, ale czy się faktycznie zmieniło, tego nie wiem. Natomiast kursy wieczorne wyświetlane około południa, to ewidentny błąd w oprogramowaniu tablicy lub chwilowy błąd systemu wynikający z jakichś tam zakłóceń.

-- - Do wentylatora przetwornicy statycznej wlazł mały kotek i nie może wyjść.
- Spoko, zamontujemy ją w tramwaju i włączymy, to stamtąd wyfrunie.

Technik serwisu :)
mkubien napisał(a):

> Do dzisiaj nie wiem, po co te tablice w środku dnia pokazują > jakieś wieczorne kursy. Podają zresztą chyba tylko czas > rozkładowy, a sądzę, że nam chodzi o informacje aktualizowane w > czasie rzeczywistym.

W Krakowie jest tak, że pokazuje przyjazdy według rozkładu, a dopiero bodajże 20 minut przed przyjazdem wyświetla według nawigacji satelitarnej.
Luke_Police napisał(a):

> Jakoś wątpię, że takie duże tablice będą w Szczecinie.

No to już wiadomo, że będą duże tablice. Wprawdzie nie tak duże, jak ta na zdjęciu (20-wierszowa), ale jednak duże. Zapewne szczegóły wraz z lokalizacjami są w SIWZ, która mam nadzieję wkrótce zostanie opublikowana.
djdark napisał(a):

> O ile się nie mylę chcą zwykłe wyświetlacze składające > się z diod LED? Wydaje mi się że lepszym rozwiązaniem jest > stosowanie monitorów LCD... O wiele lepszy jest LED. Miałem okazje w "praktyce wykorzystać je" w Wielkiej Brytanii w Oxfordzie gdzie tylko musiałem korzystać z komunikacji miejskiej i był to mój główny środek transportu. Są bardzo wyraźne, a w przypadku tamtego kraju są zamontowane pod wiatą, skromnie nie wrzucając się w oczy.Wada jest taka, że w tamtym wypadku pokazuje tylko 3 najbliższe przyjazdy. Ciekawostka, że będąc na wsi około 10 minut od Oxfrodu takie wyświetlacze są zamontowane. Zrobiłem w tym miasteczku zdjęcie tej wiaty przystankowej.

-- Koniec roku szkolnego = wakacje= Więcej czasu na fotografowanie pojazdów komunikacji miejskiej
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Super! :D

Szkoda, że tablice są rozmieszczane przede wszystkim na pętlach. Chyba bardziej przydałyby się w dużych węzłach przesiadkowych w środku tras autobusowych i tramwajowych. Dlatego, że na pętlach zasadniczo nie ma opóźnień w odjazdach, a w środku trasy są.

I jeszcze pytanie - czy tablice będą pokazywały planowaną godzinę odjazdu czy też ile minut zostało do odjazdu autobusu/tramwaju (chodzi mi o coś takiego http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2009/1234087471.jpg). Moim zdaniem to drugie rozwiązanie jest lepsze.

Przy okazji - można się dowiedzieć o liniach 51 - Głębokie i 88 - Gumieńce. :P (co cieszy)

-- андекальбин

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew
end napisał(a):

> I jeszcze pytanie - czy tablice będą pokazywały planowaną > godzinę odjazdu czy też ile minut zostało do odjazdu > autobusu/tramwaju

Rzeczywistą ilość minut do odjazdu, a w przypadku braku takich danych - rozkładową godzinę odjazdu. Wyświetlane informacje będą dotyczyły najbliższych 30 minut.
end napisał(a):

>ciach

Wiesz może jak będzie wyglądała linia 88? Bo pierwszy raz słyszę o pomyśle utworzenia linii autobusowej na Gumieńce!?

wysłane przez end 52

damianson napisał(a):

> Wiesz może jak będzie wyglądała linia 88? Bo pierwszy raz > słyszę o pomyśle utworzenia linii autobusowej na Gumieńce!?

Ja niestety dokładnie nie wiem, ale myślę, że w ZDiTMie jest to wiadome, tylko, że jest pewnie owiane tajemnicą jakby to była sprawa wagi państwowej :P

Co do dyskusji i spekulacji na temat tej linii, było o tym tutaj: http://www.mkm.szczecin.pl/forum.php?detail=1263409906.forum&which=01&query=kapitan%C3%B3w

-- андекальбин

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez MQ ?

end napisał(a):

> Ja niestety dokładnie nie wiem, ale myślę, że w ZDiTMie jest > to wiadome, tylko, że jest pewnie owiane tajemnicą jakby to > była sprawa wagi państwowej :P

Zasada jest prosta - dopóki nie ma podpisanego przez dyrektora ZDiTM komunikatu o wprowadzeniu tej czy innej zmiany, nie ma o czym mówić. Kilka razy już się zdarzyło, że w tym serwisie pojawiła się jakaś informacja (nawet pochodząca ze ZDiTM) jeszcze przed podpisaniem komunikatu, a później okazywało się, że rzeczywistość będzie jednak inna.

A co do samej linii 88, to ona chyba wciąż pozostaje raczej w sferze życzeń, niż konkretów. W każdym razie nie sądzę, żeby dało się dzisiaj określić ze stuprocentową pewnością, jaki przyjmie kształt.

wysłane przez Jasiek 36

mkubien napisał(a):

> Kilka razy już się zdarzyło, że w tym serwisie > pojawiła się jakaś informacja (nawet pochodząca ze ZDiTM) > jeszcze przed podpisaniem komunikatu, a później okazywało się, > że rzeczywistość będzie jednak inna.

Ja w tym nie widzę jakoś nic złego, to jest w końcu serwis o komunikacji miejskiej, a nie oficjalna strona Zditm, skąd należy czerpać 100% wiadomości. Wiadomo, że coś zawsze może się zmienić.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Mareczek 5

Jasiek napisał(a):

> Ja w tym nie widzę jakoś nic złego, to jest w końcu serwis o > komunikacji miejskiej, a nie oficjalna strona Zditm, skąd należy > czerpać 100% wiadomości. Wiadomo, że coś zawsze może się > zmienić.

Ale w dużej mierze miłośnik=specjalista, który jak pisze o uruchomieniu linii tzn. że będzie. Co do 88 - linia jest specyficzna, więc i pisanie o tym co, gdzie, jak, kiedy itd., nie jest na miejscu. Linia charakteryzuje się dużo większą ilością zmiennych w stosunku do "zwykłych" planów.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez Jasiek 36

Mareczek napisał(a):

> Linia charakteryzuje się dużo większą ilością zmiennych w > stosunku do "zwykłych" planów.

Dobrze ja teraz od innej strony, a mianowicie aż się prosi, aby ogłosić na tą "88" osobny przetarg z wymogami w SIWZ dotyczącymi fabrycznie nowego taboru z normą emisji spalin EEV i rzecz jasna wewnętrzną i zewnętrzną kolorystyką autobusów według FG. Jak poprawiać jakość to na całego, mamy trzy spółki nawet cztery z PKS, a niech w końcu konkurują ze sobą, a nie tylko udają że to robią.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Administracja 0

Dyskusję na temat linii 88 proszę kontynuować w wątku wskazanym przez enda.
end napisał(a):

> Super! :D

Ja też jestem pod wrażeniem. :D Zwłaszcza w tych punktach:

"Tablice prezentować będą również zapowiedzi głosowe, uruchamiane przyciskiem lub pilotem. Przewiduje się rozbudowę systemu do 200 tablic." i "Informacje o rzeczywistym czasie odjazdu dostępne będą również poprzez SMS, po wysłaniu pod określony numer wiadomości zawierającej numer słupka przystankowego, oraz dzięki tzw. Bezprzewodowemu Punktowi Dostępu do Informacji Pasażerskiej, kontaktującemu się z urządzeniem przenośnym dzięki technologii bluetooth." Normalnie Ameryka, do nas zawitała, że tak się wyrażę. :D

A i nareszcie pojazdy zostaną wyposażone w tzw. guzik bezpieczeństwa oraz system umożliwiający tekstowy lub głosowy kontakt z dyspozytorem. Czyżby powrót coś na styl radiotelefonów? Tylko nie bardzo nie wiem co kryje się pod pojęciem systemu monitoringu wizyjnego, jeśli chodzi o zewnętrzny to przecież nowe pojazdy są już w takie kamerki wyposażane. Chyba, że to będą montowane w starszych 10 pojazdach.

-- lukas -> jasiek
Jasiek napisał(a):

> Tylko nie bardzo nie wiem co kryje się pod pojęciem systemu > monitoringu wizyjnego, jeśli chodzi o zewnętrzny to przecież > nowe pojazdy są już w takie kamerki wyposażane. Chyba, że > to będą montowane w starszych 10 pojazdach.

To że będą kamery wysyłające swój obraz do ZDiTM-u i tam dyspozytor ma podgląd na to co się dzieje w autobusie. Rewelacyjne rozwiązanie dla linii o podwyższonym ryzyku wandalizmu czy innych przypadków losowych (spotkanie 3-ego stopnia z czyjąś ręką itp).

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> To że będą kamery wysyłające swój obraz do ZDiTM-u i tam > dyspozytor ma podgląd na to co się dzieje w autobusie. > Rewelacyjne rozwiązanie dla linii o podwyższonym ryzyku > wandalizmu czy innych przypadków losowych (spotkanie 3-ego > stopnia z czyjąś ręką itp).

A to nie można też wykorzystywać obecnie zainstalowanych kamer w Solarisach?

-- lukas -> jasiek
Jasiek napisał(a):

> A to nie można też wykorzystywać obecnie zainstalowanych kamer w > Solarisach?

A kto ich tam wie. Może i można dostawić moduł łączności bezprzewodowej do aktualnie stosowanego monitoringu. Ale obawiam się że przy przesyle takiej ilości danych żadne łącze tego nie wytrzyma... Jednak obraz wideo trochę "waży".

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> A kto ich tam wie. Może i można dostawić moduł łączności > bezprzewodowej do aktualnie stosowanego monitoringu. Ale obawiam się > że przy przesyle takiej ilości danych żadne łącze tego nie > wytrzyma... Jednak obraz wideo trochę "waży".

Właśnie się zastanawiam nad tym jak ma być to rozwiązane. Stream wideo, nawet jeśli miałby być klatkowany jak w TV przemysłowych to jest duża ilość danych. Może przesyłanie nie byłoby ciągłe, a tylko po naciśnięciu przycisku awaryjnego?
BatiX napisał(a):

> Właśnie się zastanawiam nad tym jak ma być to rozwiązane. Stream > wideo, nawet jeśli miałby być klatkowany jak w TV przemysłowych to > jest duża ilość danych. Może przesyłanie nie byłoby ciągłe, a > tylko po naciśnięciu przycisku awaryjnego?

Wątpię. Nie każdy pojazd ma być wyposażony w to nowum. Na tą chwilę występuje raczej brak rozwiązań mobilnych do przesyłania obrazu (oczywiście są nadajniki stosowane np w telewizjach ale one mają ograniczony zasięg). Chyba że po WiMAXie pociągną. Ale tam chyba wymagana jest widoczność anten systemu...

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
djdark napisał(a):

> Chyba że po WiMAXie pociągną. Ale tam > chyba wymagana jest widoczność anten systemu...

W Polsce WiMAX jest póki co ograniczony do 4Mbps i rzeczywiście wymagane jest LoS. Aczkolwiek podaje się zasięg do 12 km wtedy, wliczając już wszystkie przeszkody po drodze, bez przeszkód jakieś 4 razy dalej. Tyle tylko, że najbliższa przeszkoda musi być kilkanaście metrów od anteny, a z tym będzie problem. Inny problem polega na zmniejszaniu się przepływności wraz z odległością anten. Raczej odpada takie rozwiązanie :/
BatiX napisał(a):

> W Polsce WiMAX jest póki co ograniczony do 4Mbps i rzeczywiście > wymagane jest LoS. Aczkolwiek podaje się zasięg do 12 km wtedy, > wliczając już wszystkie przeszkody po drodze, bez przeszkód jakieś > 4 razy dalej. Tyle tylko, że najbliższa przeszkoda musi być > kilkanaście metrów od anteny, a z tym będzie problem. Inny problem > polega na zmniejszaniu się przepływności wraz z odległością > anten. Raczej odpada takie rozwiązanie :/

Więc co nam zostaje? Wideorozmowy ale zasięg 3G czasami znika w trakcie przemieszczania się i jakość nie była by zadowalająca. Jeszcze nadajniki typu http://www.e-alarmy.pl/1765p-cam5816h-tx---nadajnik-hermetyczny-audio-video-systemu-camsat-5,8-ghz.html ale to trzeba by w całym mieście sieć odbiorników zamontować... Coś czuję że może być mało realny taki monitoring...

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
BatiX napisał(a):

> Właśnie się zastanawiam nad tym jak ma być to rozwiązane. Stream > wideo, nawet jeśli miałby być klatkowany jak w TV przemysłowych to > jest duża ilość danych. Może przesyłanie nie byłoby ciągłe, a > tylko po naciśnięciu przycisku awaryjnego?

Wystarczy zerknąć do SIWZ. "oprogramowanie do prezentacji/wizualizacji obrazu przesyłanego przez rejestrator do systemu centralnego CSZKM za pośrednictwem łączności GPRS/EDGE" a także: "8.1. Wymagania Ogólne a. Środowisko programowe musi wykorzystywać zarówno infrastrukturę serwerową jak i system przesyłania danych CSZKM. b. Nie dopuszcza się instalowania osobnego serwera dla systemu monitoringu wizyjnego w pojazdach. c. System będzie odbierał sygnał z kamer zainstalowanych w pojeździe i rejestrował go na dedykowanym urządzeniu rejestrującym. d. System będzie przesyłał obraz i dźwięk w czasie rzeczywistym do CSZKM poprzez usługę GSM/GPRS/UMTS. e. Obraz przesyłany w czasie rzeczywistym będzie prezentowany na monitorze dyspozytora. f. Dopuszcza się dwie możliwości aktywacji przesyłania dźwięku i obrazu z kamer pojazdu do CSZKM: • po aktywacji przez kierowcę cichego przycisku alarmowego w pojeździe. • na żądanie dyspozytora, po uprzednim wybraniu pojazdu z poziomu stanowiska dyspozytora."
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
LLUZNIAK napisał(a):

> Wystarczy zerknąć do SIWZ. > "oprogramowanie do prezentacji/wizualizacji obrazu przesyłanego przez > rejestrator do systemu centralnego CSZKM za pośrednictwem łączności > GPRS/EDGE"

My leniwi jesteśmy :D

A tak serio to jednak w miarę dobre wideo troszkę waży... Już to widzę jak system będzie próbował przez GSM przepchnąć chociaż minutkę zapisu... Pojawi się jakiś MKM z telefonem komórkowym, odpali sobie Operkę i zacznie przeglądać i nagle prędkość transmisji z wozu spadnie...

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
djdark napisał(a):

> My leniwi jesteśmy :D >  > A tak serio to jednak w miarę dobre wideo troszkę waży... Już to > widzę jak system będzie próbował przez GSM przepchnąć chociaż > minutkę zapisu...

Więc cytuję dalej ;-)

"8.2 a. Kompresja obrazu - minimum H.263 g. Wbudowany modem min. GPRS/EDGE h. Możliwość transmisji min. 1-3 ramki /s poprzez wbudowany modem GPRS i. Możliwość transmisji min. 3-8 ramek /s poprzez wbudowany modem EDGE" To tyle jeśli o transmisję chodzi ;-) Z resztą niemal cała transmisja danych ma być oparta o GSM/GPRS za wyjątkiem rutynowego zgrywania/wgrywania raportów i danych rozkładowych na terenie zajezdni (to ma mieć miejsce za pomocą nowej infrastruktury radiowej zgodnej z nowymi autokomputerami, choć ma być również możliwość dokonania tego na żądanie dyspozytora obsługującego system przez GPRS)

Swoją drogą chciałoby się powiedzieć "I nie można było wprowadzić obsługi kart płatniczych w biletomatach?!"
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
LLUZNIAK napisał(a):

> Więc cytuję dalej ;-)

Dziękować ;)

> "8.2 > a. Kompresja obrazu - minimum H.263

Mocny sprzęt :P

> g. Wbudowany modem min. GPRS/EDGE

Pięknie a o HSDPA/HSUPA zapomnieli...

> h. Możliwość transmisji min. 1-3 ramki /s poprzez wbudowany modem > GPRS > i. Możliwość transmisji min. 3-8 ramek /s poprzez wbudowany modem > EDGE"

Panie Czesiu jaki ładny slideshow :D Ale lepsze takie od żadnego.

> To tyle jeśli o transmisję chodzi ;-) Z resztą niemal cała > transmisja danych ma być oparta o GSM/GPRS za wyjątkiem rutynowego > zgrywania/wgrywania raportów i danych rozkładowych na terenie > zajezdni (to ma mieć miejsce za pomocą nowej infrastruktury radiowej > zgodnej z nowymi autokomputerami,

Czyli wszystkie autokomputery co teraz mają w SPAD, SPAK, SPPK oraz TS idą na złom? Nawet te nowe z nowych dostaw? Czy może SPAD i SPAK jak brały to już odpowiednie pod nowy system? Ciekawe...

> choć ma być również możliwość > dokonania tego na żądanie dyspozytora obsługującego system przez > GPRS)

To jest pozytywna wiadomość. Skończą się gadki że odjechał za wcześnie i za 4 dni będziemy wiedzieć czy rzeczywiście tak było jak dostaniemy dane z zajezdni.

> Swoją drogą chciałoby się powiedzieć "I nie można było > wprowadzić obsługi kart płatniczych w biletomatach?!"

No pewnie można było, ale pamiętaj, jak nie wiadomo o co chodzi...

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
djdark napisał(a):

> Dziękować ;)

Prosić :p

> Mocny sprzęt :P

Tiaaa... I tak nagle ;-)

> Pięknie a o HSDPA/HSUPA zapomnieli...

Tu i tak jedyne miejsce gdzie jest mowa o EDGE, wszędzie indziej ograniczają się do GPRS. Z resztą trochę w tym racji - HSPA z własnego doświadczenia wiem że nie jest najlepszą technologią jeśli chodzi o przesył danych w ruchu, niestety... Szczególnie przy zasięgu innym niż pełen.

EDIT: Właśnie doczytałem... "Urządzenie zapewni minimalny zestaw łączności poprzez: Wi-Fi, GPRS/3G, UMTS i LAN." To do systemu monitoringu.

> Panie Czesiu jaki ładny slideshow :D Ale lepsze takie od żadnego.

Dokładnie, lepsze to niż nic. Dodam że ma być rejestracja obrazu min. 100 klatek/s łącznie dla wszystkich kanałów (5 kamer na pojazd) i dźwięku z kabiny kierowcy (uruchamiany automatyczny transfer do centrali po naciśnięciu guzika bezpieczeństwa).

> Czyli wszystkie autokomputery co teraz mają w SPAD, SPAK, SPPK oraz TS > idą na złom? Nawet te nowe z nowych dostaw? Czy może SPAD i SPAK jak > brały to już odpowiednie pod nowy system? Ciekawe...

Przetarg zakłada dostawę nowych autokomputerów do wszystkich pojazdów liniowych i technicznych. Jako że mają one przejąć także funkcjonalność municom'u domyślam się że stare pójdą precz.

> To jest pozytywna wiadomość. Skończą się gadki że odjechał za > wcześnie i za 4 dni będziemy wiedzieć czy rzeczywiście tak było > jak dostaniemy dane z zajezdni.

Teoretycznie tak, czas zweryfikuje praktykę.

> No pewnie można było, ale pamiętaj, jak nie wiadomo o co chodzi...

Tiaaaa.... To chodzi o brak obsługi banknotów. Ale wiem, nudny jestem w tej kwestii.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
LLUZNIAK napisał(a):

> Przetarg zakłada dostawę nowych autokomputerów do wszystkich > pojazdów liniowych i technicznych. Jako że mają one przejąć także > funkcjonalność municom'u domyślam się że stare pójdą precz.

Hmmm no tak, trochę szkoda. Każde kolejne wersje komputerów SRG3000 mają coraz ciekawsze funkcje. Dodam, że każda dostawa Tatr wiąże się z zakupem nowych autokomputerów. Dzisiaj kupują, za rok, dwa, będą złomować? Coś mi się w to wierzyć za bardzo nie chce. No chyba, że je odsprzedadzą do jakiejś spółki przewozowej z innego miasta, jeśli ktokolwiek chciałby kupić używane autokomputery.

-- - Do wentylatora przetwornicy statycznej wlazł mały kotek i nie może wyjść.
- Spoko, zamontujemy ją w tramwaju i włączymy, to stamtąd wyfrunie.

Technik serwisu :)
Luke_Police napisał(a):

> Hmmm no tak, trochę szkoda. Każde kolejne wersje komputerów SRG3000 > mają coraz ciekawsze funkcje. Dodam, że każda dostawa Tatr wiąże > się z zakupem nowych autokomputerów. Dzisiaj kupują, za rok, dwa, > będą złomować? Coś mi się w to wierzyć za bardzo nie chce. No > chyba, że je odsprzedadzą do jakiejś spółki przewozowej z innego > miasta, jeśli ktokolwiek chciałby kupić używane autokomputery.

Nikt nie powiedział że nowe komputery to nie będzie np SRG-4000P, choć funkcjonalność SRG-5000P z dodatkowymi modułami bliżej do wymagań (biorąc pod uwagę ofertę R&G). SRG-3000 z tego co wiem nie obsługuje łączności wifi, więc odpada. ...choć ja osobiście bardzo bym liczył na jakieś "zachodnie" rozwiązanie zgodne z tamtejszymi szynami i protokołami.
LLUZNIAK napisał(a):

> CIACH

W uzupełnieniu napiszę że taki zestaw produkcji R&G w postaci SRG-5000P z dodatkowymi modułami SRG-3000D-1, SRG-3000I, SRG-3000GPRS, SRG-3000B, SRG-3000T-1, SRG-3000RG-CAN-1 i SRG-3000ID doposażony w bramki, system monitoringu (kamery+rejestrator - za ekran może robić autokomputer) i ewentualnie dodatkowy panel komunikacji z kierowcą (takowy jest zalecany jako autonomiczny element, lecz nie wymagany - może być integralną częścią z autokomputerem) spełnia wymagania SIWZ na wyposażenie pojazdów.
end napisał(a):

> Szkoda, że tablice są rozmieszczane przede wszystkim na > pętlach.

Zapomniałem dodać, że przydałby się monitoring w pobliżu tych tablic, tak na wszelki wypadek. :P

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Phobos 17

Pozostaje pogratulować ZDiTM - jeśli wszytko się uda, to będzie prawdziwy cyfrowy zryw.

Mam tylko 2 pytania do osób, którym (w przeciwieństwie do mnie) chciało się przeczytać całość ogłoszenia i/lub SIWZ: 1. Czy tylko centrala NR ma być wyposażona w skomputeryzowany system? GW pisze coś nt. instalacji monitorów również w dyspozytorniach spółek autobusowych. 2. Czy całość taboru ma zostać objęta Systemem Zarządzania Flotą? Jeśli tak, to w przypadku nowych pojazdów kto będzie finansował zakup i instalację niezbędnych modułów?

-- Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.

Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.

wysłane przez jas59  ?

Phobos napisał(a):

>  > 1. Czy tylko centrala NR ma być wyposażona w > skomputeryzowany system? GW pisze coś nt. instalacji > monitorów również w dyspozytorniach spółek autobusowych.

Tylko Centrala Ruchu będzie miała monitor. Nie przewidziano ich dla spółek.

> 2. Czy całość taboru ma zostać objęta Systemem > Zarządzania Flotą? Jeśli tak, to w przypadku nowych > pojazdów kto będzie finansował zakup i instalację > niezbędnych modułów?

Nowe pojazdy muszą już być wyposażone w niezbędne moduły. Będzie to wynikało z zapisów siwz na nowe zakupy.

-- cogito ergo sum

cogito ergo sum

wysłane przez Phobos 17

jas59 napisał(a):

> Nowe pojazdy muszą już być wyposażone w niezbędne moduły. > Będzie to wynikało z zapisów siwz na nowe zakupy.

I SPPK, tak bez zająknięcia się, z własnej woli zgodziła się ponosić koszty takich modułów? Czyli potrafią wysyłać te same autobusy na linie ZDiTM i LS? Bo chyba nie będą zamawiali osobnego taboru tylko na linie ZDiTM? :->

PS. Tak, to jest prztyczek w nos tych, którzy nie mogą przełknąć nawet pomysłu malowania taboru SPPK w FG.

-- Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.

Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.

wysłane przez BatiX  14

Phobos napisał(a):

  > Czyli potrafią wysyłać > te same autobusy na linie ZDiTM i LS? Bo chyba nie będą > zamawiali osobnego taboru tylko na linie ZDiTM? :->

A czy aktualnie jest inaczej?

> PS. Tak, to jest prztyczek w nos tych, którzy nie mogą > przełknąć nawet pomysłu malowania taboru SPPK w FG.

Jakoś nie widzę analogii. Jeżeli coś jest z pożytkiem dla obu stron, to czemu tego nie wprowadzać - nie wiąże się to ze zmianą marki, wprowadzania czegoś dla idei. Rozmowy na temat malowania FG w SPPK prowadzimy w innym miejscu i nie będę tu tego tematu podejmował.

wysłane przez Jasiek 36

BatiX napisał(a):

> Jakoś nie widzę analogii. Jeżeli coś jest z pożytkiem dla obu > stron, to czemu tego nie wprowadzać - nie wiąże się to ze > zmianą marki, wprowadzania czegoś dla idei.

A ja widzę i powiem szczerze, że Phobos poruszył ciekawy problem, już wyjaśniam o co chodzi. A mianowicie skoro kolejne nowe tablice będą stawiane w Szczecinie to może być tak, że będą mieć w wyglądzie elementy marki FG, zgodnie z powstającym SIM. A co gdy takie tablice Zditm będzie chciał postawić choćby na Osiedlu Chemik? Police będą to w stanie przełknąć? Czy powiedzą nie my nie chcemy żadnych tablic, bo są w "waszych" barwach. No chyba, że Zditm w ogóle nie będzie rozważał lokalizacji takich tablic na terenie gminy Police. I pożytek z marki FG też jest dla obu stron, gdyż marka ta związana jest z Panem prezydentem Szczecina i jego ekipą, która ma nowe zdecydowanie najlepsze spośród tych, które pamiętam od 90 lat ubiegłego wieku spojrzenie na sprawy związane z komunikacją miejską. I nie oszukujmy się marka FG związana jest z nową jakością w km i większymi środkami finansowymi, czy Ty i inni tego chcecie czy nie. Czas się z tym pogodzić.

> Rozmowy na temat > malowania FG w SPPK prowadzimy w innym miejscu i > nie będę tu tego tematu podejmował.

A tu się zgadzam do rozmów na temat FG jest inny wątek.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Administracja 0

Jasiek napisał(a):

> A tu się zgadzam do rozmów na temat FG jest inny wątek.

Więc proszę się tam przenieść.

wysłane przez Maciej 4

jas59 napisał(a):

> Phobos napisał(a):

> >  > > 1. Czy tylko centrala NR ma być wyposażona w > > skomputeryzowany system? GW pisze coś nt. instalacji > > monitorów również w dyspozytorniach spółek > autobusowych. >  > Tylko Centrala Ruchu będzie miała monitor. Nie przewidziano > ich dla spółek.

Tylko centrala będzie miała wielki monitor, ale spółki też będą chyba skomputeryzowane:

"Zamawiający wymaga dostawy dedykowanego oprogramowania umożliwiającego pełną kontrolę i zarządzanie taborem należącym do danej firmy i objętym niniejszym Zamówieniem."

i dalej zapis 1.4.7 SIWZ o dyspozytorze pośrednim: "Stanowiska zainstalowane w siedzibie spółek przewozowych z pełny dostępem do danych i informacji o własnym taborze - flocie, objętym Zamówieniem. Stanowisko zostanie wyposażone w zintegrowane środowisko programowe umożliwiające swobodne monitorowanie i regulację pracy taboru komunikacji miejskiej, w tym: ..."

wysłane przez LLUZNIAK

jas59 napisał(a):

> Tylko Centrala Ruchu będzie miała monitor. Nie przewidziano > ich dla spółek.

Monitor centralny tylko w ZDiTM, ale... Oprócz tego mają zostać dostarczone stanowiska dyspozytorskie różnych poziomów dostępu, w tym także dla spółek.

wysłane przez bartez 336

Tablica na os. Słonecznym: http://imageshack.us/a/img59/3402/img0029dtn.jpg

Po co wydano tyle kasy na to jak pożytku z tego nie ma:>

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Cezar007 2

bartez napisał(a):

> Po co wydano tyle kasy na to jak pożytku z tego nie ma:>

Podobnie uszkodzona jest także tablica na Gumieńcach (od jakiegoś już czasu), tyle, że tamta jeszcze coś wyświetla...

Obecnie: Specjalista ds. zadowalania pasażerów w SPA Dąbie, właściciel dwóch sklepów spożywczych ;)
Dawniej: Specjalista ds. transportu Follow me! ;)

wysłane przez Mareczek 5

bartez napisał(a):

> Po co wydano tyle kasy na to jak pożytku z tego nie ma:>

Zapytaj tego, co rzucił kamieniem.

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez Luke_Police  163

Mareczek napisał(a):

> Zapytaj tego, co rzucił kamieniem.

Nie wygląda to na uszkodzenie spowodowane rzuconym kamieniem. Tablica wyświetla jakieś adresy pamięci zupełnie jak taki jeden wewnętrzny wyświetlacz w polickim MAN-ie NL313-15. To jest objaw uszkodzenia elektroniki związanej bezpośrednio z układami odpowiedzialnymi za pracę z danymi, a więc mikrokontroler sterujący matrycą LED i jego najbliższe otoczenie.

-- Na tym forum nie rozmawiam o tramwajach.

Technik serwisu :)

wysłane przez Mareczek 5

Luke_Police napisał(a):

> Nie wygląda to na uszkodzenie spowodowane rzuconym kamieniem. > Tablica wyświetla jakieś adresy pamięci zupełnie jak taki > jeden wewnętrzny wyświetlacz w polickim MAN-ie NL313-15. To > jest objaw uszkodzenia elektroniki związanej bezpośrednio z > układami odpowiedzialnymi za pracę z danymi, a więc > mikrokontroler sterujący matrycą LED i jego najbliższe > otoczenie.

Uszkodzenia (których na zdjęciu nie widać) mówią co innego. A że komp padł przy okazji - wszystko możliwe, choć bardziej to wygląda "zwiechę" przy ładowaniu. To samo z Gumieńcami, tylko tam wyświetlacz działa ok.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez Luke_Police  163

Mareczek napisał(a):

> Uszkodzenia (których na zdjęciu nie widać) mówią co innego. A > że komp padł przy okazji - wszystko możliwe, choć bardziej to > wygląda "zwiechę" przy ładowaniu.

No właśnie, na zdjęciu ich nie widać. Czyli rozumiem, że zniszczona została obudowa? A od zniszczonej obudowy do usterki elektroniki już niedaleko, jeśli nie kamień, to wilgoć załatwi sprawę. Elektronika w technologii SMD to fajna sprawa z punktu widzenia miniaturyzacji urządzeń, ale jest słabo odporna na uderzenia mechaniczne i jeszcze bardziej wrażliwa na działanie czynników atmosferycznych.

-- Na tym forum nie rozmawiam o tramwajach.

Technik serwisu :)

wysłane przez Mareczek 5

Luke_Police napisał(a):

> No właśnie, na zdjęciu ich nie widać. Czyli rozumiem, że > zniszczona została obudowa?

Szyba - tak, natomiast uszkodzeniu mogły ulec także elementy wewnątrz, czyli np. komputer. A powody mogą być takie jak piszesz - albo uszkodzenie mechaniczne, albo warunki atmosferyczne.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez zack1989 12

Mareczek napisał(a):

> To samo z Gumieńcami, tylko > tam wyświetlacz działa ok.

Nie działa ok. Nigdy nie działał ok. Tak samo jak cały system.

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"

wysłane przez Mareczek 5

zack1989 napisał(a):

> Nie działa ok. Nigdy nie działał ok. Tak samo jak cały system.

Masz idealne predyspozycje na zastępce dyrektora ds. transportu miejskiego :)

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez djdark  0

Mareczek napisał(a):

> Masz idealne predyspozycje na zastępce dyrektora ds. transportu > miejskiego :)

A ja? :D

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek

wysłane przez Mareczek 5

djdark napisał(a):

> A ja? :D

Jeżeli zgłaszasz drobną usterkę pt. "system nie działa", również możesz się zaliczyć do tej grupy :D

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez djdark  0

Mareczek napisał(a):

> Jeżeli zgłaszasz drobną usterkę pt. "system nie działa", również > możesz się zaliczyć do tej grupy :D

To on działa? LOL :D

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek

wysłane przez Mareczek 5

djdark napisał(a):

> > Jeżeli zgłaszasz drobną usterkę

Dobrze zauważyłeś :D

> To on działa? LOL :D

Święci! :)

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez djdark  0

Mareczek napisał(a):

> djdark napisał(a):

>  > > > Jeżeli zgłaszasz drobną usterkę >  > Dobrze zauważyłeś :D

A jeśli zgłoszę dużą usterkę?

> > To on działa? LOL :D >  > Święci! :)

Chyba świeci ;)

-- "Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek

"Bo nie ma. NIE MA. N I E M A ! Zrozumiał? NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA! NIE MA!" (c) Mareczek

wysłane przez Mareczek 5

djdark napisał(a):

> A jeśli zgłoszę dużą usterkę?

Wtedy tylko telefon do Gonzalesa :D

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids