Forum

SPAK kupuje

SPAK ogłosił przetarg na dostawę 2 nowych autobusów przegubowych. Pojazdy mają być dostarczone w lutym 2015 roku. Otwarcie ofert przewidziano na dzień 19 sierpnia 2014 roku.

wysłane przez wolvo1565 24

Wydaje mi się, że mogą być to MAN-y bo gdzieś czytałem, że Solaris nie startuje już w małych przetargach na kilka autobusów :) Chodź może dla nas złamie regułę ;)

wysłane przez PawlukBoss21

wolvo1565 napisał(a):

> Wydaje mi się, że mogą być to MAN-y bo gdzieś czytałem, > że Solaris nie startuje już w małych przetargach na kilka > autobusów :) Chodź może dla nas złamie regułę ;)

A ja coś czuję, że Solaris wystartuje w przetargu i zaoferuje modele 18,75 z silnikiem Euro 6 :)

wysłane przez damianson 1

PawlukBoss21 napisał(a):

> A ja coś czuję, że Solaris wystartuje w przetargu i > zaoferuje modele 18,75 z silnikiem Euro 6 :)

Już chyba prędzej dostaniemy Solarisy IV generacji, bo wersja 18,75 jest sporo droższa od klasycznego SU18.

wysłane przez wolvo1565 24

damianson napisał(a):

> Już chyba prędzej dostaniemy Solarisy IV generacji, bo wersja > 18,75 jest sporo droższa od klasycznego SU18.

Produkcja IV generacji Solarisa jest planowana dopiero od początku roku 2015 :) więc nasze ewentualne nowe Solarisy mogą się nie załapać ;) a Euro 6 będzie napewno :D bo teraz się autobusy produkuję tylko z Euro 6.

wysłane przez mxk

wolvo1565 napisał(a):

> a Euro 6 będzie napewno :D bo teraz się autobusy > produkuję tylko z Euro 6.

Niekoniecznie, wystarczy zgoda ministra i można składać autobusy z Euro 5 (vide: Solbus, ale on ma zgodę tylko do 01.01.2015 r.).

-- "Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"

"Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"

wysłane przez zack1989 12

wolvo1565 napisał(a):

> Produkcja IV generacji Solarisa jest planowana dopiero od początku > roku 2015 :) więc nasze ewentualne nowe Solarisy mogą się nie > załapać ;)

No jeszcze tylko 102 dni do prezentacji, ale to nie oznacza, że nie mogą go zaoferować już w tym przetargu. http://new-solaris.com/

-- "Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"

wysłane przez Tatra108 10

Na stronie zostało napisane, w szerszym opisie, zdanie: "Zwiększona została przestrzeń pasażerska.". Czyżbyśmy mieli spodziewać się premiery dłuższego autobusu niż standardowe 12 metrów?

Idąc tokiem myślenia dłuższego Solaris Urbino 18, czyli 18,75 m możemy spodziewać się, że to będzie Solaris Urbino 12,75 lub 13. Taka pośrednia wersja między standardowym autobusem solowym, a deskorolką. Co o tym sądzicie?

-- SST - Są Stare Tramwaje ;)

MPK Olsztyn - zbieranie pasażerów przy kabinie to nasza pasja

wysłane przez gienix

Tatra108 napisał(a):

> Na stronie zostało napisane, w szerszym opisie, zdanie: "Zwiększona > została przestrzeń pasażerska.". Czyżbyśmy mieli spodziewać się > premiery dłuższego autobusu niż standardowe 12 metrów?

Nadinterpretacja :-) Napisane zostało, że zastosowanie najnowszych technologii skutkuje m.in. zwiększeniem przestrzeni pasażerskiej. Dla mnie znaczy to dokładnie tyle, że wygospodarowano więcej miejsca dla pasażerów w tej samej kubaturze. Jak? Strzelam, że być może zmieni się układ siedzeń, kształt/wielkość zabudowy wieży, itp.

wysłane przez Luke_Police  163

Tatra108 napisał(a):

> Idąc tokiem myślenia dłuższego Solaris Urbino 18, czyli 18,75 m > możemy spodziewać się, że to będzie Solaris Urbino 12,75 lub 13. > Taka pośrednia wersja między standardowym autobusem solowym, a > deskorolką. Co o tym sądzicie?

Takie autobusy są już produkowane między innymi przez Scanię i MAN-a. W którymś ze skandynawskich krajów MAN dostarczał kilka lat temu partię deskorolek o długości 13,7 metra. ~13 metrów to chyba taka umowna dopuszczalna granica długości 2-osiowego autobusu.

-- Technik serwisu :)

Technik serwisu :)

wysłane przez mxk

Luke_Police napisał(a):

> ~13 metrów to chyba > taka umowna dopuszczalna granica długości 2-osiowego autobusu.

Wg polskiego prawa autobus dwuosiowy może mieć 13,5 m. Ale to tak w ramach ciekawostki.

-- "Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"

"Myślenie nic nie kosztuje. Płaci się za bezmyślność"

wysłane przez man 128

wolvo1565 napisał(a):

> Wydaje mi się, że mogą być to MAN-y bo gdzieś czytałem, > że Solaris nie startuje już w małych przetargach na kilka > autobusów :) Chodź może dla nas złamie regułę ;)

Choć i chodź to dwa różne słowa.

wysłane przez Piotr_B

wolvo1565 napisał(a):

> Wydaje mi się, że mogą być to MAN-y bo gdzieś czytałem, > że Solaris nie startuje już w małych przetargach na kilka > autobusów :) Chodź może dla nas złamie regułę ;)

Zapewniam cię, że startuje w przetargach nawet na jeden autobus, np. w Legnicy. Startuje tam, gdzie wie, że ma szanse. A w SPAK ma, bo ta firma praktycznie Solarisem stoi.

wysłane przez end 52

Po przeczytaniu SIWZ widać, że Solaris i MAN mają równe szanse i zadecyduje tutaj niższa cena. Reszta producentów raczej się nie liczy. Oczywiście wątpliwe, że MAN będzie tańszy (chociaż cuda się zdarzają), więc witajcie kolejne Solarisy.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez gienix

end napisał(a):

> Oczywiście wątpliwe, że MAN będzie tańszy (chociaż cuda > się zdarzają), więc witajcie kolejne Solarisy.

Dzielona szyba przednia, zielony środkowy panel sufitowy, pełna kabina kierowcy, zawieszenie zależne.... Na mój gust więcej niż pewne, że będą kolejne Solarisy.

Z ciekawostek: oświetlenie przestrzeni pasażerskiej LEDami.

wysłane przez end 52

gienix napisał(a):

> Dzielona szyba przednia, zielony środkowy panel sufitowy, > pełna kabina kierowcy, zawieszenie zależne.... Na mój gust > więcej niż pewne, że będą kolejne Solarisy. >  > Z ciekawostek: oświetlenie przestrzeni pasażerskiej LEDami.

Jeśli chodzi o MANa to spełnia wszystkie te kryteria. W punktach za technikę może dostać maxa tak jak Solaris (decydujący będzie okres gwarancji). Niemniej jednak cenowo może być gorzej. Stawiam maksymalnie na 2 oferty. Nie zdziwię się jeśli będzie tylko jedna.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez end 52

end napisał(a):

> Po przeczytaniu SIWZ widać, że Solaris i MAN mają równe > szanse i zadecyduje tutaj niższa cena. Reszta producentów > raczej się nie liczy. > Oczywiście wątpliwe, że MAN będzie tańszy (chociaż cuda > się zdarzają), więc witajcie kolejne Solarisy.

Jeszcze dodając, ciekawe jest to, że w poprzednim przetargu maksymalnie punktowany był silnik o pojemności 9dm3 do 10,55 dm3 (po zapytaniach SPAK doprecyzował, że jest to 10,55 dm3). Wtedy mieliśmy jeszcze normę EEV. MAN miał silnik 10,518 dm3, a Solaris coś ponad 9,1 dm3.

Weszło Euro6 i MAN ma nadal 10,518 dm3, a Solaris już 10,8 dm3. I co zrobił SPAK? Przesunął granicę pojemności do 11 dm3. Obecnie maxa dostaje silnik o pojemności skokowej między 9 dm3 a 11 dm3.

Pozostawię to bez komentarza.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez dami3030 0

Czy mógłby ktoś udostępnić bardziej dokładne SIWZ ?

wysłane przez end 52

dami3030 napisał(a):

> Czy mógłby ktoś udostępnić bardziej dokładne SIWZ ?

http://spak.pl/przetargi.html

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez PrzemekW

end napisał(a):

http://spak.pl/przetargi.html

Hmm, faktycznie szanse są wyrównane, choć MAN nie robi kabin typu zamkniętego, wymaganych przez SPAK ;)

wysłane przez end 52

PrzemekW napisał(a):

> Hmm, faktycznie szanse są wyrównane, choć MAN nie robi kabin typu > zamkniętego, wymaganych przez SPAK ;)

Zapewniam Cię, że robi. :)

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez PrzemekW

end napisał(a):

> Zapewniam Cię, że robi. :)

Tak? To jakbyś mógł i miał możliwość to chętnie zobaczę jakieś fotki bo szczerze byłem przekonany, że MAN zamkniętych kabin nie robi ;)

wysłane przez end 52

PrzemekW napisał(a):

> Tak? To jakbyś mógł i miał możliwość to chętnie zobaczę > jakieś fotki bo szczerze byłem przekonany, że MAN zamkniętych kabin > nie robi ;)

Tak. Niestety fotami nie dysponuje. Byłeś w błędzie.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez LagunaGrandtour 105

W SIWZ jest zapisane, że pojazdy maja mieć LEDowe światła do jazdy dziennej, przednie oraz tylne. Czyli jeśli wygra Solaris, to będą pierwsze SPAKowskie SU z ledami z przodu ;)

wysłane przez Piotr_B

W moim artykule o przetargu znajdziecie więcej informacji na ten temat. Poniżej link. http://infobus.pl/text.php?from=main&id=64964

wysłane przez Piotr_B

Ostatnio dowiedziałem się od technicznego w SPAK, iż możliwe jest to, iż w przetargu wystartuje Mercedes z Conecto G. I ma szansę wygrać. Wiecie coś na ten temat?
Piotr_B napisał(a):

> Ostatnio dowiedziałem się od technicznego w SPAK, iż > możliwe jest to, iż w przetargu wystartuje Mercedes z > Conecto G. I ma szansę wygrać. Wiecie coś na ten temat?

Moim zdaniem bardzo wątpliwe, chociażby ze względu na punktowanie szyby dzielonej w pionie, której Mercedes nie posiada.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew
end napisał(a):

> Moim zdaniem bardzo wątpliwe, chociażby ze względu na > punktowanie szyby dzielonej w pionie, której Mercedes nie > posiada.

E tam, za szybę dostaną 0 pkt. Cała reszta spełnia kryteria. W każdym razie może być ciekawie. Choć techniczny nie ukrywał, że chcą Solarisy.
Piotr_B napisał(a):

> E tam, za szybę dostaną 0 pkt. Cała reszta spełnia kryteria. > W każdym razie może być ciekawie. Choć techniczny nie > ukrywał, że chcą Solarisy.

Z uwagi na to, że za szybę jest 20 pkt, a kryteria techniczne stanowią 20% całej oceny ofert, to Mercedes musiałby dać cenę niższą od Solarisa o co najmniej 4%, co moim zdaniem jest mało prawdopodobne.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew
end napisał(a):

> > Z uwagi na to, że za szybę jest 20 pkt, a kryteria techniczne > stanowią 20% całej oceny ofert, to Mercedes musiałby dać cenę > niższą od Solarisa o co najmniej 4%, co moim zdaniem jest mało > prawdopodobne.

Te 20 pktów za ocenę techniczną to 4 pkty ogółem. Jest to możliwe do odrobienia. Ale i tak będą Solarisy.
Piotr_B napisał(a):

> Ale i tak będą Solarisy.

A ta pewność to skąd? Podobno Solaris do małych przetargów się nie zgłasza.
LagunaGrandtour napisał(a):

>  > A ta pewność to skąd? Podobno Solaris do małych przetargów się > nie zgłasza.

Właśnie. "Podobno". A fakty są takie, że się zgłasza do każdego przetargu, jeżeli ma szansę wygrać. Do Legnicy sprzedał 1 (słownie jeden) autobus, do kilku innych miast dwa-trzy. Nie jest prawdą, że Solaris ignoruje małe przetargi. Do waszego przystąpi, możesz być pewien. A dlaczego? A dlatego, że SPAK jest dużym klientem tej firmy. Myślę też, że to raczej MAN nie przystąpi do tego przetargu. Solaris nie bruździł mu w Policach i Stargardzie, to MAN nie będzie bruździł w Szczecinie. Obym się mylił, ale w SPAK naprawdę wolą Solarisa. Jak mówią, MAN odmawia im pomocy w przypadku problemów technicznych s najnowszymi Lwami przewoźnika, a Solaris jest na każdy telefon. Potrafią nawet przyjechać i nie wziąć za to ani grosza. To wszystko wiem od kierownika technicznego SPAK, kiedy przygotowywałem artykuł o kobietach - kierowcach.
Oczywiście, że może się zgłosić bo SPAK to duży klient. Lecz wiem też ze swojego źródła, że klną ostro na jakość i wykonanie Solariów, a dobija je jeszcze bardziej nieumiejętna jazda kierowców. Część liczy na MANa. Ale zobaczymy jak to będzie ;) Jak zgłosi się Solaris to już pewne, że będą dwa nowe Urbina.
LagunaGrandtour napisał(a):

> Oczywiście, że może się zgłosić bo SPAK to duży klient. Lecz > wiem też ze swojego źródła, że klną ostro na jakość i wykonanie > Solariów, a dobija je jeszcze bardziej nieumiejętna jazda kierowców. > Część liczy na MANa. Ale zobaczymy jak to będzie ;) Jak zgłosi > się Solaris to już pewne, że będą dwa nowe Urbina.

Może Solaris potraktuje przetarg prestiżowo i zaproponuje SU IV generacji po cenie III.
Piotr_B napisał(a):

> Jak mówią, MAN odmawia im pomocy w przypadku problemów > technicznych s najnowszymi Lwami przewoźnika, a Solaris jest na każdy > telefon. Potrafią nawet przyjechać i nie wziąć za to ani grosza.

MANy zostały kupione jako używki, a Solarisy mogą być jeszcze na gwarancji.

-- W reklamach samochodów drogi zawsze są puste, a na parkingach jest pełno wolnych miejsc. To tak, jakby w reklamie prezerwatyw wystąpiła wielodzietna rodzina.

wysłane przez PawlukBoss21

Piotr_B napisał(a):

> E tam, za szybę dostaną 0 pkt. Cała reszta spełnia kryteria. > W każdym razie może być ciekawie. Choć techniczny nie > ukrywał, że chcą Solarisy.

A ja bym wolał, żeby wygrał 4- drzwiowy Man Lions City G. Moim zdaniem pod względem wygody pasażerów ma on wygodniejsze siedzenia niż warszawski Conecto. Skoro mają 7 3-drzwiowych Lionsów to mogą kupić 2 4-drzwiowe.
Mam podobne zdanie, sam chętnie zobaczyłbym nowe lwy w SPAK. Różnorodności nie zaszkodzi, a będzie można porównać nowe Solarisy z nowymi MANami.
PawlukBoss21 napisał(a):

> A ja bym wolał, żeby wygrał 4- drzwiowy Man Lions City G. Moim > zdaniem pod względem wygody pasażerów ma on wygodniejsze > siedzenia niż warszawski Conecto. > Skoro mają 7 3-drzwiowych Lionsów to mogą kupić 2 4-drzwiowe.

Siedzenia do autobusów produkują osobne firmy. MAN może mieć takie same siedzenia jak Solaris.
Piotr_B napisał(a):

> Ostatnio dowiedziałem się od technicznego w SPAK, iż > możliwe jest to, iż w przetargu wystartuje Mercedes z > Conecto G. I ma szansę wygrać. Wiecie coś na ten temat?

Jeszcze w kwestii wygranej Mercedesa. Gdyby SPAK chciał Mercedesy, to by odpowiednio sformułował SIWZ, a nie na starcie obcina temu producentowi punkty za szybę czołową.

-- Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez PawlukBoss21

Szkoda, że Szczecin nie kupuje nowych autobusów w formie leasingu podobnej do tej co stosuje obecnie Poznań, Wrocław i Stargard Szczeciński .. Szybciej wtedy można by było pozbyć się Volvo i najstarszych Manów.

wysłane przez pawelp19 −3

PawlukBoss21 napisał(a):

> Szkoda, że Szczecin nie kupuje nowych autobusów w formie > leasingu podobnej do tej co stosuje obecnie Poznań, Wrocław > i Stargard Szczeciński .. > Szybciej wtedy można by było pozbyć się Volvo i > najstarszych Manów.

A kto by za te leasingi płacił? SPPK się tak zagalopowało kiedyś i łatwo nie mieli w pewnym momencie.

wysłane przez Luke_Police  163

pawelp19 napisał(a):

> SPPK się tak zagalopowało > kiedyś i łatwo nie mieli w pewnym momencie.

SPPK w czasach poprzedniego prezesa w pewnym momencie miało połowę taboru w leasingach i suma wszystkich rat do płacenia co miesiąc spowodowała, że spółka straciła płynność finansową, bo liczba wszystkich wydatków przewyższyła wpływy. Gdyby nie dokapitalizowanie przez udziałowców, spółki by dzisiaj nie było.

-- Technik serwisu :)

Technik serwisu :)

wysłane przez LagunaGrandtour 105

PawlukBoss21 napisał(a):

> Szkoda, że Szczecin nie kupuje nowych autobusów w formie > leasingu podobnej do tej co stosuje obecnie Poznań, Wrocław > i Stargard Szczeciński .. > Szybciej wtedy można by było pozbyć się Volvo i > najstarszych Manów.

Nie wiem czy wiesz ale na to tez trzeba mieć kasę. I płaci się więcej... A tu z dofinansowania płacą o wiele mniej. Wozy 185x i 19xx były w leasingu jeśli mnie pamięć nie myli.

wysłane przez lukaszenko 16

LagunaGrandtour napisał(a):

> Wozy 185x i 19xx były w leasingu jeśli mnie pamięć nie > myli.

Według komisowej księgi w leasingu są wozy o numerach: #1850-1853 (SU18) #1900-1904 (SU12) #1950-1954 (SU18) #2000-2001 (NL262) #2051-2058 (SU18) #2801-2804 (SU12) #2901-2908 (SU18)

wysłane przez man1205 5

lukaszenko napisał(a):

> #2000-2001 (NL262)

Raczej 2001 i 2002, bo 2000 to SU12 hybryda. ;)

wysłane przez Jasiek 36

man1205 napisał(a):

> Raczej 2001 i 2002, bo 2000 to SU12 hybryda. ;)

#2001 i #2002 już nie są w leasingu, bo mają szczecińskie rejestracje.

wysłane przez LagunaGrandtour 105

Chyba wszystkie wozy są po leasingu z tego co pamiętam.

wysłane przez MlodyS53 78

Jasiek napisał(a):

> man1205 napisał(a):

> > Raczej 2001 i 2002, bo 2000 to SU12 hybryda. ;) >  > #2001 i #2002 już nie są w leasingu, bo mają szczecińskie > rejestracje.

Ale leasingo-dawca moze byc ze Szczecina i blachy wtedy beda ZS. Przyklad sprintery w PKS maja ZS a wlasciciel to jakis tam bank.

-- SPPK Police - mimo wielu, wielu, trudów istnieje już 17 lat.
SPA Klonowica - w tym roku 15-to lecie :)
Na tym forum piszę o swoich zainteresowaniach, nie o pracy.

Na tym forum piszę o swoich zainteresowaniach, nie o pracy.

wysłane przez Jasiek 36

MlodyS53 napisał(a):

> Ale leasingo-dawca moze byc ze Szczecina i blachy wtedy beda ZS. > Przyklad sprintery w PKS maja ZS a wlasciciel to jakis tam bank.

Ale leasingodawca tych autobusów #2001-2002 był akurat z Warszawy, bo miały wcześniej rejestracje WND...

wysłane przez t105n  49

lukaszenko napisał(a):

> Według komisowej księgi w leasingu są wozy o numerach: > #1900-1904 (SU12) > #1950-1954 (SU18) > #2000-2001 (NL262)

Te już na pewno nie, bo je przerejestrowano na blachy szczecińskie.

> #1850-1853 (SU18) > #2051-2058 (SU18) > #2801-2804 (SU12) > #2901-2908 (SU18)

A te już z pewnością nie są, bo leasingi na pojazdy rzadko są na dłużej niż 4 lata.

wysłane przez Luke_Police  163

t105n napisał(a):

> A te już z pewnością nie są, bo leasingi na pojazdy rzadko są > na dłużej niż 4 lata.

Nie ma reguły, może być i 10 lat (chyba tyle czasu, wedle pierwotnych założeń, miały być spłacane pierwsze 4 Solarisy w SPAK). Czas trwania leasingu zależy od konkretnej umowy między leasingodawcą, a leasingobiorcą. Jeśli dobrze pamiętam, autobusy w czasach kryzysu w SPPK oddawane były w leasing zwrotny na 5 lat.

-- Technik serwisu :)

Technik serwisu :)

wysłane przez t105n  49

Luke_Police napisał(a):

> Nie ma reguły, może być i 10 lat

Łukasz, może być i nawet 20 lat. Zależy to od umowy między stronami. Praktyka gospodarcza jest taka, że pojazdy rzadko są leasingowane na dłużej niż 4-5 lat. Przynajmniej ja nie spotkałem się z umową na dłuższy okres niż 5 lat.

> (chyba tyle czasu, wedle > pierwotnych założeń, miały być spłacane pierwsze 4 Solarisy w > SPAK).

A może to był kredyt, a nie leasing?