Encyklopedia

MAN A36

dodane przez Krzychu97; zmodyfikowane przez MQ

Rodzina A36 to rodzina niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów o długości 13,7 m produkowanych przez firmę MAN od 2005. Autobusami z rodziny MAN A36 są: MAN NL313-13,7, MAN NL323-13,7, oraz MAN NL363-13,7, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika.

Historia powstania

Rodzina MAN A36 powstała w 2005 roku, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MEGA na podstawie serii NL3x3-15 przy czym dokonując ukrócenia o ponad metr, wynikiem czego powstała seria NL3x3-13,7. Podstawowym modelem z serii A36 był model MAN NL313-13,7 z silnikiem o mocy 310 KM, pozostałe modele serii A36 różniły się tylko mocą silnika.

Dane techniczne

Ze względu na pojemność rodzina MAN A36 jest zaliczana do rodziny autobusów MEGA. Autobusy MAN A36 są wyposażone w silnik D 2866 LUH 43, D 2866 LUH 47 rodzimej produkcji MAN-a o mocy 310, 320, lub 360 koni mechanicznych i skrzynię pięciobiegową Voith D864.5, albo ZF 6 AP 1400B EcoLife. Autobusy mogły być opcjonalnie napędzane na ciekły gaz ziemny, tzw. CNG z silnikami E 2876 LUH 02, E 2876 LUH 03, albo E 2876 LUH 11 również rodzimej produkcji MAN-a. Autobusy posiadają troje lub dwoje drzwi w układzie 2-2-2, 2-2-1 albo 2-2-0. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a pozostałych na 340 mm nad jezdnią.

Wyposażenie

Autobusy z rodziny MAN A36 były przystosowane do przewozu ogólnie około 120–130 pasażerów, czyli ok. 40 pasażerów na miejscach siedzących i ok. 80 pasażerów na stojąco. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone po jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron autobusu i cztery fotele ustawione do kierunku jazdy z tyłu autobusu. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, choć występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy też dodatkowe podgrzewanie podłogi. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej lub półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A36 posiadały również systemy pomocnicze ABS i ASR.

na podstawie Phototrans [1], [2], [3] i wiedzy własnej opracował Krzychu97

Producent:
MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
Model:
A36
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2, 2-2-1)
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
13680 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2880 mm, 3300 mm z CNG
Liczba osi:
3
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 2866 LUH 43
MAN D 2866 LUH 47
MAN E 2876 LUH 02
MAN E 2876 LUH 03
MAN E 2876 LUH 11
Norma Euro:
EEV
Układ silnika:
sześciocylindrowy, rzędowy, pionowy
Moc silnika:
228,00 kW (310 KM),
235,36 kW (320 KM),
264,78 kW (360 KM)
Skrzynia biegów:
Voith D864.5, ZF 6 AP 1400B EcoLife
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Liczba miejsc siedzących:
ok. 40
Liczba miejsc stojących:
ok. 80
Liczba miejsc ogółem:
ok. 120–130
rozstaw osi:
6800 mm