Encyklopedia

description Autosan M12LE

dodane 30.08.2010, godz. 21:31 przez zdjęcie profilowe użytkownika Jasiek Jasiek; zmodyfikowane 30.08.2010, godz. 22:50 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Autosan M12LE „Sancity 12” to przedstawiciel nowej, modułowej rodziny miejskich autobusów marki Autosan. Jest to niskowejściowy pojazd klasy MAXI, przeznaczony przede wszystkim do obsługi ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej. Producent Autosan S.A. na etapie projektu przewidział kilka wersji kompletacyjnych oraz różne warianty zagospodarowania wnętrza. Pierwsza prezentacja miała miejsce na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego w Kielcach „Transexpo 2009”.

Szkielet nadwozia „Sancity 12” został wykonany z nierdzewnych profili zamkniętych, uzupełnionych profilowanymi elementami także ze stali nierdzewnej. Poszycie zewnętrzne tworzą panele z blach aluminiowych i elementy z tworzyw sztucznych. Narożniki dachowe wykonane są z aluminium, a poszycie dachu z tworzywa zbrojonego. Poszczególne elementy zewnętrzne są połączone ze szkieletem za pomocą metody klejenia. Elementem wyróżniającym ten autobus od konkurentów jest charakterystyczne przeszklenie linii nadokiennej.

Jednostka napędowa to wysokoprężny z turbodoładowaniem, chłodzony cieczą Cummins ISB6.7E5 250B spełniający normę emisji spalin Euro V lub opcjonalnie Cummins ISB6.7EV 250B z normą EEV. Umieszczony podłużnie z tyłu autobusu silnik osiąga maksymalną moc 184 kW/250 KM przy 2300 obrotach na minutę. Skrzynia biegów to sześciobiegowa, automatyczna ZF EcoLife 6S1200B ze zintegrowanym retarderem. Zawieszenie stanowi układ pneumatyczny z doskonale znanym układem sterującym ECAS i możliwością przyklęku. Oś przednia to ZF RL 75 EC z zawieszeniem niezależnym, a tylny portalowy most napędowy to model ZF AV 132T z zawieszeniem zależnym. Układ hamulcowy roboczy tworzy dwuobwodowy układ pneumatyczny z funkcją ABS i ASR oraz hamulcami tarczowymi. A za hamulec postojowy odpowiedzialny jest układ mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, sterowanym ręcznie.

Skuteczną wentylację wnętrza pojazdu w standardzie zapewniają górne przesuwne partie okien bocznych, dwa wywietrzniki dachowe, wentylatory w przedniej ścianie oraz zespół wentylatorów nadmuchowo-wyciągowych zainstalowanych w dachu. Z kolei o wydajne ogrzewanie dbają: agregat grzewczy, konwektory i nagrzewnice. M12LE posiada troje dwuskrzydłowych, elektropneumatycznych drzwi o szerokości 1200 mm, otwieranych do wewnątrz z mechanizmem powrotnego otwarcia w przypadku natrafienia na przeszkodę. Fotele pasażerskie niskie kubełkowe wyposażone są w miękkie, tapicerowane wkładki firmy Kiel „Ideo”. Dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich przygotowano specjalne stanowisko naprzeciwko drugich drzwi oraz rozkładaną ręcznie rampę ułatwiającą dostęp do autobusu. Stanowisko kierowcy wyposażono w obrotowy fotel z pneumatycznym zawieszeniem i regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierowniczą Siemens VDO wraz z systemem FAP. Kabina kierowcy jest typu półotwartego. Doskonałą widoczność zapewnia panoramiczna, jednoczęściowa, ogrzewana szyba przednia o zwiększonej wytrzymałości na wszelkie uderzenia oraz sterowane i podgrzewane elektrycznie lusterka zewnętrzne, ogrzewana elektrycznie szyba pierwszego skrzydła przednich drzwi oraz okno kierowcy.

Oczywiście istnieje możliwość dodatkowego wyposażenia autobusu według wymagań klienta, m.in. o klimatyzację stanowiska prowadzącego pojazd z kabiną typu zamkniętego, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, komunikacji radiowej i nawigacji satelitarnej, bramki do zliczania pasażerów, system gaszenia pożaru w komorze silnika firmy DAFO, układ centralnego smarowania, automatycznego dozowania oleju do silnika czy kontroli poziomu zużycia paliwa itd.

Oprócz Autosana M12LE rynek zaczyna zdobywać Autosan M09LE „Sancity 9”, którego sześć pierwszych egzemplarzy trafiło do klienta ze Szwecji. Obecnie trwają również dalsze jazdy testowe obu wyżej wymienionych pojazdów oraz całkowicie niskopodłogowego Autosana M12LF „Sancity 12”, który przykładowo na początku sierpnia bieżącego roku zawitał do MPK Rzeszów na swoje pierwsze testy w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Kolejnym krokiem według zapewnień producenta ma być opracowanie niskopodłogowego autobusu przegubowego.
Na podstawie: Biuletyn Komunikacji Miejskiej nr 109 - IGKM, www.autosan.pl
Opracował: Jasiek