Encyklopedia

Neso Bus 12

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Neso Bus 12 to zeroemisyjny, niskopodłogowy autobus wodorowy w standardzie miejskim stworzony przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd został oficjalnie zaprezentowany w maju 2022 roku. Wygląd autobusu został opracowany przez włoską firmę Torino Design.

Nazwa autobusu jest akronimem słów „Nie emituje spalin i oczyszcza (powietrze)”.

Według danych producenta, Neso Bus 12 wyposażony jest we własną „mini-elektrownię” i wytwarza energię elektryczną pobierając tlen z powietrza, następnie łącząc go z pobieranym ze zbiorników wodorem. W kolejnym etapie, silnik elektryczny jest zasilany energią elektryczną, której katalizatorem jest wodór pochodzący ze zbiornika połączony z tlenem pobranym z powietrza. Z rury wydechowej emitowana jest jedynie destylowana para wodna.

Tankowanie autobusu trwa 15 minut, zaś zbiorniki z wodorem mają zapewnić zasięg do 450 km bez konieczności ponownego tankowania. Ładowanie odbywa się poprzez złącze plug-in. Baterie użyte w pojeździe to litowo-jonowo-tytanowe LTO o ilości energii 2 x 15,2 kWh.

W pojeździe zostało użyte ogniwo paliwowe firmy Ballard's - modelu FCmove-HD o mocy maksymalnej netto 70kW, których temperatura pracy wynosi od -30°C do +500°C. 

Silnik elektryczny ZF w pojeździe zamontowany jest w piastach kół osi tylnej ZF o mocy 2×125 kW. 

Autobus posiada 5 zbiorników wodoru Hexagon o typie kompozytowym IV. Ich ciśnienie robocze wynosi 350 bar, natomiast pojemność układu 37,5 kg. W elektro-hydraulicznym układzie kierowniczym zastosowano napięcie zasilania 24V.

Nadwozie Neso Busa zostało wykonane ze stali nierdzewnej 1.4003, poszycie boczne jest kompozytowe, szybko demontowalne, co ułatwia wymianę pokolizyjną. Szyby boczne w pojeździe wklejone są bezfugowo, zaś w zależności od specyfikacji szyba przednia może być dzielona w pionie, bądź panoramiczna.

Autobus jest w stanie pomieścić do 93 pasażerów, 37 na miejscach siedzących, w tym maksymalnie 14 miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Dla wózków przeznaczona została mechanicznie sterowana rampa znajdująca się w drugich drzwiach. Poręcze w Neso Busie 12 wykonane są ze stali nierdzewnej z wykończeniem szczotkowanym lub malowanym w zależności od zamawiającego. Dla pasażerów dostępne są 3 podwójne porty USB z funkcją ładowania indukcyjnego.

W wyposażeniu znajduje się także klimatyzacja elektryczna z pompą ciepła o mocy chłodniczej do 36 kW, zaś ogrzewanie osiąga moc grzewczą do 47 kW.

Ponadto Neso Bus 12 wyposażony jest w monitoring wnętrza, system nagłaśniający, blokadę alkolok, która przed uruchomieniem silnika przeprowadza test trzeźwości kierowcy, system CPC - monitorowania ciśnienia i temperatury ogumienia, sensor zmierzchu i deszczu oraz system detekcji pożaru.

Istnieje również możliwość zamontowania monitoringu zewnętrznego 360° oraz świateł LED z funkcją doświetlania zakrętów i tylnymi kierunkowskazami dynamicznymi.

Neso Bus 12 produkowany jest przez fabrykę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. w Świdniku, produkcja seryjna autobusów rozpoczęła w 2023 roku z myślą o rynku polskim i zagranicznym.

Pojazd testowany był w Szczecinie począwszy od 10 lipca 2023 roku i kursował na liniach 68, 80 oraz 87.

na podstawie wirtualnemedia.pl oraz ulotki producenta - autor: man

Producent:
NesoBus
Model:
12
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 400 mm
Liczba osi:
2
Masa całkowita:
19 500 kg
Silnik:
elektryczna oś portalowa ZF AVE130 AxTrax 2x125 kW
Liczba miejsc siedzących:
37
Liczba miejsc stojących:
56
Liczba miejsc ogółem:
93
Lata produkcji:
od 2021
System ładowania baterii:
plug-in
Baterie trakcyjne:
LTO
Zbiorniki wodoru:
butle kompozytowe 5x312l