Encyklopedia

Linia 68: Plac Rodła - Świergotki

dodane przez bartez; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
29.12.2021
Dodano informacje o zmianach na linii od grudnia 2021 man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianach od 2021 man
10.10.2020
Dodano informacje o objeździe man
10.02.2018
Dodano informacje z roku 2012, 2013 i 2016 jas59 
17.07.2017
Dodano informację o przedłużeniu linii do osiedla Małe Błonia. wsad123
23.11.2008
Dodano informacje z lat 1968-72 Pepe
09.10.2008
Dodano informacje o funkcjonowaniu linii w latach 70-tych i 80-tych Pepe

Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Przyjaciół Żołnierza — Przyjaciół Ronda — Bandurskiego — Rostocka — Królewskiego — Łączna — PrzepiórkiŚwiergotki (z powrotem: Świergotki — Łączna)

Dawne wcielenia linii

zdjęcie
Jelcz na przeniesionym przystanku "Bandurskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 68 po raz pierwszy została uruchomiona 5 lutego 1968 roku na trasie: Gocław – Gontyny – Sołtysia – Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 6 autobusów z 10-minutową częstotliwością. Kursowała tylko w szczycie. 19 lutego 1971 roku wydłużono trasę linii do Huty „Stołczyn”.

zdjęcie
Jelcz przeciska się przez ulicę Bandurskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z robotami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja, w okresie 20 maja - 13 grudnia 1971 roku autobusy linii 68 kursowały na zmienionej trasie - w obydwu kierunkach ulicami Emilii Plater i Firlika.

12 kwietnia 1972 roku wydłużono trasę linii do Skolwina. W tym okresie kursowała w relacji Dworzec GłównySkolwin. Przelot trwał 40 minut. Obsługiwana była przez 9–11 autobusów, które jeździły co 8 minut. 13 stycznia 1975 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Ponownie linię 68 utworzono 26 listopada 1982 roku na trasie Police Szkoła Police Rynek.

zdjęcie
Ikarus na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 7 lutego 1983 roku linia kursowała na trasie Police SzkołaPolice Rynek Siedlice z 12-minutową częstotliwością, zaś po szczycie z 18-minutową częstotliwością po zwiększeniu ilości taboru o 1 brygadę i skierowaniu kilku kursów do Siedlic. Linia została zawieszona na czas wakacji do 31 sierpnia 1983 roku.

1 stycznia 1985 roku dodano jedną brygadę i obsługiwana była wówczas czterema autobusami z 10–13 minutową częstotliwością w szczycie.

zdjęcie
Jeden z dwóch autobusów przegubowych na linii 68 tego dnia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 1985 roku zmieniono numer linii na 109.

Ponownie linia 68 pojawiła się pod koniec lipca 1985 roku na trasie Stocznia Warskiego – Kolumba – Pomorzany. Obsługiwana była 6 autobusami z 10-minutową częstotliwością kursowania w szczycie oraz czterema z 14-minutową częstotliwością poza nim. 

W listopadzie 1987 roku wydłużono trasę do pętli „Pomorzany Dobrzyńska”.

zdjęcie
MAN na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na tej trasie linia uległa likwidacji 21 stycznia 1990 roku.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Od 14 dni autobusy linii 68 dowożą pasażerów w okolice osiedla Małe Błonia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 68 w swym obecnym kształcie powstała 1 września 1994 roku na trasie: Plac Rodła – Malczewskiego – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bandurskiego – Kormoranów. Uruchomiono ją w celu umożliwienia bezpośredniego połączenia osiedla Bandurskiego i Kormoranów z centrum miasta.

We wrześniu 2002 roku w związku z przebudową skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, a także jednoczesnym zaślepieniem wjazdu w ulicę Bandurskiego od ulicy Obotryckiej, autobusy linii 68 w obu kierunkach skierowano przez ulicę Przyjaciół Żołnierza.

zdjęcie
Popołudniowy kurs na linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku tej wersji, linia 68 była tzw. „szczytówką”. Kursowała wyłącznie od poniedziałku do piątku od godziny 5:00 do końca porannego szczytu, czyli do godziny 9:00. Popołudniowa zmiana zaczynała się około godziny 13:30 na Placu Rodła, a ostatni kurs z pętli „Kormoranów” był wykonywany w okolicach godziny 17:30. Autobusy w tym okresie kursowały z dziesięciominutową częstotliwością. Do 2002 roku na okres wakacji letnich, linia była zawieszana.

zdjęcie
Wkrótce rozkład jazdy dla linii 68 ulegnie zmianie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 grudnia 2007 roku linia 68 awansowała ze „szczytówki” na linię całodzienną. Odbyło się to jednak kosztem rzadszej częstotliwości, która od tego dnia wynosiła 12 minut w szczycie i 20-24 minuty w międzyszczycie. Trasa oraz dni kursowania nie uległy zmianie. Autobusy kursowały od wczesnych godzin rannych do godziny 18.

zdjęcie
Słupka przystankowego jeszcze nie ma, ale tak wygląda nowy przystanek końcowy dla linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 lipca 2011 przeniesiono przystanek końcowy „Kormoranów” w rejon skrzyżowania ulic Rostockiej, Thugutta i Kresowej.

W związku z oddaniem do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (w okolicach trasy Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, 5 listopada 2012 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek końcowy „Kormoranów” dla linii 68 do zatoki autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.

zdjęcie
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2017 roku wydłużono trasę linii – od ulicy Bandurskiego została ona poprowadzona ulicami Królewskiego – Łączną – Świergotki i Przepiórki do nowego przystanku końcowego „Przepiórki”. Ponadto kursy zaczęły być wykonywane we wszystkie dni tygodnia przez cały dzień. Częstotliwość w dni powszednie w szczycie i międzyszczycie nie uległa zmianie, zaś w dni powszednie po godz. 18 oraz w soboty i dni świąteczne przez cały dzień wynosiła 30 minut.

W związku z pracami prowadzonymi w ciągu ulicy Przepiórki, w okresie 18-23 czerwca oraz 22-24 września 2020, autobusy linii 68 kursowały na zmienionej trasie. Od przystanku „Axentowicza” przez ulicę Kormoranów do ulicy Łącznej i dalej ulicą Łączną do tymczasowego przystanku końcowego „Świergotki” (przystanek w kierunku Placu Rodła).

zdjęcie
Na Małych Błoniach w ostatnim czasie pojawiło się więcej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2021 nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu linii. Zmieniony został kierunek kursowania ulicami Przepiórki i Świergotki. Przystanek „Przepiórki” przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i zaczął on pełnić funkcję przystanku przelotowego. Przystanek końcowy „Świergotki” zlokalizowano w ciągu ulicy Świergotki przed skrzyżowaniem z ulicą Łączną, w zatoce parkingowej.

Dodatkowo, w dni powszednie w godzinach szczytu co drugi kurs realizowany jest na skróconej trasie Plac RodłaRostocka (dawna nazwa „Kormoranów”).

Kursy wykonywane są z częstotliwością:

  • w dni powszednie:
    • w godzinach szczytu co 10 minut,
    • poza godzinami szczytu co 20 minut,
    • po godz. 20 co 30 minut;
  • w soboty, niedziele, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
    • co 30 minut.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, od 9 października 2021 wprowadzono zmiany w funcjonowaniu linii 68

Od przystanku „Matejki” kursowały przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej, wspólny z liniami 86 i 835 (nr 11311),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11531) – przystanek krańcowy.

Od 18 grudnia 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk, autobusy linii 68 od przystanku „Matejki” kursowały przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego do swoich obecnych przystanków końcowych w ciągu alei Wyzwolenia. Dla tego kierunku nie obowiązywały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”. W zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” (w ciągu ulicy Matejki na wysokości przystanku tramwajowego) oraz „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku placu Rodła od przystanku „Matejki” autobusy kursowały przez ulicę Malczewskiego i aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła. Zlikwidowano wówczas przystanki „Filharmonia”, „Plac Żołnierza Polskiego” i  dotychczasowy przystanek końcowy „Plac Rodła”. W kierunku pętli „Świergotki” od przystanku „Plac Rodła” autobusy kursowały trasą przez ulicę Piłsudskiego, plac Grunwaldzki, ulicę Rayskiego do przystanku „Malczewskiego” i dalej bez zmian.

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia 68 kursowała na tymczasowej trasie:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” przez ulicę Matejki, ulicę Piłsudskiego, z nawrotem na placu Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”;
  • w kierunku pętli „Świergotki” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Malczewskiego”.

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (nr 11528) w ciągu ulicy Roosevelta (na środku peronu). Dodatkowo, w kierunku pętli „Świergotki” uruchomiono przystanek na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej.

Ponadto tego dnia linia rozpoczęła obsługę dodatkowego przystanku „Rostocka” (w kierunku pętli „Świergotki”) wspólnego z linią 89.

Na podstawie wiedzy własnej opracował Bartek Nowysz
Współpraca: Paweł Pieńkowski
Aktualizacja: Janusz Światowy jas59 , wsad123, man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 10 minut
    • W międzyszczycie: 20 minut
    • Wieczorem: 30 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut

Operator: SPA Klonowica