Encyklopedia

Linia 68: Plac Rodła - Przepiórki

dodane przez bartez; zmodyfikowane przez man

10.10.2020
Dodano informacje o objeździe man
10.02.2018
Dodano informacje z roku 2012, 2013 i 2016 jas59
17.07.2017
Dodano informację o przedłużeniu linii do osiedla Małe Błonia. wsad123
23.11.2008
Dodano informacje z lat 1968-72 Pepe
09.10.2008
Dodano informacje o funkcjonowaniu linii w latach 70-tych i 80-tych Pepe

Trasa: Plac Rodła – Malczewskiego – Matejki – Gontyny - Sczanieckiej – Przyjaciół Żołnierza – Bandurskiego – Królewskiego — Łączna — Świergotki — Przepiórki (z powrotem: Przepiórki — Łączna)

Dawne wcielenia linii

zdjęcie
Jelcz na przeniesionym przystanku "Bandurskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Linia 68 powstała 5 lutego 1968 roku i jeździła w tamtym okresie na trasie Gocław - Gontyny - Sołtysia - Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 6 autobusów z 10-minutową częstotliwością. Jeździła tylko w szczycie. 19 lutego 1971 roku wydłużono trasę linii do Huty "Stołczyn".

zdjęcie
Jelcz przeciska się przez ulicę Bandurskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 20 maja - 13 grudnia 1971 roku linia jeździła po częściowo zmienionej trasie ulicami Emilii Plater i Firlika w związku z pracami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja. 

12 kwietnia 1972 roku wydłużono trasę linii do Skolwina. W tym okresie kursowała na trasie Dworzec GłównySkolwin. Przelot trwał 40 minut. Obsługiwana była przez 9–11 autobusów, które jeździły co 8 minut. 13 stycznia 1975 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Ponownie linię 68 utworzono 26 listopada 1982 roku na trasie Police Szkoła – Police Rynek.

zdjęcie
Ikarus na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 7 lutego 1983 roku linia kursowała na trasie Police SzkołaPolice Rynek Siedlice z 12-minutową częstotliwością, a po szczycie z 18-minutową częstotliwością po zwiększeniu ilości taboru o 1 brygadę i skierowaniu kilku kursów właśnie do Siedlic. Linia została zawieszona na czas wakacji do 31 sierpnia 1983 roku.


1 stycznia 1985 roku linii dodano jedną brygadę i kursowała czterema na trasie podanej wyżej, z 10–13 minutową częstotliwością w szczycie.

zdjęcie
Jeden z dwóch autobusów przegubowych na linii 68 tego dnia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 1985 roku przemianowano ją na linię o numerze 109.

Od końca lipca 1985 roku linia 68 jeździła na trasie Stocznia Warskiego – Pomorzany. Obsługiwana była z 10-minutową częstotliwością kursowania – 6 brygadami w szczycie i 14-minutową częstotliwością – 4 brygadami po szczycie.

W listopadzie 1987 roku wydłużono trasę do ulicy Dobrzyńskiej

zdjęcie
MAN na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na tej trasie linia uległa likwidacji  21 stycznia 1990 roku.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Od 14 dni autobusy linii 68 dowożą pasażerów w okolice osiedla Małe Błonia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 68 w swym obecnym kształcie powstała 1 września 1994 roku. Jej zadaniem było łączenie osiedla Bandurskiego i Kormoranów z centrum miasta. Trasa linii od początku istnienia nie ulegała większym zmianom. Odnotować można, iż po przebudowie skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, autobus zaczął skręcać w ulicę Przyjaciół Żołnierza, zamiast w Bandurskiego, która po przebudowie została zaślepiona.

zdjęcie
Popołudniowy kurs na linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku tej wersji linia 68 była tak zwaną "szczytówką". Kursowała od poniedziałku do piątku od 5:00 do końca porannego szczytu, czyli do godziny 9:00. Popołudniowa zmiana zaczynała się około godziny 13:30 na Placu Rodła, a ostatni kurs z pętli "Kormoranów" był w okolicach godziny 17:30. Autobusy w tym okresie kursowały z dziesięciominutową częstotliwością.

zdjęcie
Wkrótce rozkład jazdy dla linii 68 ulegnie zmianie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W grudniu 2007 roku linia 68 ze "szczytówki" stała się linią całodzienną, kosztem rzadszej częstotliwości. Trasa oraz dni kursowania nie uległy zmianie. Autobusy kursowały od wczesnych godzin rannych do godziny 18.

zdjęcie
Słupka przystankowego jeszcze nie ma, ale tak wygląda nowy przystanek końcowy dla linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Oddanie do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (w okolicach trasy Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, 5 listopada 2012 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek "Kormoranów" dla linii 68 do zatoki  autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.

zdjęcie
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2017 roku nastąpiła zmiana trasy linii. Od ulicy Bandurskiego została ona poprowadzona ulicami Królewskiego, Łączną, Świergotki i Przepiórki do nowego przystanku końcowego Przepiórki. Kursy zaczęły być wykonywane we wszystkie dni tygodnia przez cały dzień.

W związku z pracami prowadzonymi w ciągu ulicy Przepiórki w dniach od 18 do 23 czerwca oraz od 22 do 24 września 2020 roku autobusy linii 68 kursowały na zmienionej trasie.
Od przystanku „Axentowicza” autobusy kursowały przez ulicę Kormoranów do ulicy Łącznej i dalej ulicą Łączną do tymczasowego przystanku końcowego „Świergotki” (przystanek w kierunku Placu Rodła).

Na podstawie wiedzy własnej opracował Bartek Nowysz
Współpraca: Paweł Pieńkowski
Aktualizacja: Janusz Światowy jas59, wsad123, man