Encyklopedia

description Linia 68: Plac Rodła - Przepiórki

dodane 17.09.2008, godz. 20:14 przez zdjęcie profilowe użytkownika bartez bartez; zmodyfikowane 18.02.2020, godz. 23:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

10.02.2018
Dodano informacje z roku 2012, 2013 i 2016 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.07.2017
Dodano informację o przedłużeniu linii do osiedla Małe Błonia. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
23.11.2008
Dodano informacje z lat 1968-72 zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
09.10.2008
Dodano informacje o funkcjonowaniu linii w latach 70-tych i 80-tych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Plac Rodła – Malczewskiego – Matejki – Gontyny - Sczanieckiej – Przyjaciół Żołnierza – Bandurskiego – Królewskiego — Łączna — Świergotki — Przepiórki (z powrotem: Przepiórki — Łączna)

Dawne wcielenia linii

zdjęcie

Linia 68 powstała 5 lutego 1968 roku i jeździła w tamtym okresie na trasie Gocław - Gontyny - Sołtysia - Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 6 autobusów z 10-minutową częstotliwością. Jeździła tylko w szczycie. 19 lutego 1971 roku wydłużono trasę linii do Huty "Stołczyn".

zdjęcie
W dniach 20 maja - 13 grudnia 1971 roku linia jeździła po częściowo zmienionej trasie ulicami Emilii Plater i Firlika w związku z pracami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja. 

12 kwietnia 1972 roku wydłużono trasę linii do Skolwina. W tym okresie kursowała na trasie Dworzec Główny – Skolwin. Długość jej wynosiła 16,1 km a przelot trwał 40 minut. Obsługiwana była przez 9–11 autobusów, które jeździły co 8 minut. 13 stycznia 1975 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Ponownie linię 68 utworzono 26 listopada 1982 roku na trasie Police Szkoła – Police Rynek.

zdjęcie
Od 7 lutego 1983 roku linia kursowała na trasie Police Szkoła – Police Rynek – Siedlice z 12-minutową częstotliwością, a po szczycie z 18-minutową częstotliwością po zwiększeniu ilości taboru o 1 brygadę i skierowaniu kilku kursów właśnie do Siedlic. Linia została zawieszona na czas wakacji do 31 sierpnia 1983 roku.


1 stycznia 1985 roku linii dodano jedną brygadę i kursowała czterema na trasie podanej wyżej, z 10–13 minutową częstotliwością w szczycie.

zdjęcie
1 marca 1985 roku przemianowano ją na linię o numerze 109.

Od końca lipca 1985 roku linia 68 jeździła na trasie Stocznia Warskiego – Pomorzany. Obsługiwana była z 10-minutową częstotliwością kursowania – 6 brygadami w szczycie i 14-minutową częstotliwością – 4 brygadami po szczycie.

W listopadzie 1987 roku wydłużono trasę do ulicy Dobrzyńskiej

zdjęcie
Na tej trasie linia uległa likwidacji  21 stycznia 1990 roku.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Linia 68 w swym obecnym kształcie powstała 1 września 1994 roku. Jej zadaniem było łączenie osiedla Bandurskiego i Kormoranów z centrum miasta. Trasa linii od początku istnienia nie ulegała większym zmianom. Odnotować można, iż po przebudowie skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, autobus zaczął skręcać w ulicę Przyjaciół Żołnierza, zamiast w Bandurskiego, która po przebudowie została zaślepiona.

zdjęcie
Od początku tej wersji linia 68 była tak zwaną "szczytówką". Kursowała od poniedziałku do piątku od 5:00 do końca porannego szczytu, czyli do godziny 9:00. Popołudniowa zmiana zaczynała się około godziny 13:30 na Placu Rodła, a ostatni kurs z pętli "Kormoranów" był w okolicach godziny 17:30. Autobusy w tym okresie kursowały z dziesięciominutową częstotliwością.

zdjęcie
W grudniu 2007 roku linia 68 ze "szczytówki" stała się linią całodzienną, kosztem rzadszej częstotliwości. Trasa oraz dni kursowania nie uległy zmianie. Autobusy kursowały od wczesnych godzin rannych do godziny 18.

zdjęcie
Oddanie do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (w okolicach trasy Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, 5 listopada 2012 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek "Kormoranów" dla linii 68 do zatoki  autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.

zdjęcie
1 lipca 2017 roku nastąpiła zmiana trasy linii. Od ulicy Bandurskiego została ona poprowadzona ulicami Królewskiego, Łączną, Świergotki i Przepiórki do nowego przystanku końcowego Przepiórki. Kursy zaczęły być wykonywane są we wszystkie dni tygodnia.

Na podstawie wiedzy własnej opracował Bartek Nowysz
Współpraca: Paweł Pieńkowski
Aktualizacja: Janusz Światowy, wsad123, man