Encyklopedia

Linia 68: Plac Rodła - Świergotki

dodane przez bartez; zmodyfikowane przez man

28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
29.12.2021
Dodano informacje o zmianach na linii od grudnia 2021 man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
21.01.2021
Dodano informacje o zmianach od 2021 man
10.10.2020
Dodano informacje o objeździe man
10.02.2018
Dodano informacje z roku 2012, 2013 i 2016 jas59
17.07.2017
Dodano informację o przedłużeniu linii do osiedla Małe Błonia. wsad123
23.11.2008
Dodano informacje z lat 1968-72 Pepe
09.10.2008
Dodano informacje o funkcjonowaniu linii w latach 70-tych i 80-tych Pepe

Trasa: Plac Rodła — Malczewskiego — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Przyjaciół Żołnierza — Przyjaciół Ronda — Bandurskiego — Rostocka — Królewskiego — Łączna —  PrzepiórkiŚwiergotki (z powrotem: Świergotki — Łączna)

Dawne wcielenia linii

zdjęcie
Jelcz na przeniesionym przystanku "Bandurskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 68 powstała 5 lutego 1968 roku i jeździła w tamtym okresie na trasie Gocław - Gontyny - Sołtysia - Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 6 autobusów z 10-minutową częstotliwością. Jeździła tylko w szczycie. 19 lutego 1971 roku wydłużono trasę linii do Huty „Stołczyn”.

zdjęcie
Jelcz przeciska się przez ulicę Bandurskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z robotami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja, w okresie 20 maja - 13 grudnia 1971 roku autobusy linii 68 kursowały na zmienionej trasie - w obydwu kierunkach ulicami Emilii Plater i Firlika.

12 kwietnia 1972 roku wydłużono trasę linii do Skolwina. W tym okresie kursowała na trasie Dworzec GłównySkolwin. Przelot trwał 40 minut. Obsługiwana była przez 9–11 autobusów, które jeździły co 8 minut. 13 stycznia 1975 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Ponownie linię 68 utworzono 26 listopada 1982 roku na trasie Police Szkoła – Police Rynek.

zdjęcie
Ikarus na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 7 lutego 1983 roku linia kursowała na trasie Police SzkołaPolice Rynek Siedlice z 12-minutową częstotliwością, a po szczycie z 18-minutową częstotliwością po zwiększeniu ilości taboru o 1 brygadę i skierowaniu kilku kursów właśnie do Siedlic. Linia została zawieszona na czas wakacji do 31 sierpnia 1983 roku.

1 stycznia 1985 roku na linii dodano jedną brygadę i kursowała wówczas czterema na trasie podanej wyżej, z 10–13 minutową częstotliwością w szczycie.

zdjęcie
Jeden z dwóch autobusów przegubowych na linii 68 tego dnia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 marca 1985 roku przemianowano ją na linię o numerze 109.

Od końca lipca 1985 roku linia 68 jeździła na trasie Stocznia Warskiego Pomorzany. Obsługiwana była z 10-minutową częstotliwością kursowania – 6 brygadami w szczycie i 14-minutową częstotliwością – 4 brygadami po szczycie.

W listopadzie 1987 roku wydłużono trasę do ulicy Dobrzyńskiej

zdjęcie
MAN na 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na tej trasie linia uległa likwidacji  21 stycznia 1990 roku.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Od 14 dni autobusy linii 68 dowożą pasażerów w okolice osiedla Małe Błonia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 68 w swym obecnym kształcie powstała 1 września 1994 roku. Jej zadaniem było łączenie osiedla Bandurskiego i Kormoranów z centrum miasta. Trasa linii od początku istnienia nie ulegała większym zmianom. Odnotować można, iż po przebudowie skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, autobus zaczął skręcać w ulicę Przyjaciół Żołnierza, zamiast w Bandurskiego, która po przebudowie została zaślepiona.

zdjęcie
Popołudniowy kurs na linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku tej wersji linia 68 była tak zwaną „szczytówką”. Kursowała od poniedziałku do piątku od 5:00 do końca porannego szczytu, czyli do godziny 9:00. Popołudniowa zmiana zaczynała się około godziny 13:30 na Placu Rodła, a ostatni kurs z pętli „Kormoranów” był wykonywany w okolicach godziny 17:30. Autobusy w tym okresie kursowały z dziesięciominutową częstotliwością.

zdjęcie
Wkrótce rozkład jazdy dla linii 68 ulegnie zmianie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W grudniu 2007 roku linia 68 awansowała ze „szczytówki” na linię całodzienną. Odbyło się to jednak kosztem rzadszej częstotliwości. Trasa oraz dni kursowania nie uległy zmianie. Autobusy kursowały od wczesnych godzin rannych do godziny 18.

zdjęcie
Słupka przystankowego jeszcze nie ma, ale tak wygląda nowy przystanek końcowy dla linii 68
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 lipca 2011 przeniesiono przystanek końcowy „Kormoranów” w rejon skrzyżowania ulic Rostockiej, Thugutta i Kresowej.

W związku z oddanie, do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (w okolicach trasy Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, 5 listopada 2012 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek końcowy „Kormoranów” dla linii 68 do zatoki autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.

zdjęcie
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2017 roku nastąpiła zmiana trasy linii. Od ulicy Bandurskiego została ona poprowadzona ulicami Królewskiego, Łączną, Świergotki i Przepiórki do nowego przystanku końcowego Przepiórki. Kursy zaczęły być wykonywane we wszystkie dni tygodnia przez cały dzień.

W związku z pracami prowadzonymi w ciągu ulicy Przepiórki w dniach od 18 do 23 czerwca oraz od 22 do 24 września 2020 roku autobusy linii 68 kursowały na zmienionej trasie.
Od przystanku „Axentowicza” autobusy kursowały przez ulicę Kormoranów do ulicy Łącznej i dalej ulicą Łączną do tymczasowego przystanku końcowego „Świergotki” (przystanek w kierunku Placu Rodła).

zdjęcie
Na Małych Błoniach w ostatnim czasie pojawiło się więcej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2021 nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu linii. Zmieniony został kierunek kursowania ulicami Przepiórki i Świergotki. Przystanek „Przepiórki” przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i pełni funkcję przystanku przelotowego. Przystanek końcowy „Świergotki” zlokalizowany jest w ciągu ulicy Świergotki przed skrzyżowaniem z ulicą Łączną, w zatoce parkingowej. Kursy wykonywane są z częstotliwością:

  • w dni powszednie: w godzinach szczytu co 10 minut (przy czym co drugi kurs realizowany jest na skróconej trasie Plac RodłaRostocka (dawna nazwa „Kormoranów”), poza godzinami szczytu co 20 minut, po godz. 20 co 30 minut;
  • w soboty, niedziele, Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie: co 30 minut.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła i jednoczesną likwidacją wszystkich przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki, od 9 października 2021 wprowadzono zmiany w funcjonowaniu linii 68

Od przystanku „Matejki” kursowały przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej, wspólny z liniami 86 i 835 (nr 11311),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11531) – przystanek krańcowy.

Od 18 grudnia 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk, autobusy linii 68 od przystanku „Matejki” kursowały przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego do swoich obecnych przystanków końcowych w ciągu alei Wyzwolenia. Dla tego kierunku nie obowiązywały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”. W zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” (w ciągu ulicy Matejki na wysokości przystanku tramwajowego) oraz „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego).

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku placu Rodła od przystanku „Matejki” autobusy kursowały przez ulicę Malczewskiego i aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła. Zlikwidowano wówczas przystanki „Filharmonia”, „Plac Żołnierza Polskiego” i  dotychczasowy przystanek końcowy „Plac Rodła”. W kierunku pętli „Świergotki” od przystanku „Plac Rodła” autobusy kursowały trasą przez ulicę Piłsudskiego, plac Grunwaldzki, ulicę Rayskiego do przystanku „Malczewskiego” i dalej bez zmian.

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia 68 rozpoczęła kursowanie na nowej trasie:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” autobusy kursują przez ulicę Matejki, ulicę Piłsudskiego, nawracają na placu Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”;
  • w kierunku pętli „Świergotki” od przystanku początkowego „Plac Rodła” autobusy kursują przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Malczewskiego”.

Na podstawie wiedzy własnej opracował Bartek Nowysz
Współpraca: Paweł Pieńkowski
Aktualizacja: Janusz Światowy jas59, wsad123, man