Encyklopedia

Odbojnica

dodane przez luki663719; zmodyfikowane przez MQ

Odbojnica - szyny zabezpieczające przed wykolejeniem taboru, umieszczone wewnątrz toru kolejowego przy szynie tocznej na:
  • łuku
  • rozwidleniu
  • moście
  • przejeździe.

Nawet jeżeli tabor wykoleiłby się, to odbojnica zabezpiecza, aby wykolejony nie odjechał daleko od torów, nie spadł z mostu, czy nie wjechał na samochody stojące przed przejazdem przez tory.

Odbojnice stosuje się także w przypadku szybkich tramwajów. Wtedy są one położone podobnie, jak w przypadku odbojnic kolejowych – na: łukach, rozwidleniach, mostach i przejazdach a także czasami na przystankach.

W polskiej kolei odbojnice masowo stosuje się na rozwidleniach, mostach, rzadziej na łukach i przejazdach.

Na szczecińskich torach tramwajowych niestety odbojnic nie spotkamy. Jest to spowodowane małymi prędkościami osiąganymi przez nasze tramwaje i brakiem takiej potrzeby, ponieważ nawet wykolejony tabor nie odjechałby zbyt daleko od torowiska i nie spadłby z mostu.

Odbojnice stosuje się już od bardzo dawna. Jest ona zamocowana na Moście Zwodzonym na Regalicy, pochodzącym z XVII wieku.
Na podstawie: Portalwiedzy.onet.pl oraz informacji własnych opracował: Łukasz Ratajczak
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.