Encyklopedia
Volvo 7500
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Volvo 7500 było uznawane za jeden z najdłuższych autobusów na świecie. Dłuższy był tylko „Van Hool AGG 300” eksploatowany między innymi przez HVV Hamburg, który mierzył 24 785 mm, czyli prawie o więcej dłuższy od Volvo.
W grudniu 2005 roku Volvo zaczęło produkować nowy model tych autobusów dla Göteborga.
Volvo 7500 było zbudowane na sprawdzonym nadwoziu modelu 8500. Pojazd był w pełni niskopodłogowy. Właściwą dynamikę powodował silnik wersji D9. Spełniał on normę spalania Euro III. Posiadał 6 cylindrów, turbosprężarkę oraz intercooler. Osiągał maksymalną moc 250 kW (340 KM). Jego moment obrotowy wynosił 1600 Nm w zakresie 1200-1400 obr./min. Silnik miał pojemność 9,4 litra.
Autobus posiadał 2 zbiorniki paliwa o pojemności 205 litrów każdy, co pozwalało na przejechanie 800 km bez tankowania. Cztery osie zostały umieszczone następująco: 2 osie w członie A i po jednej w członach B i C. Skrętność czwartej osi pozwalała na swobodne manewrowanie.
Volvo postawiło na niebywałe bezpieczeństwo. Kabinę kierowcy zabudowano. Sterujący pojazdem posiadał dostęp do 2 monitorów z podglądem z kilkunastu kamer monitorujących pojazd oraz jednej na tyle pojazdu, która była pomocą podczas manewrów. Autobus dodatkowo został wyposażony w automatyczny system gaśniczy, czujniki dymu, zamknięcia drzwi, specjalny drążek awaryjny, którego uruchomienie wyłączało silnik, zapalało światła i jeśli pojazd poruszał się z prędkością mniejszą niż 5 km/h, automatycznie zatrzymywał go oraz otwierał drzwi.
Volvo 7500 było kontrolowane przez system czujników drugiej generacji, a dokładniej system BEA 2. Kontrolowane były dzięki niemu system hamulcowy oraz zawieszenie pneumatyczne.
Autobus był produkowany w latach 2005-2013.
Volvo już w latach 70. XX wieku sprzedawało swoje przeguby do Ameryki Południowej, a mianowicie w Sao Paulo, Bogocie w Kolumbii, Leon i Mexico City w Meksyku, Santiago w Chile, w programie o nazwie BRT, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „szybki przejazd autobusem”. Celem tego projektu było przekonanie mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej. Częścią programu były m.in: wielkopojemne pojazdy (przegubowe oraz biprzegubowe), wielkopojemne przystanki (takie, które pozwalają na szybką wymianę pasażerów), wysoka częstotliwość kursowania pojazdów, w miarę tanie bilety.
Volvo 7500 były eksploatowane m.in. w Göteborgu, gdzie od 2006 roku pełniły służbę liniową. Według obiegowej opinii, koszty utrzymania wyrównywały się z dochodami ze sprzedaży biletów. Ostatnie Volva 7500 zostały wycofane z ulic Göteborga z końcem 2020 roku.
na podstawie: www.autobusik.com
opracował: Kamil Stochmal
aktualizacja: man