Forum

Szczecin: tramwaje wciąż w zawieszeniu

Wciąż nie wiadomo, kto wyprodukuje niskopodłogowe tramwaje dla Szczecina. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, ale uczestniczące w przetargu podpoznański Solaris i poznański Cegielski wykorzystują każdą możliwość odwołania.

wysłane przez end 52

Szkoda, że wyrok dzisiaj nie zapadł. Na ogłoszeniu wyroku było sporo przedstawicieli mediów, a tutaj lekkie rozczarowanie.

"Szczecin nie chce tramwaju tego producenta, bo jest on wciąż na deskach kreślarskich"

Uściślając - powodem odrzucenia oferty Cegielskiego przez TS nie było to, że Puma istnieje "na deskach kreślarskich", a brak spełnienia kryterium dotyczącego zdolności kredytowej.

-- I don't give a _ _ _ _
andekalbin© --- end

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew
end napisał(a):

> Szkoda, że wyrok dzisiaj nie zapadł.

Byłeś na ogłoszeniu wyroku? Powiedzieli coś więcej na temat tej złożoności sprawy?

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
bartez napisał(a):

> Byłeś na ogłoszeniu wyroku? Powiedzieli coś więcej na > temat tej złożoności sprawy?

Nic więcej nie było mówione. Sąd tylko wydał postanowienie - trwało to około minuty. Natomiast w sprawie Solarisa zapadł wyrok i Sąd ten wyrok uzasadnił.

-- I don't give a _ _ _ _
andekalbin© --- end

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez torwid  67

end napisał(a):

> "Szczecin nie chce tramwaju tego producenta, bo jest on > wciąż na deskach kreślarskich" > > Uściślając - powodem odrzucenia oferty Cegielskiego przez > TS nie było to, że Puma istnieje "na deskach > kreślarskich", a brak spełnienia kryterium dotyczącego > zdolności kredytowej.

Też ;)

-- Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...

Przełożony ma ZAWSZE rację, niestety...

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Przypadek z Solarisem jest dość ciekawy. Jak wiadomo firma w drugim przetargu zakwestionowała wybór Pesy. Miała 10 dni na odwołanie się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zrobiła to po terminie, więc jej odwołanie nie zostało uwzględnione. I teraz najciekawsze, bo aż trudno uwierzyć, że mogło się to przytrafić tak poważnej, zaprawionej w bojach firmie.

Z uzasadnienia orzeczenia sądu wynikło, że: - Solaris wysłał do UZP odwołanie faksem. W ostatniej chwili, ale o czasie. I to miał być żelazny argument Solarisa podparty jakimś tam orzeczeniem Sądu Najwyższego. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał, że po pierwsze: przy tej procedurze numer z faksem nie był możliwy, a po drugie pod dokumentem zabrakło podpisu! - Solaris próbował też ratować się wysyłając odwołanie. I było by OK. gdyby Solaris nadał przesyłkę Pocztą Polską, a nie kurierem firmy TNT. Bo zgodnie z polskim prawem odwołanie uznaje się za dostarczone w terminie jeśli nadane zostanie w placówce Poczty Polskiej, a poświadczone zostanie to datownikiem (to tak jak w przypadku PIT-ów). Nie liczy się data dostarczenia, ale nadania.

Tak więc ktoś w Solarisie popełnił błędy na poziomie zupełnie podstawowym.

Jeżeli chodzi o drugą sprawę: sąd nie zajmuje się tym czy Tramwaje Szczecińskie mogą czy też nie domagać się doświadczenia w wykonaniu niskopodłogowych pojazdów. Tym już się zajmował podczas pierwszego przetargu. I orzekł, że TS nie mogły domagać się od potencjalnych wykonawców doświadczenia w budowie tramwajów niskopodłogowych. A to dlatego, że w tzw. słowniku zamówień publicznych nie ma mowy o tramwajach niskopodłogowych ale po prostu o tramwajach. To dość zaskakujące orzeczenie, bo inne sądy (Kraków, Gdańsk) w identycznych przypadkach (także dotyczących FPS) orzekały odwrotnie przyznając rację zamawiającemu.

Obecnie sąd zajmuje się tym czy FPS mają odpowiednie gwarancje bankowe zapewniające terminowe wykonanie zamówienia. Banki przedstawiły coś co można streścić tak: FPS kasę na realizację zamówienia dostanie jak owe zamówienie dostanie. Argument TS jest zaś mniej więcej taki: przyjmując takie założenie, to każdy Kowalski dostanie kredyt jak zdobędzie kontrakt wart majątek.

Krajowa Izba Odwoławcza (czyli forum ekspertów przy UZP) stanęło po stronie FPS. Dlatego TS skierowały sprawę do sądu. A ten po prostu odroczył wydanie wyroku. Zwykle (a po sądach chodzę od lat) wynika to ze skomplikowania sprawy. A czasem po prostu z tego, że skład sędziowski (tu mamy trzech sędziów – chociaż do odczytywania zasiadł tylko jeden) nie może się zebrać z czysto ludzkich powodów.

Pozostaje czekać do 8 stycznia. Finał o godzinie 15. Wyrok będzie prawomocny. Nie ma odwołania. Jeśli sąd stanie po stronie TS to wówczas droga do popisania umowy z Pesą stoi otworem. Jeśli wygra FPS zrobi się ciekawie. TS będą musiały postawić obok siebie dwie oferty: Pesy i FPS. Oferta tej ostatniej firmy jest tańsza. Powinna więc zostać wybrana. Więc co? Unieważnić? Teoretycznie można. Ale FPS może to zakwestionować. Przed sądem. I wywalczyć umowę tak jak kiedyś SPPK słynną już dziesięcioletnią. No chyba, że znajdą się jakieś prawne kruczki. O tym na razie jednak nic nie wiem.
Krasiu napisał(a):

> Z uzasadnienia orzeczenia sądu wynikło, że: > - Solaris wysłał do UZP odwołanie faksem. W ostatniej chwili, > ale o czasie. I to miał być żelazny argument Solarisa podparty > jakimś tam orzeczeniem Sądu Najwyższego. Sąd Okręgowy w > Szczecinie uznał, że po pierwsze: przy tej procedurze numer z > faksem nie był możliwy, a po drugie pod dokumentem zabrakło > podpisu!

Mogę jeszcze dodać, że Solaris zarzucał UZP nadmierny formalizm. O tym wszystkim była mowa podczas rozprawy 18 grudnia. Dziwne, że w Solarisie nie wiedzą jak powinno wyglądać pismo procesowe. :P

-- I don't give a _ _ _ _
andekalbin© --- end

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez blue87

TO jak pokonają odcinek od B.Górniczego - Wyszyńskiego?? Czy przewiduje się tam jakiś remont ? Wiecie coś o tym ?
blue87 napisał(a):

> TO jak pokonają odcinek od B.Górniczego - Wyszyńskiego?? > Czy przewiduje się tam jakiś remont ? Wiecie coś o tym ?

Z tego co mi wiadomo to do czasu przyjazdu niskopodłogowców miał być przeprowadzony doraźny remont niektórych odcinków torowiska, w ciągu ulicy Energetyków i Gdańskiej. A czy to nadal aktualne tego nie wiem.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Wojciech

Jasiek napisał(a):

> Z tego co mi wiadomo to do czasu przyjazdu niskopodłogowców > miał być przeprowadzony doraźny remont niektórych odcinków > torowiska, w ciągu ulicy Energetyków i Gdańskiej. A czy to > nadal aktualne tego nie wiem.

Nadal jest to aktualne i do wykonania w tym roku. Co do samych torowisk, czy w tym mieście dba się o torowiska, np. poprzez ich okresowe szlifowanie lub podbijanie? Nigdy jakoś nie widziałem, aby takie prace były prowadzone.

-- "Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie
Wojciech napisał(a):

> Nadal jest to aktualne i do wykonania w tym roku. Co do samych > torowisk, czy w tym mieście dba się o torowiska, np. poprzez > ich okresowe szlifowanie lub podbijanie? Nigdy jakoś nie > widziałem, aby takie prace były prowadzone.

Szlifierkę to kiedyś widziałem w akcji, ale po kolizji z chyba 2005 roku jakoś długo była naprawiana i pewnie dalej gdzieś śpi na ER czy EZP. O podibjaniu zapomnij. Mickiewicza jak była zrobiona pod koniec lat 80. to tak leży i trzyma się do tej pory - żadnego odchwaszczania, podbijania, nic.

-- Nächste Haltestelle: Waldschlösschen bei Buchholz