Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Falownik

Jest to urządzenie elektryczne, konwertujące prąd stały (DC) na prąd przemienny (AC), o regulowanej częstotliwości wyjściowej. W przypadku zastosowania w falowniku modulacji szerokości impulsów (MSI), wraz ze zmianą częstotliwości można regulować również napięcie wyjściowe.

Głównym zadaniem falownika, jest regulacja prędkości obrotowej silnika elektrycznego zasilanego prądem przemiennym. Pozwala on na bardzo łagodny rozruch silników, montowanych od urządzeń AGD, po ciężkie maszyny przemysłowe.

Falowniki znalazły również zastosowanie w przemyśle transportowym . Dawniej stosowano falowniki tyrystorowe, natomiast obecnie stosowane są nowoczesne falowniki, zbudowane w technologii IGBT. Poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania, falowniki te zapewniają antypoślizgowe sterowanie momentem napędowym poszczególnych osi pojazdu. Pozwalają również na efektywne hamowanie rekuperacyjne lub rezystancyjne, w pełnym zakresie prędkości pojazdu oraz skuteczne hamowanie awaryjne w przypadku zaniku napięcia w sieci trakcyjnej. Dodatkowo układ może być wyposażony w system zjazdu awaryjnego, (odbywa się to dzięki bateriom pojazdu) który umożliwia zjazd pojazdu z izolatora międzysekcyjnego lub skrzyżowania. W nowoczesnych konstrukcjach pojazdów komunikacji miejskiej, falowniki są umieszczane w kontenerach na dachach pojazdów. Rozwiązanie to pomaga konstruktorom na projektowanie pojazdów w 100% niskopodłogowych. Falowniki są chłodzone powietrzem w sposób wymuszony.

na podstawie: www.wikipedia.pl i www.medcom.com.pl opracował
Mr_Reaper