Siemens Combino

[dodane 29.05.2007, g. 16:33 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 02.06.2007, g. 00:28 przez –– Mario]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Protram 205WrAsTatra T1 »

Więcej informacji...
producent: Siemens
model: Combino (wersja poznańska)
długość: 29,20 m
szerokość: 2,4 m
wysokość: 3,64 m
masa własna: 32 380 kg
ilość członów: 5
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 5 (1-2-2-2-1)
wysokość podłogi: 300 mm
liczba i moc silników: 4 x 100 kW
miejsc siedzących: 57
miejsc ogółem: 334
lata produkcji: od 1996
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Poznańskie Combino jedzie w kierunku pętli "Górczyn"
Poznańskie Combino jedzie w kierunku pętli "Górczyn"
750x540; 104.4 KB

W 1996 roku firma Siemens wyprodukowała prototypowy w 100% procentach niskopodłogowy tramwaj typu Combino. Tramwaj tego typu został skonstruowany w technice modułowej, dzięki czemu w każdej chwili można dodać bądź odjąć jeden człon. Jest dostępny w wielu wersjach od 18-54 metrów. Dostępny jest również w wersji wąskotorowej. Istniieje możliwość wykorzystania tramwaju jako pojazdu wahadłowego (dwukierunkowego). Czołowe ściany wykonane są z tworzyw sztucznych, co ułatwia ich wymianę w razie kolizji. Nadwozie wykonane jest w całości z aluminium. Nie obyło się bez wad konstrukcyjnych. Były to mikropęknięcia na elementach mocowania dachu – alugripach. Firma zmuszona była do natychmiastowej naprawy wadliwych pojazdów. Obecnie tramwaje typu Combino można spotkać w: Amsterdamie, Augsburgu, Bazylei, Bernie, Budapeszcie, Düsseldorfie, Erfurcie, Hirosimie, Melbourne, Nordhausen, Poznaniu, Ulm i w Poczdamie.

Combino w Polsce

W 2002 roku Poznań ogłosił przetarg na dostawę 14 niskopodłogowych tramwajów. Przetarg wygrała firma Siemens. Pierwsze tramwaje Combino o numerach 501-503 dostarczono w drugiej połowie 2003 roku i zadebiutowały na linii 14. Jest to 5-członowa, jednokierunkowa w 100% niskopodłogowa konstrukcja osadzona na 3 wózkach, z których dwa są napędowe, a jeden toczny. Wózki napędowe wyposażone są w hamulce postojowe, a wózek toczny posiada hamulce tarczowe sterowane hydrauliczne. Napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego o mocy 100 kW każdy. Trójfazowe silniki asynchroniczne prądu przemiennego są zasilane poprzez falowniki oparte na tranzystorach IGBT. Cała aparatura elektryczna umiejscowiona jest na dachu pojazdu. Człon drugi i czwarty wyposażone są w dwie i jedną parę drzwi, zaś w pierwszym i piątym członie umieszczono pojedyncze drzwi. Wszystkie drzwi są odskokowe i otwierane przez pasażera za pomocą przycisków w drzwiach. Sterowanie jazdą odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy (zwanego joystickiem) wraz z wbudowanym czuwakiem. Każdy tramwaj jest wyposażony w klimatyzację kabiny motorniczego. Otrzymały również elektrycznie sterowane lusterko. Ogrzewanie przedziału pasażerskiego zapewniają nagrzewnice umieszczone pod siedzeniami i nawiewy sufitowe. Odbierak prądu firmy Stemmann sterowany automatycznie zlokalizowany jest na środkowym członie. Z powodu wad konstrukcyjnych do 2005 roku tylko część tramwajów Combino wyjechały na trasę. Reszta stała w zajezdni, czekając na usunięcie usterek. Obecnie wszystkie 14 wagonów są już w ruchu liniowym.

na podstawie: Wikipedia oraz Piotr Dutkiewicz "Tramwaje w Poznaniu", Wydawnictwo Kolpress, Poznań 2005
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Kajetan Szmuciński

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)