Szczecin Blog

 Mercedes-Benz O405G

[dodane 01.09.2005, g. 14:36 przez –– konjo, ostatnio modyfikowane: 06.01.2015, g. 22:49 przez –– LLUZNIAK]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Mercedes-Benz O530ÜMercedes-Benz O405GN »

Więcej informacji...
producent: Mercedes
model: O405G
klasa pojemności: MEGA
długość: 17 470 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 3 050 mm
masa własna: brak danych
masa całkowita: 19 000 kg
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2-0)
wysokość podłogi: 710 mm
silnik: Mercedes-Benz OM447 hA
norma Euro: brak danych
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,97 dm3
moc silnika: 220 kW / 300 KM; 205 kW / 280 KM
skrzynia biegów: Mercedes-Benz W4E 110; ZF 4 HP 590; ZF 5 HP 590; Voith D 854.3
miejsc siedzących: 59
miejsc ogółem: 154
lata produkcji: brak danych
zakupiono, w eksploatacji: 11/11 (PKS Szczecin)
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS
porównaj z... »
Mercedes w całej okazałości
Mercedes w całej okazałości
974x728; 95.8 KB
W roku 1983 koncern Mercedes-Benz AG zaprezentował nową serię autobusów miejskich oznaczonych symbolem 405. Pojazdy wywodziły się z prototypów S80 i Ü80, powstałych na fali wsparcia rozwoju komunikacji zbiorowej w Niemczech. Produkcję O405 podjęto już w 1984 roku, a w dwa lata później zadebiutował jego 18-metrowy odpowiednik. Do jego nazwy dodano literę G wywodzącą się z niemieckiego słowa Gelenk, oznaczającego przegub.

Autobusy typu O405G są konstrukcją średniopodłogową z silnikiem umieszczonym leżąco wzdłużnie z tyłu. Ten sposób montażu pozwolił obniżyć podłogę do 710 mm, ale zarazem uniemożliwił wyposażenie nadwozia w czwarte drzwi. Mercedesy O405G dostępne są wyłącznie w popularnej w Niemczech konfiguracji 2-2-2-0, co niejako dyskwalifikuje je wśród polskich przewoźników miejskich. Dopiero zaprezentowane w 1989 roku wozy serii niskopodłogowej GN można było zamówić w wersji czterodrzwiowej. Część mechaniczną stanowią silnik MB OM447hA (6 cylindrów, 12 litrów, 300 lub 280 KM), sprzęgnięty w zależności od wymagań przewoźnika z automatycznymi skrzyniami biegów produkcji Voith, ZF lub niezbyt popularnymi konstrukcjami własnymi Mercedesa. Bezpieczeństwa podróży strzeże montowany seryjnie układ ABS zapobiegający poślizgowi przy hamowaniu.

Stylistyka zewnętrzna jest zbliżona do produktów konkurencji z lat 80-tych XX wieku. Boczne okna są wklejane, a dzieloną szybę przednią osadzono konwencjonalnie na uszczelkach. Linie nadwozia są poprowadzone ostro, wobec czego pudło autobusu jest kanciaste. Nietypowym akcentem jest mniejsza średnica kół, co zaowocowało niższym pułapem podłogi. Wnętrze jest wyposażone dość standardowo: miękkie tapicerowane siedziska montowane są w większości podwójnie, a dodatkowe miejsca powstały w wyniku leżącego zamocowania silnika i braku czwartych drzwi. Układ ten powoduje, że na miejscach siedzących może podróżować aż 59 osób. Niewątpliwym plusem pojazdu jest brak kanap półtorej lub dwuosobowych, oraz nieliczne podesty pod fotelami. Miejsca dla pasażerów z wózkami wygospodarowano na wysokości drugich drzwi, oraz o wiele skromniejsze - naprzeciw trzecich. Dość oryginalnie wygląda przegub pojazdu, który zabudowano wysokimi, a zarazem bezpiecznymi burtami. Charakterystyki wnętrza dopełniają kabina kierowcy typu otwartego, znana z niemieckich wozów ażurowa podsufitka i mała ilość uchylnych okienek.

Żaden z przewoźników wykonujących dzienne kursy na zlecenie ZDiTM w Szczecinie nie dysponuje tego typu autobusami. Mercedesy O405G pojawiły się za sprawą PKS Szczecin, który był zmuszony do pilnego zastąpienia najbardziej wysłużonych Ikarusów 280. Jedenaście pojazdów sprowadzono z Zagłębia Ruhry na początku 2005 roku, ich dawnym właścicielem był MVG Mainz. Pamiątką tego rodowodu są dwie wersje malowania - starsza kremowo-pomarańczowa i młodsza żółto-biała. Ze względu na koszty zdecydowano o pozostawieniu oryginalnych barw, poprzestając na oznaczeniu autobusów logo PKSu i niezbędnymi napisami eksploatacyjnymi. Pomimo tego, że przedsiębiorstwo obsługuje część linii nocnych, nowe nabytki nie trafiają do obsługi połączeń miejskich. Wyjątkiem są ostatnie miesiące, kiedy to PKS wspomaga miejskich przewoźników. Mercedesem można było pojeździć na za tramwaju 808 oraz dodatkowym D53. Chwilowo z poprawy standardu podróży mogą być zadowoleni pasażerowie podmiejskich połączeń PKS, korzystający z połączeń do Dobrej, Gryfina oraz Lubieszyna.

na podstawie: Bus Explorer, ZKM Gdynia oraz informacji własnych
opracował: konjo

Najważniejsze daty:
2006
 9 września - Debiut PKS Szczecin na zastępczej, dziennej linii miejskiej 808. Pasażerowie szczecińskiej komunikacji miejskiej po raz pierwszy mogą zapoznać się z Mercedesem O405G.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)