Encyklopedia

PKS Szczecin

dodane przez Tatra108; zmodyfikowane przez Waszka

16.07.2022
zaktualizowano tabelkę linii obsługiwanych przez spółkę, dodano informację o nowych pojazdach i liniach Waszka
27.04.2022
zaktualizowano tabelkę linii obsługiwanych przez spółkę Waszka
19.01.2020
aktualizacja man

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochowej (w skrócie PKS) w Szczecinie powstało w 1945 roku. Organizowało wówczas połączenia między Szczecinem a Stargardem Szczecińskim, Gryfinem, Goleniowem i innymi miejscowościami, do których dojazd koleją nie był możliwy ze względu na zniszczenia wojenne.

zdjęcie
Solarisy oczekują na swoich pasażerów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ówczesny tabor kursujący między miastami składał się z dwóch typów autobusów, mianowicie były to Büssing 400 i Büssing 900. Kursowały one mniej więcej do połowy lat 50. XX wieku, kiedy to wyeksploatowane zostały zastąpione pierwszymi pojazdami na podwoziu ciężarówki Star 20, zwanymi potocznie Osinobusami. Pierwszy pojazd opuścił fabrykę w Jelczu-Laskowicach już w 1954 roku. Kolejne modele zaczęto produkować już w latach 60. tym razem na podwoziu Stara 28/29

zdjęcie
Mercedesy w różnych malowaniach, jeszcze nie wszystkie zarejestrowane
Modelami, które trafiły do Szczecina były Jelcz 043 oraz San H100. W latach sześćdziesiątych PKS Szczecin tworzyło również nowe połączenia do ościennych miejscowości znajdujących się na zachód od Szczecina. 2 listopada 1973 roku podstawowa trasa ze Szczecina do Gryfina otrzymała numer 104, a wraz z nowym podziałem administracyjnym w czerwcu 1975 roku została przydzielona WPKM Szczecin.

Rok 1974 stał się przełomowym dla PKS-u, ponieważ oprócz „ogórków” i Sanów H100 pojawiły się nowe autobusy - Autosan H9-21. Ze względu na drogie części zamienne i wyeksploatowanie „ogórków” PKS podobnie jak inni przewoźnicy w Polsce postanowiło zakupić nowoczesne autobusy produkowane przez polsko-jugosłowiańskiego Ikarusa-Zemun.

zdjęcie
Mercedes przejeżdża pod wiaduktem na ulicy Heyki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
I tak oto w 1985 roku pojawiły się pierwsze autobusy Ikarus-Zemun IK160P, zwane potocznie Zemunami. PKS Szczecin zakupił siedem sztuk tego typu autobusów, z czego jeden z nich nigdy nie wyjechał na linię. Ciekawostką jest fakt, że były to pierwsze autobusy przegubowe eksploatowane przez zajezdnię znajdującą się przy ulicy Heyki.

Pod koniec lat 80. pojawiły się kolejne autobusy, tym razem klasy MAXI - Jelcz PR110D i Jelcz L11.

zdjęcie
Niedzielne rezerwy oczekują na zatrudnienie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Gdy w 1991 roku WPKM Szczecin przekształciło się w MZK, linia 104 kursująca na trasie Podjuchy - Gryfino została połączona wraz z linią 110 kursującą od Gryfina do Elektrowni „Dolna Odra” w jedną linię. PKS przejęło również od MZK Szczecin obsługę linii 105 i 108.

zdjęcie
Jeszcze za czasów eksploatacji liniowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W tym samym roku w szczecińskim PKS-ie pojawiły się pierwsze Ikarusy 280. Malowanie „280-tek” lekko odbiegało od wcześniej obowiązującego kremowo-niebieskiego - na białe z niebieskim paskiem w linii podokiennej i granatowym pasem na wysokości kół. W nowym malowaniu pojawił się również napis „PKS Szczecin” znajdujący się na białej powierzchni między pierwszymi a drugimi drzwiami.

zdjęcie
Nie tylko linia 75 korzysta z objazdu ulicą Benesza
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lutym 1992 roku PKS Szczecin zaczęło proces przenumerowywania obsługiwanych przez siebie linii. linia 104 została przenumerowana na 1. 1 stycznia 1994 linia 105 została przenumerowana na 5, zaś linia 108 stała się „ósemką” dokładnie cztery miesiące później - 1 kwietnia 1994 roku. Od tamtej pory przez długi czas linie oznaczone od 100 wzwyż były liniami kursującymi tylko po Policach oraz łączącymi Police ze Szczecinem.
zdjęcie
Przed kolejnym kursem do Dolnej Odry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


W 1998 roku do Szczecina przybył Jelcz M181, który kursował głównie na trasie linii 1 oraz okazjonalnie wystawiany był na linie nocne ZDiTM.

zdjęcie
Dawniej Setry można było spotkać na liniach nocnych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 czerwca 2001 roku firma została sprywatyzowana i działa od tej pory jako PKS Szczecin Spółka z o.o. posiadająca dwie zajezdnie, jedną w Szczecinie (ul. Heyki 4), drugą w Gryfinie (ul. Sprzymierzonych 1).

zdjęcie
Ten Mercedes często służył jako holownik
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Już w 2005 roku pojawiły się pierwsze używane autobusy marki Mercedes-Benz O405G. Zostały one zakupione w Niemczech, podobnie jak model klasy MAXI - Mercedes-Benz O405N. W 2007 roku zakupione zostały 4 kolejne używane autobusy klasy MAXI. Tym razem były to Mercedesy-Benz O405. Dwa lata później PKS Szczecin kupił kolejne cztery Mercedesy tym razem klasy MEGA wyprodukowane w 1995 roku, a mianowicie model O405GN dawniej będący własnością BVG Berlin.

W 2010 roku nastąpił kolejny zakup czterech używanych autobusów od naszego zachodniego sąsiada, były to autobusy Mercedes-Benz O530, należące dawniej do BVG.

zdjęcie
Dzisiejszy debiutant z PKS-u różni się od reszty wozów tym, że ma białe kołpaki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 2012-2015 wozami kupowanymi przez PKS były głównie Mercedesy-Benz O405 i ich przegubowe wersje O405G.

Nowością w PKS było pojawienie się nowej marki w 2013 roku - tym razem była to marka MAN. Zakupiono w znacznej ilości sprowadzone z Niemiec MAN-y NG313 oraz solowe MAN-y NL263

zdjęcie
Citaro opuszcza zajezdnię w nieznanym kierunku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2015 roku w związku z rozpoczęciem obsługi linii na zlecenie ZDiTM na terenie gminy Dobra (linie 105, 108, 121, 122, 123, 535, 536), PKS Szczecin zaczęło przemalowywać autobusy obsługujące linie szczecińskie w barwy Floating Garden. W wyniku tego działania, obecnie pojazdy PKS-u nie różnią się obecnie wizualnie od autobusów innych spółek.

zdjęcie
Nieco dłuższy autobus w obsłudze sobotniego 122/1
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Latem 2015 roku w zajezdni pojawiły się również pierwsze „trzyosiówki”. Były to dobrze znane szczecińskim pasażerom MAN-y NL313-15, które sprowadzone zostały z Berlina. Większość z nich przemalowano w szczecińskie barwy, kierując w dużej mierze na linie takie jak 105, czy 108.

W 2016 roku rozpoczęto obsługę nowopowstałych linii 95 oraz 124. Tym samym, uruchomienie linii 95 oznaczało początek świadczenia przewozów w postaci „Transportu na Żądanie”.

zdjęcie
Ex-berliński „jamnik” oczekuje na odjazd w kierunku Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 stycznia 2017 rozszerzono obsługę linii na zlecenie ZDiTM w postaci przyjęcia brygad linii 70, 81, 83 oraz 88. W związku z tym, PKS Szczecin zakupiło duże ilości kolejnych używanych autobusów z Berlina. Były to m.in. Mercedesy-Benz O530L, Mercedesy-Benz O530, a także MAN-y NG313.

1 stycznia 2018 roku PKS przejął obsługę linii 52, zaś we wrześniu tego roku do pakietu linii obsługiwanych na zlecenie ZDiTM dołączyły kolejne, tym razem były to linie 98 oraz 99 działające w postaci transportu na żądanie.

W 2018 roku miało miejsce także wprowadzenie kolejnej nowej marki, bowiem na placu PKS-u pojawiły się autobusy Solaris Urbino 18 sprowadzone ze stolicy Niemiec. Obecnie PKS posiada ich ponad 60 sztuk.

zdjęcie
Jeden z nowszych nabytków PKS-u zjeżdża do zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W tym samym roku do eksploatacji wprowadzono również dwie Setry S315 NF zakupione z Schenefeld.

zdjęcie
Mercedes odpoczywa przed następnym kursem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2019 roku w zajezdni PKS pojawiły się dwa używane Solarisy Urbino 12 z niemieckiego miasta Hoya. Tego samego roku, 1 stycznia do pakietu linii obsługiwanych przez PKS dołączyła linia 76.

W PKS-ie pojawiła się także spora liczba Mercedesów-Benz O530 nowszej generacji pochodzących z Berlina. Dokupiono także kilkadziesiąt używanych Solarisów Urbino 18 z tego samego źródła.

Wraz z rozpoczęciem 2020 roku rozpoczęto obsługę linii transportu na żądanie pod nową numeracją. 95 przekształcono w 901, 98 w 908, zaś 99 w 901. We wrześniu linia 98 powróciła do pakietu linii obsługiwanych przez PKS, jednak w zupełnie innej formule.

6 kwietnia 2020 roku obsługę (wówczas) polickich brygad linii 58 i 59 przejął PKS Szczecin, zaś 1 lutego 2021 roku przyjęto pozostałe brygady tych linii, które wcześniej należały do SPA Klonowica.

grudniu 2021 do zajezdni zawitały dwa, niskowejściowe Mercedesy-Benz O530LE II zakupione jako używane z Berlina. 

1 stycznia 2022 roku nastąpiła kolejna zmiana numeracji na liniach obsługiwanych przez PKS Szczecin. Podmiejską część linii 70 przekształcono w 242, zaś obsługę miejskiej części przejęła SPA Klonowica, w dalszym ciągu pod numerem 70. 81 zostało przekształcone w 241, 83 w 243, zaś 88 rozdzielono na dwie linie: część miejską (88) oraz podmiejską (244). Obie linie nadal obsługiwał PKS.

1 maja 2022 roku doszło do zmiany numeracji oraz siatki połączeń na terenie gminy Dobra. Linię 105 przekształcono w 225, 108 w 226, 121 w 221, 122 w 222, 123 w 223, zaś 124 w 224. Ponadto uruchomiono nową linię pod numerem 227, będącą następstwem linii 74 (wówczas obsługiwanej przez SPA Klonowica). Obsługą wszystkich linii zajął się PKS Szczecin.

Na początku 2022 w zajezdni pojawiły się kolejne Mercedesy-Benz O530Ü oraz pierwsze pojazdy modelu O530MÜ. Ponadto w dalszym ciągu trwał zakup kolejnych Solarisów Urbino 18, przede wszystkim pochodzących z BVG Berlin.

1 lipca 2022 roku do pakietu linii obsługiwanych przez PKS Szczecin włączono dwie kolejne, nowopowstałe, sezonowe linie - 198 oraz 199. Miesiąc później, 1 sierpnia 2022 zajezdnia we wszystkie dni tygodnia rozpoczęła obsługę dwóch brygad linii 63 przejętych od polickiej zajezdni.

Wielozadaniowość PKS Szczecin

zdjęcie
Białe Święta w Szczecinie – spełnione marzenie wielu dzieci i dorosłych!
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Obecnie PKS Szczecin wykonuje przewozy na zlecenie ZDiTM, obsługując tym samym linie dzienne zwykłetransport na żądanie, linie nocne, a także niektóre zastępcze linie tworzone na czas remontów przez ZDiTM.

zdjęcie
Przegubowy Solaris wyjeżdża ze Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przewoźnik realizuje również regularne połączenia krajowe różnych miast znajdujących się w Polsce. Obsługuje również organizowaną przez gminę Gryfino linię podmiejską 1, która kursuje z Dworca Autobusowego w Szczecinie do Gryfina.

Poza tym, PKS Szczecin świadczy również liczne przewozy pracownicze i okolicznościowe, a także wynajmuje swoje autobusy na wycieczki krajowe i zagraniczne, na które kieruje zarówno wozy o miejskim, jak i podmiejskim standardzie.

zdjęcie
MAN z PKS-u wyjeżdża na linię pracowniczą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Oprócz działalności przewozowej firma świadczy usługi transportowe i serwisu samochodów.

zdjęcie
Aktualnie stały wóz na jednej z linii pracowniczych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Na podstawie wiedzy własnej przygotował: Tatra108
Opracowanie i aktualizacja: X i paki, man, Waszka

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: SPA DąbieSPA KlonowicaSPPK Police