Encyklopedia

description PKS Szczecin

dodane 24.09.2012, godz. 17:42 przez zdjęcie profilowe użytkownika Tatra108 Tatra108; zmodyfikowane 26.01.2020, godz. 15:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man

Historia dawna...

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochowej w Szczecinie powstało już w 1945 roku. Wówczas organizowało połączenia między Szczecinem a Stargardem Szczecińskim, Gryfinem, Goleniowem i innymi miejscowościami, do których dojazd koleją nie był możliwy ze względu na zniszczenia wojenne.

Ówczesny tabor kursujący między miastami składał się z dwóch typów autobusów, mianowicie były to Büssing 400 i Büssing 900. Kursowały one mniej więcej do połowy lat 50. XX wieku, kiedy to wyeksploatowane zostały zastąpione pierwszymi pojazdami na podwoziu ciężarówki Star 20, zwanymi potocznie Osinobusami. Pierwszy pojazd opuścił fabrykę w Jelczu-Laskowicach już w 1954 roku. Kolejne modele zaczęto produkować już w latach 60. tym razem na podwoziu Stara 28 / 29

Modelami, które trafiły do Szczecina były Jelcz 043 oraz San H100. Również w latach sześćdziesiątych PKS Szczecin tworzyło nowe połączenia do ościennych miejscowości znajdujących się na zachód od Szczecina. 2 listopada 1973 roku podstawowa trasa ze Szczecina do Gryfina otrzymała numer 104, a wraz z nowym podziałem administracyjnym w czerwcu 1975 roku została przydzielona WPKM Szczecin.

Rok 1974 stał się przełomowym dla PKS-u, ponieważ oprócz "ogórków" i Sanów H100 pojawiają się nowe autobusy - Autosan H9-21. Ze względu na drogie części zamienne i wyeksploatowanie "ogórków" PKS podobnie jak inni przewoźnicy w Polsce postanowiło zakupić nowoczesne autobusy produkowane przez węgierski Ikarus. I tak oto w 1985 roku pojawiły się pierwsze autobusy Ikarus IK160P, zwane potocznie Zemunami. PKS Szczecin zakupił siedem sztuk tego typu autobusów, z czego jeden z nich nigdy nie wyjechał na linię. Pozostałe otrzymały numery 10032, 10033, 10034, 50563, 70526 i 80557. Ciekawostką jest fakt, że były to pierwsze autobusy przegubowe eksploatowane przez zajezdnię znajdującą się przy ulicy Heyki.

Pod koniec lat 80. pojawiły się kolejne autobusy, tym razem klasy MAXI, są to Jelcz PR110D i Jelcz L11.

... i nieco nowsza

W 1991 roku przyszły pierwsze poważne zmiany. WPKM Szczecin przekształciło się w MZK, linia 104 kursująca na trasie Podjuchy - Gryfino została połączona wraz z linią 110 kursującą od Gryfina do Elektrowni "Dolna Odra" w jedną linię, dalej kursując jako 104. PKS przejęło jeszcze od MZK Szczecin linie 105 (kursującą do Dobrej Szczecińskiej) i 108 (jeżdżącą z Przecławia do Mierzyna zahaczając o szczecińskie Gumieńce).

zdjęcie
W tym samym roku pojawiają się pierwsze Ikarusy 280. Malowanie „280-tek” lekko odbiegało od wcześniej obowiązującego kremowo-niebieskiego - na białe z niebieskim paskiem w linii podokiennej i granatowym pasem na wysokości kół. W nowym malowaniu pojawił się również napis "PKS SZCZECIN" znajdujący się na białej powierzchni między pierwszymi a drugimi drzwiami.

Od lutego 1992 roku PKS Szczecin zaczęło przenumerowywanie swoich linii. Przede wszystkim linia 104 została przenumerowana na 1. Linie 105 i 108 nie zostały przenumerowane do końca 1993 roku. Wraz z 1 stycznia 1994 linia 105 została przenumerowana na 5 i kursowała na trasie Krzekowo - Wołczkowo, zaś linia 108 (kursująca dotąd na trasie Przecław - Mierzyn) stała się "ósemką" dokładnie cztery miesiące później - 1 kwietnia 1994 roku - i od tamtej pory jeździła na trasie Ku Słońcu - Lubieszyn. Od tamtej pory linie oznaczone od 100 wzwyż stały się liniami kursującymi tylko po Policach oraz łączącymi Police ze Szczecinem.
zdjęcie


W 1998 roku do Szczecina przybył Jelcz M181, który kursował głónie na trasie linii 1 oraz okazjonalnie wystawiany był na linie nocne ZDiTM.


Dnia 21 czerwca 2001 roku firma została sprywatyzowana i działa od tej pory jako PKS Szczecin Spółka z o.o. posiadająca dwie zajezdnie, jedną w Szczecinie (ul. Heyki 4), drugą w Gryfinie (ul. Sprzymierzonych 1).

Już w 2005 roku pojawiły się pierwsze używane autobusy marki Mercedes O405G. Zostały one zakupione w Niemczech, podobnie jak model klasy MAXI - Mercedes O405N. W 2007 roku zakupione zostały 4 kolejne używane autobusy klasy MAXI. Tym razem były to Mercedesy O405. Dwa lata później PKS Szczecin kupił kolejne cztery Mercedesy tym razem klasy MEGA wyprodukowane w 1995 roku, zakupiony model to O405GN dawniej będące własnością BVG Berlin. W 2010 roku nastąpił kolejny zakup czterech używanych autobusów od naszego zachodniego sąsiada, były to autobusy Mercedes O530, należące dawniej do BVG. Ciekawostką jest wóz o numerze taborowym 10138, który był modelem O530Ü.

W latch 2012-2015 wozami kupowanymi przez PKS były głównie Mercedesy-Benz O405 i ich przegubowe wersje O405G.

Nowością w PKS było pojawienie się nowej marki w 2013 roku - tym razem była to marka MAN. Zakupiono w znacznej ilości sprowadzone z Niemiec MAN-y NG313 oraz solowe MAN-y NL263

zdjęcie
W 2015 roku w związku ze zwiększoną obsługą linii dziennych na zlecenie ZDiTM, PKS Szczecin zaczęło malować swoje autobusy obsługujące linie szczecińskie w barwy Floating Garden, w wyniku czego nie różnią się one obecnie wizualnie od pojazdów innych spółek.

zdjęcie
Latem 2015 roku w zajezdni pojawiły się również pierwsze "trzyosiówki", dobrze znane szczecińskim pasażerom MAN-y NL313-15, które sprowadzone zostały z Berlina. Większość z nich przemalowano w szczecińskie barwy, kierując na linie takie jak 105, czy 108.

W związku z jeszcze bardziej rozszerzoną działalnością i obsługą linii na zlecenie ZDiTM, w 2017 roku, PKS Szczecin kupiło duże ilości kolejnych używanych autobusów z Berlina. Były to m.in. Mercedesy-Benz O530L, Mercedesy-Benz O530, a także MAN-y NG313.

zdjęcie
W 2018 roku miało miejsce ostatnie (jak na razie) wprowadzenie nowej marki, bowiem na placu PKS-u pojawiły się autobusy Solaris Urbino 18 sprowadzone ze stolicy Niemiec.  Obecnie PKS posiada ich ponad 20 sztuk.

W 2019 roku zakupiono również używane Urbino 12 z Niemiec, a także sporą ilość Mercedesów-Benz O530 nowszej generacji, pochodzących z Berlina. Dokupiono również sporą ilość Urbino 18 z tego samego źródła.

PKS Szczecin w komunikacji miejskiej i nie tylko...

zdjęcie
Obecnie PKS Szczecin wykonuje przewozy na zlecenie ZDiTM, obsługując tym samym linie dzienne zwykłe 52, 70, 76, 81, 83, 85, 88, 105, 108, 121, 122,123, 124, transport na żądanie: 901, 904, 908, linie nocne: 523, 530, 531 i 532, a także niektóre zastępcze linie tworzone na czas remontów przez ZDiTM.

zdjęcie
Przewoźnik realizuje również regularne połączenia krajowe różnych miast znajdujących się w Polsce. Obsługuje również organizowaną przez gminę Gryfino linię podmiejską 1, która kursuje z Dworca Autobusowego w Szczecinie do Gryfina.

zdjęcie
Poza tym, PKS Szczecin świadczy również liczne przewozy pracownicze i okolicznościowe, a także wynajmuje swoje autobusy na wycieczki krajowe i zagraniczne, na które kieruje zarówno wozy o miejskim, jak i podmiejskim standardzie.

Oprócz działalności przewozowej firma świadczy usługi transportowe i serwisu samochodów.

Na podstawie wiedzy własnej przygotował: Tatra108
Opracowanie i aktualizacja: X i paki, man.

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.